Gå til innhold
Arkivverket

[#81586] Amund Nilsen Ramsøy, Aurland, 'vekkomen' i Amerika


Gjest Asbjørn Ramsøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Asbjørn Ramsøy

Eg har lese gjennom publikasjonen under innlegg 20, men finn ikkje Amund nemnd meir, han er ikkje nemnd blant avlidne i fortegnelsen. Kan han likevel ha døydd i Canada?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Klondike ligger like ved Dawson, så han var sikkert tiltrukket av at det kunne finnes gull igjen, selv om han kom lenge etter gullrushet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Ramsøy

Du har sikkert rett Norodd. Gitt at han døde/omkom i MacKenzie District, hvor er det da naturlig å lete etter hans navn? Idag er det lite trolig at det eksisterer muntlig tradisjon om hvor lenge han holdt kontakten med slekt/sambygdinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Vær oppmerksom på at den administrative inndelingen av Canada har endret seg. Det aller meste av Distict of MacKenzie inngår nå i Northwest Territories: http://en.wikipedia.org/wiki/District_of_MackenzieFor et par tiår siden spurte jeg Amunds søsterdatter ut om slekt. Hun trodde han var ugift. Mer har jeg ikke notert, og da var det neppe mer å tilføye. Hun har uvanlig god og presis kunnskap om sin slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.