Gå til innhold
Arkivverket

[#82022] Tore H. Vigerust (1955-2010) til minne

Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Utrolig trist. Men må smile litt over alle debattene han har satt spørsmålstengn ved ting og man har blitt så 'adrenalin' sint på han. Men som han egentlig har lært bort at man skal tenke og ikke ta alt man leser eller tror for god fisk. Som nybegynner har det vært veldig lærerik, når man bare har fått tenkt seg om. Jeg liker folk som tør å si det de mener tydlig og klart og Tore var en sånn mann. Derfor har man også tillit til arbeide han gjorde. Lyser fred over Tore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Egil Thee Danielsen

Det tar ofte noen tid før nyheter hjemmefra når fram til det frygiske høylandet, og ofte er det gammelt nytt jeg må slå meg til tåls med. Tore H. Vigerusts plutselige bortgang ankom således etter 40 dager – men 40 er jo et symbolsk tall både i mytologi og religion, for ikke å snakke om i utallige idiomatismer i en rekke språk. Mange templer i den antikke verden hadde 40 søyler, og jeg har nok helt ubevisst sett en søyle reise seg hver dag for å bidra til det templet som nå hele det genealogiske Norge har satt både arkitraver og metoper på innenfor rammen av DAs Brukarforum og som symboliserer det imponerende verket og den betydelige inspirasjonen som Tore H. Vigerust har etterlatt seg. Men selve taket ble aldri lagt. Tore hadde mye ugjort.Jeg har fulgt hans flittige, hastige, dyptpløyende, “flippant” [107], vennlige, myteavkledende, entusiastiske og vidtfavnende skriverier gjennom en årrekke og har også korrespondert direkte med ham omkring slekt i Nord-Tyskland. Som et av innleggende viser til – det var knapt det arkivet han ikke var lommekjent i når det gjaldt å legge en alen til sin genealogiske vekst innenfor de feltene han hadde spesialisert seg på. Vi traff hverandre noen ganger på Blindern, og vi hadde en gang en lang samtale på Riksarkivet. En fascinerende og kunnskapsrik person er borte !Jeg lyser fred over hans minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Anna Marie Lebech-Sørensen

Nu, i dag, mere end to måneder efter Tore Vigerusts død, erfarer jeg det, da jeg søgte på adelsprojektet, som igennem de seneste år har været til hjælp for mig. Jeg nedstammer fra Krabberne på Ølmanæs i Halland, som Tore Vigerust har skrevet om, og især i den sidste tid havde vi mailkontakt. Han havde lovet at hjælpe mig med slægten Friis, som min formor, Anna Lauritsdatter Krabbe på Ølmanæs, nedstammer fra, i det nye år, da han havde dårlig tid´i efteråret. Nu må jeg så prøve at klare det selv, men jeg er taknemlig for, at han nåede så meget i sit liv til glæde for personalhistorikere af norsk, svensk og dansk afstamning.Anna Marie Lebech-Sørensen Bredballe, Vejle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Marie Lebech-Sørensen

Nu, i dag, mere end to måneder efter Tore Vigerusts død, erfarer jeg det, da jeg søgte på adelsprojektet, som igennem de seneste år har været til hjælp for mig. Jeg nedstammer fra Krabberne på Ølmanæs i Halland, som Tore Vigerust har skrevet om, og især i den sidste tid havde vi mailkontakt. Han havde lovet at hjælpe mig med slægten Friis, som min formor, Anna Lauritsdatter Krabbe på Ølmanæs, nedstammer fra, i det nye år, da han havde dårlig tid´i efteråret. Nu må jeg så prøve at klare det selv, men jeg er taknemlig for, at han nåede så meget i sit liv til glæde for personalhistorikere af norsk, svensk og dansk afstamning.Anna Marie Lebech-Sørensen Bredballe, Vejle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.