Gå til innhold
Arkivverket

[#81710] Ellen Arneson fra Esper


Gjest Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørg Brænd

Min oldemors familie reiste til Amerika i 1856 og 1858. Hennes bror Helge f.1835 reiste i 1856. Han ble i 1868 gift med Ellen Arneson, f.11. februar 1853 i Norge, i Estherwille, Iowa. De bosatte seg på hans farm i Emmet county. De fikk tre barn; Ole Johan, Bella og Charles. Ellen døde i 1925 i Jackson, Minnesota. Hennes foreldre var John og Maren Arneson fra Esper, Norge. Hun kom til Amerika i 1864.Noen som har noen formening om hva stedet Esper heter i dag? Reiste hele hennes famimilie til USA? Har Ellen noen gjenlevende slektninger i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Jeg finner ingen gård som heter Esper, men treff på Yr.no viser dette: Nedre Esper: Grend i Kongsvinger (Hedmark). Ligger på 60°13′51″N 11°54′26″Ø.Skal de ha kommet fra dette området?Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Jeg har ingen aning om hvor hun kom fra. Hennes fulle navn skal være Ellen Karine Arneson. Jeg prøvde meg på Espa. Men fant ingen tilgjengelige kirkebøker for aktuell tidsperiode ute på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Det sto mer der:Godkjente skrivemåter: Esper, nedre (godkjent av kommunen i 1960), Nedre Edsberg (godkjent av kommunen i 1969), Nedre Esper (godkjent av kommunen i 1960).Du finner 26 gårder som heter Edsberg i Vinger i 1865: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei!For ordningens skyld, kan det väre att födselsår 1853 eller vielseår 1868 er feil ???, for ellers skulle 'Ellen' väre 15 år når hun giftet sig med 'Helge'.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Til Svehn Ellen var bare 15 år da hun giftet seg med Helge i 1868. Disse årstallene har jeg fra hennes dødsomtale. Det er de samme årstallene som står for henne på oversikten over hvem som ligger begravet på Union State Line. Ikke bare at hun giftet seg i 1868, men hun fikk også en sønn. Hennes foreldre hadde veldig mange barn, så kanskje de bare var glad til at de ble kvitt en munn å mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Til Svehn Ellen var bare 15 år da hun giftet seg med Helge i 1868. Disse årstallene har jeg fra hennes dødsomtale. Det er de samme årstallene som står for henne på oversikten over hvem som ligger begravet på Union State Line. Ikke bare at hun giftet seg i 1868, men hun fikk også en sønn. Hennes foreldre hadde veldig mange barn, så kanskje de bare var glad til at de ble kvitt en munn å mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.