Gå til innhold
Arkivverket

[#82022] Tore H. Vigerust (1955-2010) til minne

Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Det var usigelig trist å høre at Tore har gått bort, brått og uventet. Jeg har tenkt mye på ham i disse dagene som har gått. Han var et enestående menneske. Jeg kjente ham først fra debattforumet og deretter fra arkivet. Han var meget kunnskapsrik og delte raust sin viten med andre. En gang la jeg ut et spørsmål her i debattforumet om hvor jeg kunne finne konsistorialdommer i arkivet. Jeg håpet at Tore ville lese det og svare. Det gjorde han, og jeg fikk svar både på hvor jeg kunne finne det og litteratur henvisning i tillegg. Begge deler veldig nyttig. Siden traff jeg ham på arkivet og ble kjent med ham personlig. Han var blid og hyggelig, med et lunt glimt i øyet. Siste gang vi møttes på arkivet, hadde jeg nettopp funnet noen opplysninger om mine aner i Fredrikshald. Dette fortalte jeg Tore. Send meg en mail, sa han, så skal jeg se om jeg har noen opplysninger - jeg har skrevet av alle de gamle skattemanntallene fra Fredrikshald. Slik kjente jeg ham.Vi skulle egentlig ha et samarbeidsprosjekt. Jeg skal til København og fotografere gamle skattemanntall. Han ville bidra med avskrivning. Dette skulle ut på nettet. Jeg hadde gledet meg til det. Slik blir det altså ikke selv om jeg nok skal gjøre min del.Vi skal ha medlemsmøte i DIS-Oslo/Akershus i kveld. Da skal vi ha en liten minnestund over deg, Tore.Hvil i fred. Vi glemmer deg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det var trist!55 år er ingen alder idag. Tore skulle ha virket i mange år til, men slik ble det ei.Jeg fikk også kritikk og hjälp i mine innlegg. Det var alltid interessant å lese i innlegg og debatter han deltok i.Hvil i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg vil slutte meg til rekken av alle dem som har omtalt Tore i varme ordelag her i brukerforumet. Tore var et utrolig fint menneske, en gledesspreder, alltid blid og positiv i tillegg til å være en stor kapasitet innen sitt fag, genealogi, som han satte svært høyt og som preget livet hans i sterk grad.Jeg husker at Tore var en genealogisk entusiast allerede da jeg traff ham på historie hovedfag på begynnelsen av 1980-tallet.I 1989 giftet Tore og jeg oss i Garmokirke på Maihaugen.I de 17 årene som har gått siden vi ble skilt (1993), har vi ikke hatt noen privat omgang, men bare truffet hverandre sånn dann og vann. Så vi har på mange måter vokst fra hverandre og levd hvert vårt helt separate liv i alle disse årene.Men det er så trist at han er borte. Savner det lure smilet hans. Fred over ditt minne, Tore!Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har Kjent Tore siden høsten 1999 da jeg deltok i Benkestokk-seminaret på Meløy og etter beskjedne bidrag fant meg nevnt i forordet til rapporten:'I tillegg til foredragsholderne har Geir Leistad, Jo Rune Ugulen, Helga ter Jung, Leif Johannessen, Liv Birgit Løkken, Erling Nordlie og Leiv Skjerve gitt opplysninger til rapporten, noe jeg ønsker å takke dem for'Vi har senere begge vært deltagere i debatter vedr. bergverk.I 'Genealogen' 1999 og 2003 hadde vi artikler om 'En ættlegg fra Trondhjem 16122' med litt forskjellig synFred over dit minne.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har Kjent Tore siden høsten 1999 da jeg deltok i Benkestokk-seminaret på Meløy og etter beskjedne bidrag fant meg nevnt i forordet til rapporten:'I tillegg til foredragsholderne har Geir Leistad, Jo Rune Ugulen, Helga ter Jung, Leif Johannessen, Liv Birgit Løkken, Erling Nordlie og Leiv Skjerve gitt opplysninger til rapporten, noe jeg ønsker å takke dem for'Vi har senere begge vært deltagere i debatter vedr. bergver. Han var en lun og klar debattant.I 'Genealogen' 1999 og 2003 hadde vi artikler om 'En ættlegg fra Trondhjem 1612'. med litt forskjellig synFred over dit minne.Leiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg fikk høyre om Tore sin bortgang først i dag. Han var ein god venn og ein inspirerande kollega, alltid villig til å hjelpe andre både med konstruktiv kritikk og innsyn i den slags kilder som han var ein kløppar til å spore opp.Trass i sorga tenker eg likevel at han har bak seg eit livsverk som få andre i hans alder kan vise til. Han hadde mykje igjen å gjøre før han sjølv ville vere nøgd, men vi andre kan glede oss over alt det han fikk gjort.Far vel, gode Tore!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Dette var trist. Jeg brevvekslet noen ganger med Tore på 90-tallet. Han svarte øyeblikkelig enten temaet var Benkestok eller borgere i Trondhjem. Kjennetegnet da og senere var engasjement og fremragende kunnskaper som han gjerne delte. At jeg etter beskjedne innspill ble nevnt som bidragsyter til Benkestok-rapporten sier også noe om raushet.Det er mye å takke for. Jeg slutter meg til alt det positive som er sagt her.Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Dette var trist å høre. Har lært mye av å lese i debatter der han har vært engasjert. Vil savne hans kommentarer og kunnskaper. Hvil i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renathe Wågenes

Det er trist at slektsforsker miljøet har mistet en så dyktig slekts/historie forsker. Du hadde mye god kunnskap som vi alle høstet godt av. Takk for dette. Hvil i fred Tore. Regner med du sitter et sted og løser slektsforsker gåter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

TristAv og til får man hakeslepp. Å miste kapasiteter som Vigerust i et lite miljø vil merkes.Jeg håper at NSF gjør et skikkelig arbeid i hans ånd med å sikre hans materiale. Ikke bare det som finnes hjemme hos ham, men jeg tenker spesielt på 'vigerust.net' som må sikres slik at kildetilfanget forblir åpent.Hvil i fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Det blev bare til en kort mail-kontakt og udveksling af kildeoplysninger.Alligevel har de seneste dage været triste, for jeg vil savne de skarpe og lærerige debatindlæg.Tak for hjælpen, Tore Vigerust.Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Erling Ofstad

Jeg hadde gleden av å møte Tore på jubileumsfeiringen til Norsk Slekthistorisk Forening der han øste av sin store kunnskap om gammle slekter. Det blir et stort tomrom tilbake nå men vi får glede oss over alle de bidrag han har kommet med ved sitt virke.Bevar minnene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg kan uten forbehold slutte meg til de rosende omtalene om Tore gitt av de mange slektsgranskerne som har kommet til orde her. Jeg ble kjent med Tore tidlig på 90-tallet, og husker ham fra mange trivelige samtaler blant annet i forbindelse med treff på Riksarkivet, og ikke minst hans innsats på flere turer i regi av Norsk Slektshistorisk Forening.Selv om Tore gikk bort altfor tidlig, er jeg sikker på at det genealogiske arbeidet han utførte, vil være til nytte for slektsinteresserte i lang tid framover. Han vil ikke bli glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Krøger

En kjempe trist melding å få. Har følt jeg har lært mye av hans kommentarer på innlegg her på debattforumet. Han var kritisk når han trengte å være det og han kunne også komme med en kommentar som ledet deg i riktig retning. Slektsforsker miljøet har mistet en stor mann med masse kunnskap om norsk og utenlansk slektshistorie og det skal bli vanskelig å erstatte han. Hvil i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Dette var trist. Jeg fikk aldri truffet Vigerust på annen måte enn via forumet her, men jeg forsto at dette var en svært kunnskapsrik mann som også generøst delte sin kunnskap med oss andre. Ett stort tap for slektsforskermiljøet. Jeg vil savne Tore Vigerust som debattant og veileder her på forumet.Hvil i fred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Seeberg Sidselrud

Sent mandag kveld mottok jeg sjokkmeldingen om Tores alt for tidlige bortgang. Jeg har kjent Tore siden tidlig på 1980-tallet og har gjennom årene møtt ham på mange av de arenaer i samfunnet hvor han har satt sitt merke, historie, genealogi, heraldikk, politikk mm. Senest forrige torsdag satt vi i bilen og diskuterte publikasjoner til Heraldisk Tidsskrift, Våpenbrevet etc på vei hjem fra styremøte i Norsk Heraldisk Forening. Tores innsats er uvurderlig og forblir et ruvende minnesmerke over ham. Tore er blandt de få som kan beskrives med store ord uten at det virker overdrevent. Han hadde en unik evne som formidler, som kildegransker, som genealog og som historiker for kun å nvne noe. Savnet efter ham er dypt både for meg personlig og for alle de organisasjoner, foreninger og prosjekter som har hatt den lykke å ha en engasjert Tore H Vigerust i sin midte. Han efterlater seg en stor arv og et lysende eksempel.Jeg lyser fred over Tores minne!Kaare Seeberg Sidselrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Tore var og vil alltid være den inspirasjon og katalysator til å hjelpe til evne for og finne de mulige rette sammenhenger, som kan danne empiriske grunnlag, slik han alltid hjalp med.Likevel er det er usigelig tomt nå, uten hans velmente innlegg.Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg lyser først fred over Tores minne, og sender min kondolanse til hans familie.Det må ha vært et smertelig tap å miste en sønn og en bror som døde i sin beste alder.Jeg kom i kontakt med Tore i sommer via en privat melding på Dis-Norge, deretter hadde vi jevnlig forbindelse via mail helt til noen få dager før han døde.Mye er sagt i innleggene ovenfor om Tore Vigerusts faglige kapasitet. Jeg vil tilføye ut fra det jeg har erfart gjennom den kortvarige kontakt jeg hadde med ham: Han var et interessant og kreativt menneske, positiv, hjelpsom og vennlig og viste alltid interesse for hva jeg hadde å spørre ham om.Jeg savner ham!Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Jeg slutter meg til denne kondolanseprotokollen. Takk for flere gode 'sparringer' og bidrag her på Digitalarkivet. Jeg vil savne Tores sterke faglige engasjement, dype innsikt og ikke minst sterke krav til kildekvalitet. Her har han vært et forbilde for mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Maersk Hansen

Min egen beholdning af Tores virke her på forumet samt i en kort brevveksling for nogle år siden (desvärre har jeg aldrig haft tilfälde at möde ham), er at jeg er blevet mere kritisk overfor sekundäre kilder og går derfor mere til bunds i slektforskningssager, dvs efterforsker originalkilderne. Det er i höj grad Tores fortjeneste. Jeg vil også tage tilfäldet i agt at kondolere hans familie, og vil fremover savne hans indläg på forumet.Lars Maersk Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Tores alt for tidlige bortgang er ufattelig trist, både for familien og alle slektsforskningsinteresserte. Mye positivt er blitt skrevet i denne tråden, og jeg kan med hånden på hjertet slutte meg til alt. Selv har jeg hatt utrolig mye glede av det enorme bunnløse kunnskapsbegeret han har øst av for å hjelpe alle som har bedt om hjelp og tips i Brukerforumet og i andre fora. Det var også både underholdende og meget lærerikt å følge ham omkring på lokale byvandringer i Oslo.Han elsket å utfordre skråsikre 'sannheter' med mangelfulle kildebelegg. Mang en fersk slektsforsker som har slukt informasjon fra slektsbøker uten å sjekke kildene selv, har fått bryne seg på hans krevende spørsmål og kildekrav. Slurvet man, fikk man som regel høre det i klare ordelag. Det kunne føles ubehagelig til tider, men man lærte av det. Jeg kommer til å savne både ham og all den interessante og lærerike informasjonen han så generøst formidlet nesten døgnet rundt på nettsteder, på trykk, i seminarer og i foredrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.