Gå til innhold
Arkivverket

[#82120] Skipsfører Johan M. Wroldsen, Tvedestrand - til USA i 1922.


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Skipsfører Johan Mthias Wroldsen, Tvedestrand (f. 1870 i Dypvåg) emigrerte 11. august 1922 til Amerika. Han dro fra Kristiania med S/S 'Bergensfjord' og ankom Ellis Island 21. august. Året etter reiste også kona, Anne (Espeland) Wroldsen (f. 1881 i Tvedestrand) med sønnene Odd (f. 1906), Karsten (f. 1908) og Erik (f. 1910). Avreise fra Kristiania 10/8 1923 med S/S 'Stavangerfjord'; ankomst Ellis Island 21/8.Jeg antar det må være dem jeg har funnet i en avskrift av 1930-folketellingen for New York, Kings - selv om aldersangivelsene er unøyaktige. Adressen er Brooklyn Borough, Assembly dist. 9. Det ser ellers ut til at de er bosatt i nærheten av et gategryss, for følgende gater er nevnt: (NE) 66th Ave., (SE) 12th Ave. og (SW) Bay Ridge Ave.Husholdningen består av følgende personer:John Wroldsen, 69Anna Wroldsen, 48Odd Wroldsen, 23Carsten Wroldsen, 21Eric Wroldsen, 19-------Er det noen med tilgang til Ancestry som vil ha bry til å sjekke disse opplysningene? Jeg er da også interessert i om Joh(a)n Wroldsen er nevnt med noen yrkesbetegnelse.Jeg kan ellers nevne at Johan M. Wroldsen visstnok døde i 1934, mens kona Anna fremdeles var i live i 1935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo ellers ta med at jeg har funnet følgende SSDI-opplysninger for de tre sønnene:- Odd (også kalt John) Wroldsen, f. 26/7 1906, død april 1979 (Pompano Beach, Florida).- Carsten Wroldsen, f. 4/6 1908, død 4/6 2000 (Garden City, New York).- Eric Wroldsen, f. 3/11 1910, død november 1959 (ant. i New York).Johan Mathias og Anna Wroldsen hadde også en sønn som døde bare 8 år gammel, mens familien fremdeles bodde i Tvedestrand (Alf Wroldsen, 1904-1912).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Det må jo være riktig familie, Oddbjørn, og så vidt jeg kan se står det 'watchman building'. Jeg mener Johan er født på Skattebones 21/10-1872, men har ikke dette bekreftet fra kirkebøker. De øvrige fødselsdatoene ser riktig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.