Gå til innhold
Arkivverket

[#81967] Molden og Dælen på Hadeland. Hvem eide jorda?

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ragnhild Horgen eide i 1624 følgende gods: I samme gård 3 fr., i Molden 2 skpd., i 'Mardstad' (Morstad) øde 1 fr., i Kopperud i Vardal 3 skinn, i Sangnes øde på Toten 3 sk., i Skjerven i Vardal 1 fr. Tils. 3 skpd. 1 fr. 1/2 hud.Hvem var det som arvet dette godset?Godset i Horgen havnet vel hos (ubeslektede) Anders Iversen Horgen senest 1633, men resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har problemer med impulsive kveldsmøter Hans. Her på garden tar vi inn hester og forer ca kl 2030. Da må jeg ha planlagt turnusen på lang sikt.Skal prøve å bytte, men ofte er det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(8) Så vidt jeg kan se av odelsjordeboka 1624, er det ikke en Ragnhild på Molden, men Torger (på den andre Molden-gården nevnes Torsten). Dette er vel Torger, sønnen til Torgrim S. Molden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(29) Det skulle selvfølgelig være RANDI på Molden jeg ikke har funnet i 1624, derimot nevnes en Randi/Rangdi utover i 1630-40-årene, og siden vi vet at Ragnhild Horgen var på Molden fra og med 1627, er det jo mulig at dette er samme, og at listene henger igjen? For på den tid var hun vel for lengst død. Jeg har også ofte sett at navnene Randi og Ranghild blandes sammen, gjerne med en tredje form Rangdi, og at en og samme person skrives med alle tre formene.Når det gjelder Simen Hvattum, som nevnes i odelsjordeboka 1642, så nevnes han samme år i unionsskatten for jonsok som tjenestedreng for full lønn http://www.arkivverket.no/URN:db_read/rk/3916/9 . Bortsett fra Simen Læren, har jeg ikke funnet noen annen Simen i skattelistene for denne tiden. På Rud nevnes en Siffr (Syver/Sjur), som MULIGENS kan ha blitt en 'Simen' i den trykte skattematrikkelen 1647. Det er i hvert fall ganske merkelig hvor anonym denne Simen Rud ellers er. Når Simen Hvattum tydeligvis var i tjeneste der, kan det passe med den senere Simen Torgrimsen Lunde, som i 1642 må ha vært en ung mann i tjenestealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Leif Baardseth

Hei!Det er tydelig vi nærmer oss jul.Jeg fikk en fin julegave i går, med posten. Det var en diskusjon som går på denne debatten. Imidlertid var det en anonym giver. Det var en betenkning på 5-6 sider. Jeg tror jeg vet hvem det er og regner med at vedkommende har min epostadresse. Dersom antakelsen er riktig, så ville jeg være glad om jeg fikk en bekreftelse på epost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.