Gå til innhold
Arkivverket
Gjest christel rasmussen

[#82111] Kirker / Kirkegårder i Sogn og Fjordane

Recommended Posts

Gjest christel rasmussen

Er det mulig å få vite hvilke kirker / kirkegårder de forskjellige gårdene i SoF hørte til? Ble alle som ble ført i KB for Lavik døbt i Lavik Kirke eller begravet på Lavik Kirkegård. Hvordan er det f.eks. med Lavik / Kirkebø eller Vik / Kirkebø? Det er jo mulig at jeg spør litt dumt. Mvh Christel Rasmussen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Norske Gaardnavne kan være et nyttig register (http://www.dokpro.uio.no/rygh_ng/rygh_felt.html) når du er ute etter hver enkelt gårds sognetilhørighet omkring 1900. De aller fleste ble nok gravlagt ved den kirken de sognet til, men ved dåp kunne det forekomme - i alle fall i litt eldre tid, da dåp skulle skje innen åtte dager, og sognepresten ikke kunne besøke alle kirkene i prestegjeldet hver uke - at man søkte til en annen kirke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anette Skogseth Clausen

Ryghs Norske Gaardnavne for Sogn og Fjordane, samt Hordaland, har blitt tastet inn i en søkbar database. Denne databasen har også med seg nye kommuennr og gårdsnr hvis det har vært endringer. Databasen er laget av Lillian Køhler ved Statsarkivet i Bergen og finnes her: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest christel rasmussen

Takk til dere begge to. Jeg har prøvd å finne Bjordal, men jeg fant ikke kirkesoknet denne gården hørte til. Eller kanskje jeg gjør noe galt. Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Bjordal lå til Kyrkjebø sokn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest christel rasmussen

Hjertelig takk, Nedrebø. Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.