Gå til innhold
Arkivverket

[#81798] Opphavet til Ingebreth Nielsen (1821-1889) fra Lardal - tydehjelp

Gjest Amund Nedland
 Del

Recommended Posts

Gjest Amund Nedland

Hei, Er det noen som kan hjelpe meg videre med min tipp-tipp oldefar Ingebreth Nielsen fra Lardal i Vestfold? Han var uektefødt og har ikke klart å finne ut mer om foreldrene hans enn navnene fra kirkeboka. Har ikke klart å tyde alt som står der han blir døpt, men håper det kan gi hint om hvor jeg kan finne ut mere.Vestfold fylke, Lardal, Ministerialbok nr. 5 (1814-1835), Fødte og døpte 1822, side 54-55. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8244&idx_id=8244&uid=ny&idx_side=-30>LenkeDet jeg mener å ha tydet er som følger:23. Sept uægte Ingebreth Nielsen ? 26 Sept hjemme? conf i kirken 24 Okt Foreldre: Pigen Else Olsd Horntved? ???? ungkarl Niels Johns Styrmoe Faddere: Helene Olsdr Horntved ? Horntved ? Har sett etter Ingebreth eller foreldrene i bygdeboka for Lardal under Styrmoe og Horntvedt uten hell. All hjelp mottas med takk :)Her er de andre kildene jeg har på Ingebreth: Konfirmert 9.oktober 1836 i Lardal: LenkeFlyttet til Nøtterø samtidig med sin fremtidige kone Johanne Cathrine 11.juli 1850: Lenke LenkeGiftemål: LenkeFolketelling 1865: LenkeStilling står som 'Mand Mat. Fattiglem' i gravlagtprotokollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

[født] 23. Sept, uægte Ingebreth Nielsen[døpt] d. 26. Sept. hiemme, conf. i kirken 24. Oct.[foreldre] Pigen Else Olsd. Horntved, udlagt til Barnefader Ungkarl Niels Johns. Styrmoe[faddere] Helene Olsd. Horntved, Gunild Erichsd. Horntved, Arne Mathis. Lindsholm, Andreas Jørgens.(?) TosaasHo®ntvet heter det ganske mange steder i Vestfold, men nå dåpen foregår i Lardal og presten ikke presiserer nærmere, er det all grunn til å tro at det er snakk om Horntvet i Lardal. Ikke desto mindre fordi Horntvet, Styrmo, Lindsholm og Torsås ligger nær hverandre. Så var Else og Nils trolig tjenestefolk, siden de ikke nevnes i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amund Nedland

Tusen takk for tydehjelp!Ja de må nok ha vært tjenestefolk. Skulle gjerne funnet ut mer om dem, f.eks i folketellingene, men for alt jeg vet kan de jo godt være født etter 1801 og døde før 1865.Mvh Amund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.