Gå til innhold
Arkivverket

[#81640] Jon Knutsson (tre roser) d. 1399


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Jeg vet ikke hva primærkildene sier om dette, men på det O' Store Internettet fant jeg i hvert fall noe:FORELDREKnut Jonsson [Tre Rosor], ingen årstall nevnt, g.m.Kristina Bengtsdotter [Lejon], ingen årstall nevnt.BESTEFORELDREJon [Tre Rosor] til Mörby, nevnt i 1299, g.m. ukjentBengt Hafridsson [Lejon], lagmann i Västergötland, riksråd, f. omkring 1260, g.m. Margareta [trolig Griphuvud]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Vil takke til alle som tar opp tråden. Et spørsmål til Tore, Äldre svenska frälsesslekter, kan denne lånes via norsk bibliotek, eller kjøp via bokhandlere? Til Frank, innlegg 4: Nei det kan jeg vel ikke være sikker på. Har sett en linje tilbake til Jon Knutsson via Engebret Eysteinsson; Lesja, 1500 - 1556.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

7 : ja, kan kjøpes fra Riddarhuset, Stockholm.7 : du kan bare glemme en linje fra Engebret i Lesja tilkabe til slekten 3 roser med en gang : det hele er en bløff (og du er blitt lurt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk skal du ha Tore, kjempebra. Har da heller ikke tatt en slik linje for god fisk, da jeg ikke har funnet noen bekreftede kilder til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Har forresten lyst å spørre litt til. Ser jo av flere debatter her på forumet at spørsmålet om hvem Engebret Eysteinsson, Lesja var. Etter det jeg har lest, ble vel dette kanskje også debattert under Bratt-seminaret hvor Tore var en av foreleserne. Er det slik at en ikke vet om denne Engebret var bruker på Holåk, Lesja, og eller har eksistert, eller er det om han var sønn til Eystein Guttormsen, Bratt en strides om. Og i tilfelle han var det, og strides en da om hvem av Eystein's ektefeller som var hans mor?Finnes det noe skriftlig utgitt om sistnevnte Brattseminar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Her er det aktuelle brevet fra 1555 som har gitt opphav til diskusjonen : LenkeJeg klarer ikke å lese ut fra brevet hvor den omtalte Engebret Eysteinsson bodde. Jeg kan heller ikke se at han skulle være fra slekten Bratt. Når det gjelder Brattseminaret, finnes det noen artikler i tidsskriftet Gudbrand, om enn ikke en særskilt rapport fra seminaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I Gudbrand 3/2008 skriv Jakup Skjedsvoll følgjande om brevet som Tore viser til:'I eit skifte som er skrive på Bø på Lesja 21.11.1555 vart dei tre heilsyskena Ivar Eysteinsson, Imbrikt Eysteinsson og Tore Eysteinsdotter enige om at Tore skulle ha 5 skinne?) i Holåk og ei hud i Selsj ord forti thett war hynnis faders godtz och rette odal! ___ 76. Diplomet låg på Bjølstad. Det er ikkje heilt enkelt å tolke kva dette skiftet akkurat inneber, men det er i alle fall heilt sikkert at det gjeld tre heilsysken, Ivar, Imbrikt og Tore, og at faren heitte Eystein. Det har av alle som har skrive om dette hittil, vore rekna at dei var barn til Eystein Guttormsson Bratt. Det veit vi eigentleg ikkje sikkert. Grunnlaget for å tru det, er at brevet låg i Bjølstadsamlinga, brevet er forma som eit heimelsbrev for Tore Eysteinsdotter og det er vanskeleg å finne noko anna grunnlag for plasseringa av brevet enn at det er Tore Eysteinsdotter på Bjølstad dette gjeld. Det er sagt at jordegodset Tore fekk i Selsjord (på Lesja) og Holåk var odelsgods til faren; det kan ha vore del av det Hjellegodset som Eystein Guttormsson Bratt fekk hand om i 1534, men det er påfallande at vi ikkje finn att dette godset i seinare skifte på Bjølstad. Eg finn det likevel, som andre tidlegare, ut frå at brevet låg på Bjølstad, mest truleg at dette gjeld barn til Eystein Guttormsson og at han dermed også hadde sønene Ivar og Imbrikt. Det var ein Imbrikt som var brukar på Holåk i 1528, det kan kanskje ha vore denne Imbrikt Eysteinsson, men da må desse tre ha vore av dei eldste barna til Eystein. Ivar er elles ikkje funne nemnt.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg kunne godt tenke meg å diskutere dette videre, men hvis vi skal diskutere slekten Bratt bør det være i en tråd som senere kan gjenfinnes ved å søke på navnet Bratt (noe vi ikke kan i denne tråden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Jeg har denne linjen framover:Johan Knutsson Tre Rosor (d etter 1378), Knut Jonsson Tre Rosor (d etter 1438), Ragnfried Knutsdotter (b omkring 1435), Elene Aslaksdotter Baat (b omkring 1475), Anna Jonsdatter Haard (b omkring 1500, d1569), og Tord Trondsen Benkestok (b omkring 1525, d 1587)Jeg håper denne linjen holder vann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Det er jo kjempebra dersom mitt spørsmål kan resultere i en videre diskusjon om temaet, og kan tenke meg da å be redaksjonen om å legge i 'Bratt' som stikkord. Hvordan gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Du sender ein E-post til denne adressen og spør fint om dei kan plussa på eit par ord (m.a. Bratt og ev andre som du kan tenkja ut) som stikkord i denne tråden (nr. og namn på debatten).digitalarkivet@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Eller et alternativ : at denne tråden reserveres diskusjon om slekten 3 roser, og at de andre (20 ?) trådene om Bratt utvikles videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Apropos (3 roser) : jeg har nå funnet med medlem av slekten som kun brukte 2 roser - herr Bjørn Knutsson (bror av herr Alv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Har allerede sendt melding og bedt om at 'Bratt' brukes på dette, men som du sier det finnes jo masse tråder om samme emne. Kan jo prøve å sende ny melding til digitalarkivet?Når det gjelder reduksjon av roser, så er det vel sånn at de visner etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

jeg er spent på om Thor Atle skal fortelle oss hvordan slektsrekken angivelig skulle ha vært fra Jon Knutsson (3 roser) til Engelbret Eysteinsson (1555).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Nu er vel ikke det interessant i det hele tatt vil jeg tru. Du har jo i tidligere innlegg bekreftet at en slik linje ikke finnes og at jeg (dersom jeg hadde tatt dette for god fisk) var blitt lurt. Kan derfor ikke helt skjønne interessen for det, og lar saken om linja ligge.Vil tru at den ligger flere plasser på nettet dersom en skulle være interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Kunne også ha tenkt meg å sjå den nemnde lina, sjølv om den er feil. Det kan jo vera av interesse å få avklart kvar feilen ligg og kor mykje som det eventuelt er hald i. Om nokon har vorte lurt eller ikkje er av mindre interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.