Gjest Berit Gullbekk Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Lenke konfirmasjon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 I FT 1900 er det i fam. Rosenlund en sønn Hans, født 1890 (innlegg 224). Kan vi finne fødselsdato (dåp) for denne Hans ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Gullbekk Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 De tre første på konfirmasjonslista fikk att. 23/4 1900, sikkert ikke for å gifte seg. Dette var nok førstereisgutter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Berg Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Hørte de framdeles inn under Sagene Berit?Jeg fant de ikke konfirmert der.Du fant ikke Hans konfirmert?Han ble ihvertfall født og døpt på sagene. Finnes på selvsøk inne på digitalarkivet.Fødte Sagene.Jeg fant denne familien inntressant fordi det ble sagt at hans far og bror var bakere.Og de bodde ikke langt fra hverandre i Oslo.De var mange barn.Og hadde bodd på landet.Alt dette stemmer med denne familien.Dessuten kan det se ut som at det ble ett oppbrudd i familien da mora døde. Når? Ut fra deres adresse er det under Sagene vi fremdeles må se for å finne dødsfall?Det må jo bli fra 1900 fram til 1910.Sønnene Ernst Alexander til S.Dakota 1905. Ottar til Minnesota 1910.Kristoffer Nikolai til s.Dakota 1921.Deres ene søster Valborg står utreist med to forskjellige årstall. Til Chicago 1896 og 1908??Johan Marius f.1881 Oslo,Vet jeg ikke,Og Axel f 1874 aas,bakersvennen,kan det se ut som døde.Hans ???Albert bodde også på hjemgården Skolpe Skoger Vestfold 1900.Senere har hele familien flytta. og han og kona bor med mora og barna til Axel i 1910. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Berg Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Båten Roma Ernst nevner: Vi hadde to stykk i Norge ca.1900.Den ene var fra Bergen og den andre Langesund? Vet at ihvertfall en av de hadde anløp i Oslo.Og ellers dro til til England osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Den Hans Rosenlund som er vist i FT 1900 (innlegg 224) var født den 10. febr., og døpt 28. april 1889 i Sagene kirke, men det var ingen Albert blant fadderne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Berg Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Jeg tror ikke vi kan ta alt så bokstavelig som Hans/ Ernst sier. Alt det er prøvd.Uten resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Paret Ernst og Hulda døper også en sønn, Hans Kristian, i Sagene kirke den 25. juli 1886, han var født 26. april s.å. Blant fadderne er en baker Adolf Opsal, og enken Maren Larsen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Solås Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Men hvor kommer så dette Larsen-navnet fra da som Ernst Hans brukte i Amerika? Bakermesteren heter Ernst og er sønn av en med samme navn - altså Ernst Ernstsen om patronymet var ført. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Solås Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 ...og Hulda var en Hansdatter:Kildeinformasjon: Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 10 (1870-1877), Ekteviede 1874, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5740&idx_id=5740&uid=ny&idx_side=-213>Lenke Permanent bildelenke: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 At alt er utprøvd var litt sterkt sagt. Det vi leter etter er en gutt født 6. mars 1887 eller 1888 i Oslo/Akerhus-området. (Gutten var 1 eller 2 år yngre enn sin kone da de giftet seg, og hun var født 9. juli 1889).I Oslo blir det ca. 25 kirker å sjekke gutte-fødsler på datoen 6. mars 1887 eller 1888.For Akerhus er det ca. 20 kirker hvor samme sjekk må gjøres.Dette skulle vel være en overkommelig oppgave, hva sier tråd-starteren selv ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Berg Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Men vi leter også etter en baker i Oslo.Med en sønn som bodde i nærheten som også var baker.De skulle komme fra landet og de skulle være mange gutter. Og de skulle ha en sønn født i 1889 som hette Hans.Hvor mange er det i Oslo som passer inn med dette..Eller noen annen plass i Norge?Dessuten har vi også familienavnet Ernst,som sto veldig sterkt i denne familien.Vi må prøve å finne Hans og hans videre skjebne,Døde han tidlig,eller forsvant? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Jeg har nå sjekket ut Oslo-kirkene fram til og med Grønland. Kan noen fortsette derfra og melde fra hvor langt de har sjekket ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Gullbekk Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Lenke morens død Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Solås Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Fra dødsprotokollen - 8 barn - 'alle her':Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. II, Dødsfallsprotokoll C 1 , 1899-1903, oppb: Statsarkivet i Oslo.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27301/101>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/27301/101Permanent bildelenke: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Berit Gullbekk Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Det ble skipet is fra Blakstad i Asker hvis jeg ikke husker helt feil, men når det var vet jeg ikke. Det kan jo stemme med at han var i Norge men, ikke rakk å besøke foreldrene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Berg Skrevet Januar 27, 2011 Del Skrevet Januar 27, 2011 Men så var det konfirmasjonen til Hans,Ottar og Kristoffer da. Hans først ca.1903-4 ? Jeg har lett etter alle tre under Sagene som konfirmert,men finner ingen.Kansje bare dårlig å lete?Spørs om de flytta eller ble oppfostra hos andre da mora døde?Hadde vært avgjørende å vite om Hans døde eller dro.Finner han ikke i tellin g 1910 eller 1923 for Oslo. Men gamle Ernst Lever og er tilbake i Oslo da men med feil fødselsdato? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Berg Skrevet Januar 28, 2011 Del Skrevet Januar 28, 2011 Til trådstarterEr du her? Byarkivet i Oslo må vel tilskrives av de som søker Ernst. De vet det meste. Før så de i arkivet for folk.Vet ikke nå.Men om noen skriver fra Amerika,gjør de kansje ett unntak.Deretter må de få noen til å undersøke på båt og mannskaplister i Norge.De er faktisk bevart.Det er jo viktig å plassere 'Ernst' på en båt.Det må vel bli Roma.Husker ikke om 'Ernst' skrev om han ble konfirmert før han dro.Men det var vel knapt? Så da har vi kansje en tidslinje og båt å se etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet Januar 28, 2011 Del Skrevet Januar 28, 2011 Arne (innlegg 240):Jeg klarer ikke tyde det som står i dødsprotokollen ang. inndelingen (i tre grupper) av de 8 barna ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Solås Skrevet Januar 28, 2011 Del Skrevet Januar 28, 2011 Mand Bagermester Ernst A Rosenlund og 8 Børn, hvoraf 4 umyndige, 2 mindreaar. og 2 mynd., alle her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Mette Fausko Skrevet Januar 28, 2011 Del Skrevet Januar 28, 2011 Jeg har fulgt litt med på denne debatten,og må si jeg blir mer og mer forvirret.I dødsfallmld. er foreldrene oppgitt å hete Hans og Christine Larsen.Han oppgir i selvbiogr. at han kom fra en gård hvor det var mye og hardt arbeid,han oppgir å være yngst av 8 søsken.Han skriver videre at han rømte som 14 åring, forteller også at nordmenn henter is fra fjellet. Om det er rett at han rømte, så hadde han vel ikke med seg noe form for legitimasjon, så han kan jo bare ha oppgitt hvilken som helst fødselsdato.Og isen vi tok ut var ikke fra fjellet.Og denne onkelen i Riga hvor han var på ferie hos er meg en gåte. Tror en del av fortellingen hans er 'krydra litt ekstra'. Men håper for fam. iUSA at dere finner ut hvem denne mannen var. Mvh.Mette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Nina Berg Skrevet Januar 28, 2011 Del Skrevet Januar 28, 2011 Helt enig med deg Mette. Det finnes en bråte med forskjellige navn oppgitt.Så det er tydelig at det ville han ikke ut med.Dermed må vi ta med en klype salt både hannes og foreldrenes navn.Likeså fødselsdag/år.Hadde han virkelig hett Larsen og fødselsår er så noenlunde riktig,hadde vi funnet han.Han 'tilsto'for et barnebarn?at hans virkelige navn var Hans.Men når vi kommer til mere 'ufarlig' informasjon som farens yrke, som at de var en stor familie, og at han dro til sjøss,kan derimot godt stemme.Om han dro så ung ut,løy han vel litt på alderen for å få arbeid ombord lettere.Jeg synes at fam. Rosenlund er den familien som kan følge hans historie best.Om da Hans virkelig forsvant.Det vet byarkivet i Oslo.Blir det bekrefta, er tjangsen stor for rett mann mener jeg. Om han da var NORSK.Han sier vel at båten Roma var fra Riga?Men det kan også være for å villede.Vi hadde som sagt to båter Roma i Norge til rett tidspunkt.Og de hadde rett fart,og anløp Oslo.Skal vi komme videre her,må byarkivet kobles inn.Likeså skipsarkivene med mannskapslister.Ellers blir det mye gjetting.Men lettere når vi vet exakt når han fordufta. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Mette Fausko Skrevet Januar 28, 2011 Del Skrevet Januar 28, 2011 Hei Nina Skjønner ikke hvor denne baker Rosenlund kommer inn i bilde, har jeg oversett en tråd hvor Hans /Ernst har oppgitt at faren var baker.Det er mange Rosenlund i div. FT i USA, så om dette er rett opphav , hvorfor har han navnet Larsen og ikke Rosenlund? Og en annen ting, HVOR ER DET BLITT AV TERJE ÅRLAND ?????Mistet interessen??? Mvh.Mette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet Januar 28, 2011 Del Skrevet Januar 28, 2011 Jeg har nå sjekket Oslo-kirkene fram til og med Kampen kirke, men ingen av de guttebarn som var født 6. mars 1887 eller 1888 har vært gode kandidater for Hans/Ernst.Det gjenstår endel kirker i Oslo å sjekke, samt kirkene i Akershus. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Terje Aarland Skrevet Januar 28, 2011 Del Skrevet Januar 28, 2011 Jo, jeg er her og søker selv, men har ikke kommentert noe enda. Jeg har lagt inn en etterlysin gjennom en kontakt jeg har i Australia for å se hvilke opplysninger som evn står om Ernst Hans Larsen. Jeg har også litt kontakt med familen til Ernst Hans Larsen i USA. Dessverre så vet ikke hans etterkommer stor sett mer enn det som kommer frem i tidligere innlegg.Jeg legger inn litt av innlegg nr 1 for at man skal slippe å gå tilbake til dette.Most everything we know of Ernst is based upon the recollections of a young man at the time he left home at about 14 years of age, never to communicate with his family again. In his handwritten autobiography written just before he died in 1956, he states that he is Norwegian. His US Naturalization certificate, the 1920 & 1930 US census all state that his name is Earnest, born c1889 & that he is Norwegian. Yet we have not found his name, etc in the 1900 Norwegian census.He states he had 8 brothers and each summer he used to take the ferry to Riga to work on his uncle (Albert? Walden/Wahlden? or Larsen?) nursery. His uncle was also his Godfather. We find it difficult to believe that a young teen would take a multi-day trip on a ship from Oslo to Riga each summer. Family lore states that his father name was Johan/Johannes and his mother was Mary/Maren/Mari/Maria (Wahlden/Walden?)We are beginning to believe that he may be of Norwegian parents but that he may have been born in either Sweden or perhaps Denmark.His writings make us believe that he spent 8-10 years at sea. He entered the USA in San Francisco, California on the Ship “FM Slade” on February 22, 1911 as per the ship’s manifest. It’s interesting to note that this document states that his nationality is Russian and that he was 24years old in Feb 1911. That makes his birth date 1886.Det er et par ting som kan vise seg å være litt feil. Jeg tror ikke at årstallet for fødselsåret på dødsattesten kan stemme. Grunnen er at han selv forteller at han var 24 år da han ankom USA i 1911. Videre så står det på vielsesattesten hans at han var 28 år da han giftet seg i 1916. Da stemmer det at årstallet var 1888 for fødsel, men 24 i 1911 kunne tyde på at han ble født i 1887, men det er selvsagt avhengig av når på året han ankom USA. Dersom dette var før mars så stemmer likevel dette. Det er ikke uvanlig at årstall ikke stemmer overens. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre å finne han i ft for USA for 1920 og 1930, hvis årstallene stemmer der, da må vi muligens gå ut fra at 1888 er korrekt? Det kan være mulig at Ernest bruker et familienavn som etternavn og at denne Albert muligens er hans verge og ikke gudfar?Det med å ta dette opp med Riksarkivet i Oslo er nok kanskje en god ide, men hvordan skal dette bringes dit? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts