Gå til innhold
Arkivverket

[#82022] Tore H. Vigerust (1955-2010) til minne


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Dette er en forferdelig trist melding å få. Jeg kjente ikke Tore godt personlig, men vi (Grenland Ættehistorielag) har hatt gleden av å ha han med oss i ulike arrangementer som foredragsholder, og nydt av hans kunnskaper. Som bruker av forumet har jeg også hatt hjelp av Tores kunnskaper.På vegne av Grenland Ættehistorielag vil jeg lyse fred over Tore H. Vigerust sitt minne.MvhTerje Rehn Holm-Johnsen Leder Grenland Ættehistorielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg kjente ikke Tore, men jeg leste alltid med interesse hans uttalelser her i debattforumet. Jeg forstår at han var høyt respektert. fred over hans minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tore var en person som ruvet i alle landskap. Det naturlige som det genealogiske. Han var en person som tydeligvis hadde en innebygget harddisk som inneholdt mer enn de fleste har mulighet til å lagre. Han var vel også som de fleste av oss slektsforskere. Hadde alt for mange baller i luften på en gang. Men det er noe spennende med slike folk som er alle steder på en gang, og som kan svare på det utroligste. De fasinerer og man får en liten ærefrykt over deres evne til å resonere og formidle. Jeg har møtt ham noen ganger, og her i Vestfold SLektshistorielag har vi hatt gleden av å ha ham som foredragsholder.Takk at du delte din kunnskap og takk for ditt engasjement. Vi lyser fred over Tores minne.Torbjørn Steen-Karlsen. Leder i Vestfold Slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette var en trist melding å få. Det siste samarbeidet jeg hadde med Tore var en artikkel han skulle ha i et tysk vitenskapelig tidsskrift om utvandrete protestanter fra Sør-Tyskland før 1820. I den forbindelse bisto jeg han med dokumenter vedr de Zee Plog. R.I.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Ja, dette var en veldig trist melding, og jeg kan bare slutte meg til omtalen av denne ruvende kapasiteten som nå er borte,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moira Bue

I was shocked and saddened to hear the sad news of Tore Vigerust's death. His work and interest in the field of genealogy is a huge gift to the world and to those with roots firmly planted in Gudbrandsdalen all the way back to the Middle Ages his input has been invaluable. How many people all over the world have his name mentioned in their sources, I know I have dozens. It was only last month that I heard from him via this debate forum. In my entry '81377: Manntall for Gudbrandsdalen 1663-1666; Fron' the last entry is from Tore and if I were living in Norway I would certainly create the list he suggested. Perhaps someone will do so in his memory. I feel that I knew this man from his entries in this forum, the witty, the sarcastic, the flippant and the serious, but mostly the helpful and factual. Thanks for the help. R.I.P., you will be missedmoira-in-sunny-Florida

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Sagen

Dette tragiske og altfor tidlige dødsfallet kom som en stor overraskelse for meg. Tore H. Vigerust var den store autoriteten med artikler i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift fra lenge før jeg meldte meg inn i NSF. Jeg vil huske ham for hjelp med et gammelt tyskspråklig notat fra 1500-tallet i et regnskap på 1990-tallet, og særlig for hans bidrag til Benkestokk-seminaret og den påfølgende rapporten. Vigerust hadde noen røtter i Nordland, og det virket som det ble viktig for ham de siste årene.Fred over hans minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Det var med sjokk og vantro jeg leste nyheten om at Tore H.Vigerust er gått bort,kun 55 år gammel.Jeg kjente ham ikke,men alikevel føler jeg at man lærte ham å kjenne gjennom hans utallige innlegg her på Brukarforum.Han svarte vennnlig på en av mine ubetydlige innlegg,selveste Tore Vigerust.Det glemmer jeg ikke!.Jeg tenner et lys og lyser samtidig fred over ditt minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja dette var trist å høre, og jeg syns i likhet med andre her at det ufattelig at den kunnskapsrike Tore Vigerust er borte. Jeg lyser også fred over hans minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Ja, dette var i sannhet en trist melding.Jeg har hatt stor glede av hans artikler og debattinnlegg her på forumet. Det er noe ekstra med en elegant løsning på problemstillinger du selv har vært opptatt av å finne ut av.Og så har han jo vært en flott målbærer for kildebasert slektsforskning.Men mest er jeg takknemmelig for den tålmodige velvilje han som erfaren fagmann viste i diskusjoner jeg har hatt gleden av å delta i, og for hans 'utallige' og varierte typer bidrag, stort og smått: forskningsstatus, transkriberinger, kritikk og veiledning, etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Vigerust

Tusen takk for alle varme ord i alle innlegg til Tore. Han døde av hjertestans, helt uventet hjemme hos familien. Tore har mor, to søstre og to brødre med familie som leser disse innleggene som blir skrevet her. Tore var en utrolig snill, generøs, morsom og klok bror. Han var enormt kunnskapsrik, ikke bare innenfor historie. Men det var hans jobb, hobby og 'liv'. Han var heldig som kunne drive med det på heltid som var hans store interesse. Og jeg vet at han delte raust med sine kunnskaper. Han hadde mange jern i ilden, slik han selv ønsket det.På søndag var han i Mikaelshulen v Norsjø i Telemark. Han holdt selvfølgelig et lite foredrag og hadde en flott tur dit. Bare timer senere var han gått ut av tiden. Og vi savner han så ufattelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Takk, Tore, for at du alltid forsøkte å få oss til å holde debattene på et edruelig og mest mulig vitenskapelig nivå.Jeg traff deg aldri, men da jeg ville starte ei heraldikkside der alle skulle kunne benytte innholdet gratis, var du en av de første som sendte meg bidrag, og du er fortsatt den desidert største bidragsyteren til denne sida.Fred over ditt minne.Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Tore arbeidet inntil det aller siste med et prosjekt rundt Odelsjordebøkene LenkeHans arbeid med dette og ønsket om at Norsk Slektshistorisk Forening skulle legge til rette for publisering, vil bli diskutert og håndtert av NSF i nærmeste fremtid. En god del materiale er utarbeidet av Tore og oversendt foreningen.Mitt personlige ønske som en god venn av Tore, er at dette prosjektet realiseres som en gest og et godt minne om den store genealogen.Fred over ditt minne, Tore.Med ærbødig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette var bare trist. Det er ikke mange dagene siden jeg så ham i korridorene nede i det nye huset til slektsforskerne i Oslo. Da så han akkurat ut som ellers, frisk og opplagt. Og slik vil mange huske ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Tore Vigerusts søster skriver i innlegg 113 at familien leser innleggene i denne tråden. Det er forhåpentlig en trøst i en tung tid å se at han betydde så mye for så mange.Hun skriver også at han besøkte Mikaelshulen ved Norsjø på søndag. Det var nettopp om denne hulen han sist fredag skrev et av sine aller siste innlegg her på Brukarforum - se innlegg 5 i debatt nr.81789 (Lenke). Innlegget er i velkjent Vigerust-stil skrevet med snert og humor, og som alltid var han opptatt av å tilbakevise udokumenterte ''sannheter'' og myter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kent Williamsson

Det var en chock att läsa detta och det är svårt att beskriva den saknad och tomhet som man känner. Frid över hans minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

I takknemlighet for gode råd og velvillig hjelp da jeg var på leit etter eldste slekta i Meløy og Tysnes. Og et godt og artig minne var da vi via DIS chat'n pratet om Høvringen og Vigerustfamilien som jeg kjente godt på barndommens Raufoss.Fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tom S. Vadholm, formann i Norsk Heraldisk Forening, har skrevet minneord på foreningens hjemmeside:http://www.heraldikk.no/For egen del kan jeg bare slutte meg til alle de gode ordene som er skrevet om Tore. Jeg har kjent ham siden midten av 1990-tallet og har hatt stor glede av å ha ham i omgangskretsen. Han var svært kunnskapsrik og hjelpsom - har lært mye av ham, både om adel, kildekritikk m.m. Jeg vil savne ham!Et stort tap for slektsforskermiljøet i Norge!Dag T. Hoelseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg ble kjent med Tore da vi begge bodde på Sogn Studentby i Oslo på midten av 1980-tallet, og siden har vi hatt sporadisk kontakt. Jeg nærmest hoppet i stolen da jeg så dødsannonsen hans i formiddag. Trist budskap.Fe døyr, frendar døyr, ein sjølv også. Men godt, fortent ettermæle varer ved.Fe døyr, frendar døyr, ein sjølv skal også dø. Eg veit noko som aldri døyr: dom over den som er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen, Statsarkivet i Oslo

Det har vært noen triste dager etter at jeg fikk kjennskap til Tores bortgang på mandag. Jeg traff ham senest på t-banen hjem fra Riksarkivet på fredag. Vi snakket om løst og fast, og også om det pågående prosjektet med å få utgitt eller publisert odelsjordebøkene fra 1600-tallet. Dermed jobbet jeg en del med å få tilrettelagt dette materialet i helga for at Tore skulle få lest korrektur for meg.Jeg traff Tore en gang på midten av 1980-tallet da jeg som relativt fersk slektsforsker begynte å besøke Riksarkivets lesesal. Etter at jeg som 20-åring tok fatt på grunnfagsstudiet på Blindern i 1990, dro han meg med på (hovedfags)forelesninger om jordegods og agrarkriser. Dermed ble jeg enda mer seriøst dratt inn i genealogiens spennende verden. Senere fikk jeg også jobb i tilbringertjenesten på lesesalen i Riksarkivet, og vi så hverandre titt og ofte. Det var på den tid jeg begynte å skrive av odelsjordebøkene 1615 og 1624, og Tore var inspirasjonskilden til dette arbeidet. Jeg samlet inn materiale til artikler, og Tore var der for å lese igjennom å gi meg viktige og kritiske kommentarer. Seinere har vi jobbet med flere prosjekter sammen, og noen er også publisert.Tore var min læremester, og den inspirasjonen og kunnskapen han har gitt meg - først til bruk i hobbyvirksomhet og senere i profesjonelt arbeid - er jeg utrolig takknemlig for.Fred over ditt minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Når nå sjokket har lagt seg litt har jeg lyst til å fortelle mitt første møte med Tore, og hva som skjedde i ettertid.Jeg 'traff' Tore først her på debatten, og til å begynne med forsto jeg ikke så mye av hva han verken skrev eller mente, men jeg forsto at han var en meget kunnskapsrik mann som ikke var redd for å gi uttrykk for sine meninger. Jeg fikk respekt for mannen og trodde en periode at han måtte være en gammel, litt konservativ og erfaren genealog.Når jeg startet min hjemmeside for 3 ca år siden og begynte å 'yppe' meg når det gjelder digitalisering og publisering av slektshistorisk materiale som noen trodde de hadde enerett til, ja da ble Tore skeptisk og det fikk jeg klar beskjed om. Skepsisen ble da gjensidig.Etterhvert tror jeg Tore fikk litt sansen for hva jeg gjorde, og vi begynte å utveksle e-poster. Han ga meg råd om hva jeg burde skanne og publisere og det er Tores fortjeneste at det på hjemmesiden min i dag finnes ganske mye middelaldermateriale og heraldikk. Det er også dette materialet som er mest populært kan jeg se på statistikken.Men jeg trodde fortsatt at Tore var en gammel kunnskapsrik, kanskje litt 'grinete' mann helt til jeg første gangen traff han i virkeligheten. Jeg kommer aldri til å glemme det lune smilet, glimtet i øyet og håndtrykket. Han var jo yngre enn meg, og jeg ble både overrasket og forundret, og ikke minst så kjente jeg respekten for Tore steg enormt.Jeg var så heldig å treffe Tore flere ganger, og jeg gledet meg hver gang til det. Hans lune vesen og enorme kunnskap fasinerte meg hver gang.Tore og jeg skulle på hytta på Ljøsheim til våren for å planlegge et prosjekt, noe vi begge gledet oss til, men nå føler jeg bare en tomhet. En klippe har forlatt oss.Til helgen tenner jeg et lys for deg på hytta ToreFred over ditt minne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.