Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#82120] Skipsfører Johan M. Wroldsen, Tvedestrand - til USA i 1922.

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skipsfører Johan Mthias Wroldsen, Tvedestrand (f. 1870 i Dypvåg) emigrerte 11. august 1922 til Amerika. Han dro fra Kristiania med S/S 'Bergensfjord' og ankom Ellis Island 21. august. Året etter reiste også kona, Anne (Espeland) Wroldsen (f. 1881 i Tvedestrand) med sønnene Odd (f. 1906), Karsten (f. 1908) og Erik (f. 1910). Avreise fra Kristiania 10/8 1923 med S/S 'Stavangerfjord'; ankomst Ellis Island 21/8.Jeg antar det må være dem jeg har funnet i en avskrift av 1930-folketellingen for New York, Kings - selv om aldersangivelsene er unøyaktige. Adressen er Brooklyn Borough, Assembly dist. 9. Det ser ellers ut til at de er bosatt i nærheten av et gategryss, for følgende gater er nevnt: (NE) 66th Ave., (SE) 12th Ave. og (SW) Bay Ridge Ave.Husholdningen består av følgende personer:John Wroldsen, 69Anna Wroldsen, 48Odd Wroldsen, 23Carsten Wroldsen, 21Eric Wroldsen, 19-------Er det noen med tilgang til Ancestry som vil ha bry til å sjekke disse opplysningene? Jeg er da også interessert i om Joh(a)n Wroldsen er nevnt med noen yrkesbetegnelse.Jeg kan ellers nevne at Johan M. Wroldsen visstnok døde i 1934, mens kona Anna fremdeles var i live i 1935

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ellers ta med at jeg har funnet følgende SSDI-opplysninger for de tre sønnene:- Odd (også kalt John) Wroldsen, f. 26/7 1906, død april 1979 (Pompano Beach, Florida).- Carsten Wroldsen, f. 4/6 1908, død 4/6 2000 (Garden City, New York).- Eric Wroldsen, f. 3/11 1910, død november 1959 (ant. i New York).Johan Mathias og Anna Wroldsen hadde også en sønn som døde bare 8 år gammel, mens familien fremdeles bodde i Tvedestrand (Alf Wroldsen, 1904-1912).

Gjest Helge Berntsen

Det må jo være riktig familie, Oddbjørn, og så vidt jeg kan se står det 'watchman building'. Jeg mener Johan er født på Skattebones 21/10-1872, men har ikke dette bekreftet fra kirkebøker. De øvrige fødselsdatoene ser riktig ut.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.