Gå til innhold
Arkivverket

[#82155] Berg, Ørlandet - informasjon ønsker


Gjest Charlotte Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Charlotte Hagen

Er det noen som har noe informasjon av fok på Berg på Ørlandet? Det jeg har av navn er:Morten Henrichsen Berg, g.m. Lucia Olsdatter (finner skifte etter henne 1722). Lucia var gift 2.g. med Johan Johansen, som tilsynelatende førte gården videre.Jeg har 3 barn som står i skiftet etter Lucia: Ole Mortensen (bonde på Berg), Henrich Mortensen (bonde på Ervig) og Viviche Mortensdatter og hennes arvinger. Viviche var gift med Hans Pedersen Berg og der kjenner jeg til 2 barn: Henrich Hansen og Lucia Hansdatter (g.m. Arnt Christensen Bakken). Etterkommere etter Lucia og Arnt har jeg oversikt over så det er det som ligger lenger bak som evt er interessant.

bilete10348.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Bygdeboka for Ørlandet greier ikke å følge dem lenger tilbake. Det står bare under Berg bnr 7 at Morten Henriksen er førstemann vi med rimelig grad av sikkerhet kan plassere her. Han var gift med Marit Persdatter. De hadde to barn, Per og Maren og begge er født etter 1660. Marit Persdatter døde 1684/1685. Skiftet etter henne oppgir boet til 51 daler. Morten giftet seg andre gang med Lussi Olsdatter. De hadde 4 barn, de tre du nevner og Marta f 1699 og død 1711. Morten Henriksen døde ca 1700. Lussi giftet seg andre gang med Johan Johansen f ca 1676. De hadde vistnok ingen barn. Lussi Olsdatter døde i 1728. Sønnen Ola bygslet 1/2 spann i Berg i 1717. Dette er fra Ørlandsboka fra Hovde til berg B II s 397 og 398.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charlotte Hagen

Takk for hjelpen Anne.Jeg er ikke så godt kjent med reglene rundt et skifte men kan det være at de holdt skifte etter Lucie Olsdatter i 1728 selv om hun døde i 1722? Jeg er ganske sikker på at jeg fant hennes dødsfall ca. 1722 (rent tilfeldig) da jeg lette etter Hans og Vivikkes vielse fra 1724 og bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Charlotte Hagen

I skiftet etter Morten Henrichsens første kone Marit Pedersdatter i 1685 nevnes en Hendrich Mortensen Haarberg og Peder Olsen Indstrand. Er det mulig at disse kan være fedrene til hhv Morten og Marit? Er det noen som har adgang til bygdebok for å se om det evt står noe der?Her er skiftet (starter nederst på venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24677/74Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.