Gå til innhold
Arkivverket

[#81817] Lasse Olsen, Bjermeland i Vestnes kommune


Gjest Arnstein Slinning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Slinning

Hei. Jeg er på jakt etter ovennevnte person. Har funnet ut at han fikk en sønn i 1753 og har saumfart kirkeboken for Veøy 1721-1764, uten å finne når han ble gift.Er det noen som opplysninger om Lasse? Mest sannsynlig er han tilflyttet Bjermeland etter at han ble gift.Han har flere barn senere, bl.a. Ole født i januar 1759.Hilsen Arnstein Slinning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kjartan Brastad

Du sier veldig lite om hva du vet om Lasse og hans familie. Kirkeboka for Veøy sier også forbausende lite om denne familien. Det kan skyldes at Lasse og hans kone, som ser ut til å hete Gyri Eriksdatter, har vært lite aktive i kirkelige sammenhenger, men det kan også skyldes at kirkeboka mangler mange opplysninger om de kirkelige handlingene. Jeg har lest ganske mye i disse tidlige kirkebøkene for Veøy og savner en god del opplysninger som jeg vet burde stått der. Lasse Olsen kan være innflytter, men Ole er brukt flere ganger på Bjermeland. Den siste er Ole Larsen som dør i mai 1751, 74 år gammel. Det finnes også en Berit Olsdatter Bjermeland som er fadder for Lasse Olsen Øvstedal når han døpes i 1785, sammen med Guri Eriksdatter Bjermeland. Guri er mormor og Berit kan være grandtante. Lasse Olsen B. var fadder da den første Lasse Øvstedal ble født i 1784, men denne første Lasse Ø. døde kort tid etter fødselen. Det er derfor godt tenkelig at Lasse Olsen og Berit Olsdatter kan være søsken, og at de er etterkommere etter Ole Larsen Bjermeland. Jeg kan ikke se at kirkebøkene gir nok opplysninger til å avgjøre dette. Når Lasse Olsen B. dør i april 1789 oppgis alderen til å være 66 år og to måneder. Ved det tidspunktet hvor han etter dette ble født er kirkebøkene virkelig mangelfulle og jeg finner ingen ting om Lasse da. Når det gjelder Den antatte kona Guri Eriksdatter så er det ikke lett å se hvor hun kan komme fra. Når dattera Berit gifter seg med Ole Knutsen Øvstedal i 1776 skriver Olav Rekdal i en kommentar at Berit nedstammer fra Per Klungnes som var en aktør i forbindelse med skottetoget i 1612 (Gard og Slekt, Tresfjord 1, s 404). Det ser ikke ut som det finnes noen Erik i passende alder rundt selve Tresfjorden og som kan være far til Guri. Den nærmeste er trolig Erik andersen Misfjord (1690-1742) som ca 1715 giftet seg med Marit Andersdatter Sør-Sylte (1688-1748). Disse overtok i 1724 en av Vestnesgårdene. Jeg har ikke lest nok i kirkeboka til å avgjøre om det finnes flere opplysninger om Guri. Guri er borte i 1801, men ikke rapportert død frem til 1792. Hennes død vil kunne fortelle hvor det kan letes i kirkeboka og kanskje det ligger flere opplysninger om henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjartan Brastad

En rettelse til innlegget over. Berit Olsdatter Bjermeland kan ikke være søster til Lasse Olsen. Hun er 40 år i 1801 og derfor altfor ung til å være søster til Lasse, eller datter til Ole Larsen Bjermeland. Kjartan Brastad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Slinning

Hei Kjartan og takk for opplysninger.Jeg ble i grunn klar over at Lasse Olsen og Guri Eriksd. måtte ha flyttet til Bjermeland en eller annen plass i fra. Da jeg fikk en epost fra Ole Kjølseth om anene gikk tilbake til Per Klungnes undersøkte jeg i 'Bygdeboken for Eid' og der fant jeg Lasse Olsen under Norvik og Guri Eriksd. født på Gjerset. Det sto i bygdeboken at de hadde flyttet til Bjermeland. Lasse er født i 1723, Guri's fødselsår har jeg ikke funnet ennå. Gift i Grytten kirke 19.11.1752.Mvh. Arnstein Slinning Ålesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.