Gå til innhold
Arkivverket

[#81820] Claus Konrad Thrane Cappelen, styrmann - får uekte barn i Bergen i 1895


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg kommer ingen vei, og trenger hjelp. Lenke viser kb for Sandviken i Bergen hvor Torvald Thrane Cappelen begraves.Jeg har slitt mye med det som jeg tror er riktig familie, foreldrene organist Christian Dorph Cappelen 1856-1916 gift 26.okt.1868 i Horten med Ragnhilde Sophie Paulsdatter Thrane 1838-. De har 3 andre kjente barn, Poul Thrane Cappelen, styrmann 15.8.1869-1941, Christiane (Lila) Cappelen 23.6.1871-1958 og Elenora Cappelen 12.11.1873-1958. Poul født i Borre de andre døpt i Strømsø.I Drammen er jo døpte lett tilgjengelig i dag og jeg finner ikke noen Claus Cappelen der.Organist Cappelen flyttet ca 1887 til Oslo, men ettersøkte Claus Konrad Thrane Cappelen må jo være født før 1880.Jeg kjenner ingen andre kombinasjoner Thrane og Cappelen og står ganske fast. Håper på hjelp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Russøy

Ved dåpen er faren oppgitt som Styrmand Paul Cappelen frå Christiania, fødd 1870 (nr. 17) Kildeinformasjon: Bergen fylke, Fødselsstiftelsen, Ministerialbok nr. A 2 (1884-1900), Fødte og døpte 1895, side 139. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7145&idx_id=7145&uid=ny&idx_side=-138>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Kan dette være samme mannen blant de røysteføre i 1906? - LenkeDet står at han var skipsfører. Vet at det skal finnes en bok om Norges Skipsførere.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel forlovelseserklæringen for Paul Thrane Cappelen i Bergen i 1897; - Bergen fylke, Maria, Forlovererklæringer nr. II.5.1 (1891-1901), Lysninger 1897, side 94. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4593&idx_id=4593&uid=ny&idx_side=-97>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHan ble gift 24.3.1897 i Mariakirken i Bergen - Bergen fylke, Maria, Klokkerbok nr. A 8 (1889-1908), Ekteviede 1897, side 83. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Grethe og Egil og takk for innlegg.Paul Thrane Cappelen og Claus Konrad Thrane Cappelen må vel være to forskjellige personer. Riktignok er Bergen en fellesnevner og begge styrmenn på samme tidspunkt, men ...(2): Jeg hadde ikke funnet dåpen i Fødselsstiftelsen (glemte å se der) og tilleggsinformasjonen der om at faren var født i Christiania i 1870 bringer oss kanskje videre. Det ser også ut som om rederi og skipets navn er nevnt.(4): Poul ble gift 3 ganger, hhv. 1897, 1902 og 1912. De to første i Bergen og sist i Drammen.Jeg har selvsagt nå sjekket Claus / Klaus i Oslo i 1875 og finner ingen passende person. Kan allikevel Poul og Claus Konrad være samme person ??? Har han 'jukset' seg fra farskapet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Obs !Jeg beklager at linken i (1) ikke virket, men her er den korrekte LenkeDen lurte meg og jeg gikk rett på. Linkene fra dere Egil og Grethe avklarer det hele. Det har aldri eksistert en person som heter Claus Conrad Thrane Cappelen. Kanskje bare en skrivefeil fra presten i begravelsen ???Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.