Gå til innhold
Arkivverket

[#82022] Tore H. Vigerust (1955-2010) til minne


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

Dette var en forferdelig trist beskjed. Jeg har kjent Tore både som en av de aller fremste genealoger og som et varmt og svært samfunnsinteressert menneske gjennom hans mangeårige deltagelse i Oslo Høyres representantskap og som leder i Gamle Oslo Høyre. Han hadde svært mange spennende påbegynte genealogiske prosjekter som desverre nå ikke vil bli fullført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakup Skjedsvoll

Eg kan berre slutte meg til dei mange gode ord om Tore Hermundsson Vigerust som er komne fram ovanfor og i det vakre minneordet på heimesida til Norsk Slektshistorisk Forening.Det er vemodig og trist at han er borte og aldri meir skal koma med sine spissformulerte provokasjonar eller huørfylte kommentarar, aldri meir kunne ause av sin kunnskap, ikkje lengre møte oss med sitt blide andlet når vi ein hende gong treftest; trist også med tanke på den store kunnskap han sat inne med og som han ikkje vanst å føre vidare til oss andre.Lat oss likevel i saknet vera takksame for det han fekk gjort. For meg som gudbrandsdøl er det naturleg å nemne at han med sin til tider beinharde kritikk av det som tidlegare var skrive, fekk nytt liv i studiet av dei gamle Gudbrandsdals-slektene. Vi er også svært takksame for det store arbeidet han fekk gjort med å skrive av skattelister og odelsmanntal og gjera dei lett tilgjengelege for oss alle.Han hadde ein del av ætterøtene sine i Gudbrandsdalen og saknet av fagmannen blir stor for oss. Ein debatt om middelaldergenealogiske spørsmål i Gudbrandsdalen vil aldri bli den same når vi veit at han ikkje lengre kan vera med. Eg veit med meg sjølv, at eg når eg skriv eller talar om eit slikt emne, uvegerleg vil tenkje: Kva ville Tore H. sagt om dette, og kven skal nå koma med grunngjeven kritikk, og kven kan gjeva meg nokre fornuftige innspel? Det kjennest tomt både etter mennesket og fagmannen.Fred vere med minnet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Et trist budskap. Han var utrolig kunnskapsrik, jeg har lest og lært mye av ham. Kommer til å savne hans faglige innspill og ikke minst hans spissformuleringer skrevet med et glimt i øyet.En siste hilsen fra Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Trist og leit , har ikke hatt så meget med Tore Vigerust å gjøre bortsett fra gjennom noen få tråder jeg har opprettet her på forumet . Forsto tidlig som gjest her på forumet at han var utrolig kunnskapsrik , og jeg har lest mye av det han har skrevet samt benyttet hans nettsted både titt og ofte .Fred over hans minne .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Gjerstad

Eg bøyer mitt hovud i takksemd, med takk for gjevande samtalar, eit eineståande engasjemang, og utført arbeid for genealogiens fremjing.SIGNE MINNET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kvitle Kristiansen

Tore H. var en meget dyktig og ressurssterk person. Det var et sjokk å høre om hans bortgang. Jeg vil savne ham her inne på forumet. Fred med minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Dette var trist å høre.Norsk sleketsforskning har lidd et stort tap.Jeg har ikke tall på hvor mange leserinnlegg av Tore som jeg har lest, men det er svært mange. Han har hjulpet mange på dette forumet. Ganske ofte, når det gjaldt de eldste slekter fikk jeg inntrykk av at Tore hadde løsninger eller hypoteser når det gjaldt mange problemstillinger, han måtte bare få en bedre anledning til å publisere dem. Denne kunnskapen har vi nå kanskje mistet.Jeg husker at jeg for mange år siden ved et par anledninger drakk en kaffekopp med Tore i kantina på Riksarkivet. For meg kunne vel det sammenlignes med det andre opplever når de får møte en poppstjerne eller annen celebritet. Jeg skulle hjerne tatt flere slike kaffekopper.Vi vil savne deg Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Forferdelig trist! Og hvilken ressurs har ikke nå blitt borte... her har nok mye kunnskap forsvunnet for godt. Fred med ildsjelen Tores minne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr I. Leistad

Farvel Tore, venn og interessefelle gjennom 30 år. Du var en ildsjel som gjorde en kjempeinnsats for norsk slektshistorie. Du hadde såvisst ikke sans for via aurea mediocritas, ei heller var du den som 'suffered fools gladly'. Men du sa aldri noe i ond mening og kjempet utrettelig for å heve nivået i norsk genealogisk forskning. Du vil bli dypt savnet.Alder kommer ikke til å tynge deg, ei heller tiden dømme deg. Ragnhild og jeg vil minnes deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Varme tanker til familie og venner fra meg.Håper alt hans verdifulle arbeide blir tatt godt vare på til nytte og glede for kommende slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Trist, ufattelig og sjokkerende at Tore ikke skal få være med i denne verden lenger. Vondt å tenke på. Jeg traff Tore første gang i 1996 og fattet ikke at det gikk ann å ha så mye kunnskap i hodet. Et foredrag med 'drøssevis' av navn og årstall uten å se en eneste gang på et notat. En STOR mann med et 'lunt glimt' i øyet kan ikke glemmes. Fred med ditt minne Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Dette var en uvirkelig, og trist melding jeg fikk servert da jeg kjapt skulle innom på vår hjemmeside, www.disnorge.noTore lærte jeg å kjenne første gang på en måte som jeg vil huske for livet da jeg ved 5-minutteren på årsmøtet i NSF i 1989 et spørsmål som fikk Tore til å vise sitt uhemmede 'jeg' :-) Jeg var invitert av Seland for å orientere om den nye foreningen som var i emning, DIS-Norge, og formastet meg til å spørre om det var noe nytt skjedd om den beryktede Karen Lauritsdtr som Bugge hadde brukt til å kople Schjerven-ættlinger til kongelige aner via en luguber slektsrekke. Vel, det var ikke vanskelig å oppdage Tore, og selv hans reaksjon den gang la likevel ikke noen demper på et mangeårig vennskap (og krangel :-))Jeg minnes med glede de mange hjemturer fra Svenska Släktforskardagar rundt om i Sverige hvor vi hvert år la like mange luftige planer om et norsk tilsvar tli Svenska Släktforskarförbund, et forbund som med Tores bortgang ant. neppe blir noe av :-(Jeg tror det bare har vært Tore som kunne klare å organisere et slikt opplegg, med en selvsagt Norsk Slektsforskerdag som et samlende arrangement med alle norske slektshistorieforeninger.Takk Tore for alt du har gjort! Og all inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.