Gå til innhold
Arkivverket

[#81775] Døpte i Moskenes, Nordland


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Det ser ut til at det ikke finnes klokkerbok for Moskenes mellom 1896 og 1916, da klokkerbok 1874-1896 har nummer 886C02 og klokkerbok 1916-1935 har nummer 886C03.Årene 1913-1916 kan derfor bare dekkes av ministerialboka, som tydeligvis ikke er avlevert ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Har man noen formening om hva som er skjedd i denne perioden?Når forventer man at ministralboken blir avlevert?Det er ikke så enkelt bare å reise nordover og sette seg til å lese i aktuelle periode.Perioden omhandler mye av min kones slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Disse spørsmålene må rettes til Statsarkivet i Trondheim. Vi som arbeider med digitalisering i Riksarkivet, forholder oss til selve digitaliseringa og har ikke den inngående kjennskapen til arkivskaperne som statsarkivene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Regnet med at Trondheim også var inne her og leste om sine sak på samme linje som Bergen gjør en kjempeinnsats for sine områder. Må jeg da skrive brev til Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Regnet med at Trondheim også var inne her og leste om sine sak på samme linje som Bergen gjør en kjempeinnsats for sine områder. Må jeg da skrive brev til Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Karlsen

SAT vet heller ikke noe mere enn at ministerialboken ikke er innlevert. Reglene sier vel at de skal innleveres 80 år etter at de er utskrevet. Du kan jo ta en telefon til Moskenes å høre når boken er så gammel at den skal innleveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Rundt 1930 brant Flakstad prestegård såvidt jeg husker, så man kan jo bare håpe at ikke kirkebøkene også forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

(8) bringer frem et nytt problem og det er at vi ikke vet hva som ligger av kirkebøker ute i de enkelte sogn.Det burde fremkomme i oversikten over kirkebøker, hvilke som er brent opp og hvilke kirkebøker som ligger 'gjemt' hos det enkelte prestekontor.Om akurat Moskenes og Reine så kan det være at disse ikke er koblet mot Flakstad, når en ser på historien rundt disse tre kirkene (Flakstad, Moskenes, Reine)Jeg har nå tatt kontakt med kirkekontoret i Moskenes om saken.Men jeg håper at Statsarkivene/RA supplere sin oversikt med bøker som virkelig er borte og bøker som ikke er skannet (fordi de ligger på SA til passende tidspunkt eller at de ligger lokalt)Jeg går ut fra at dette ligger innenfor RA/SA å ha det totale ansvaret for disse bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Jeg vet.Men det har allikevel ikke kommet noe resultat eller konkret svar/løsning på kirkebøkene (ikke bare klokkerbok)Uansett har ikke RA/SA noe system enda som sier hvilke bøker som ligger hvor og av de som ligger ved SA/RA hvilke beøker so ikke enda er skannet og hvilke bøker som er definitivt bort for alltid.En slik komplett oversikt burde lages og offentliggjøres. Det hadde spart en rekke spørsmål. Selv om de ikke rettes offentlig så er det sikkert mange som lurer. I hvertfall lurer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.