Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Amund Nedland

[#81798] Opphavet til Ingebreth Nielsen (1821-1889) fra Lardal - tydehjelp

Recommended Posts

Gjest Amund Nedland

Hei, Er det noen som kan hjelpe meg videre med min tipp-tipp oldefar Ingebreth Nielsen fra Lardal i Vestfold? Han var uektefødt og har ikke klart å finne ut mer om foreldrene hans enn navnene fra kirkeboka. Har ikke klart å tyde alt som står der han blir døpt, men håper det kan gi hint om hvor jeg kan finne ut mere.Vestfold fylke, Lardal, Ministerialbok nr. 5 (1814-1835), Fødte og døpte 1822, side 54-55. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8244&idx_id=8244&uid=ny&idx_side=-30>LenkeDet jeg mener å ha tydet er som følger:23. Sept uægte Ingebreth Nielsen ? 26 Sept hjemme? conf i kirken 24 Okt Foreldre: Pigen Else Olsd Horntved? ???? ungkarl Niels Johns Styrmoe Faddere: Helene Olsdr Horntved ? Horntved ? Har sett etter Ingebreth eller foreldrene i bygdeboka for Lardal under Styrmoe og Horntvedt uten hell. All hjelp mottas med takk :)Her er de andre kildene jeg har på Ingebreth: Konfirmert 9.oktober 1836 i Lardal: LenkeFlyttet til Nøtterø samtidig med sin fremtidige kone Johanne Cathrine 11.juli 1850: Lenke LenkeGiftemål: LenkeFolketelling 1865: LenkeStilling står som 'Mand Mat. Fattiglem' i gravlagtprotokollen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørg Hukkelberg

Det er en gård i Ramnes som også heter HontvedtLenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Amund Nedland

2: Ja der er ihvertfall en Helene Olsdatter som forsåvidt kan være en av fadderne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

[født] 23. Sept, uægte Ingebreth Nielsen[døpt] d. 26. Sept. hiemme, conf. i kirken 24. Oct.[foreldre] Pigen Else Olsd. Horntved, udlagt til Barnefader Ungkarl Niels Johns. Styrmoe[faddere] Helene Olsd. Horntved, Gunild Erichsd. Horntved, Arne Mathis. Lindsholm, Andreas Jørgens.(?) TosaasHo®ntvet heter det ganske mange steder i Vestfold, men nå dåpen foregår i Lardal og presten ikke presiserer nærmere, er det all grunn til å tro at det er snakk om Horntvet i Lardal. Ikke desto mindre fordi Horntvet, Styrmo, Lindsholm og Torsås ligger nær hverandre. Så var Else og Nils trolig tjenestefolk, siden de ikke nevnes i bygdeboka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Amund Nedland

Tusen takk for tydehjelp!Ja de må nok ha vært tjenestefolk. Skulle gjerne funnet ut mer om dem, f.eks i folketellingene, men for alt jeg vet kan de jo godt være født etter 1801 og døde før 1865.Mvh Amund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.