Gå til innhold
Arkivverket

[#82217] Blix

Gjest Olav Revheim Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harry Aronsen

Svein Tore Dahl sier om Mogens Lauritzen Blix, sogneprest i Trondheim, følgende: ' Han var født ca 1567 i Jemtland der hans far Hr. Laurits Mogensen Blix var prest i Rødø...'I en fotnote viser Svein Tore Dahl til Grønlie, O: NST bd X s.208f og skriver: Han var en bror av Hr. Hans Lauritsen Blix som var sogneprest i Bodø....' Dahl viser også til Sollied, H: Blixerne fra Jemtland. NST III s.61.Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Det anbefales å lese Henning Sollieds artikkel i NST III 1931: 'Blixerne av Jemtland.' Han oppfører Bodø-presten Hans Lauritsen Blix som sønn av sogneprest Laurits Mogensen Blix til Rödön og Gullog Mogensdatter. Han oppfører imidlertid sogneprest i Trondheim Mogens Lauritsen Blix som sønn av LMB til Undersåker og hans hustru Kirsten Eriksdatter.I NST VII 1940 har Bertil Hasselberg en artikkel 'Bjameätten i Jämtland',der han også skriver at Bodø-presten Hans Blix var sønn av LMB i Rödön. Men også han gir sogneprest i Trondheim Mogens Lauritsen Blix LMB i Undersåker som far.Derimot skriver Odvar Grønli i NST X 1946 i artikkelen 'Til prestesoga for Jamtland og Hardalen' følgende: 'Det har vore halde for visst, utan noko stød i samtidskjeldor, at meister Mons Lauritsson Blix, sokneprest for Domkyrkja i Trondheim 1620-1629, var son til Undersåker-presten Laurits Monsson Blix. Eit kancelli-innlegg frå 1612 i Noregs riksarkiv viser at dette er eit mistak, og at han var son av Røans-presten Laurits Monsson'.Grønli skriver også: 'Eit brev frå 21. januar 1632 (skinnbrev i det svenske riksarkivet)stadfester at meister Mons var bror til Bodøy-presten Hans Lauritsson Blix, som hadde vore kapellan hos far sin på Røa frå 1619, og det gjev ei viktig upplysning som hittil ikkje har vore påansa: at dei to brørne hadde halvsysken som var av Skonk-ætta på Hov i Hakås.'Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans Lavritsen Blix (Johannes Laurentius Blix)ble utskrevet som magister ved Univeritetet i København i 1615Mogens Lavritsen Blix {Magnus Laurentii Blix) ble utskrevet som magister ved Univeritetet i København i 1621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Mens jeg skrev dette ser jeg at Harry i (28)samtidig har vist til de gode kilder. Jeg sender likevel innlegget. I Blixerne av Jemtland, NST III, av Henning Sollied (s. 86) omtales Hans Lauritzen Blix: 'Han ble immatrikulert ved Københavns universitet 2.10. 1617 og fikk ved kongebrev av 10. mars 1619 tillatelse til å bli kapellan hos sin far som en gunstbevisning, fordi faren hadde vært trofast mot Norge under krigen. I 1622 ble han, 26 år gammel, utnevnt til sogneprest til Bodø, et av Nordlands største kall, så den kongelige gunst har han tydeligvis bevart. Han ble i 1641 prost i Salten. Han var en av de rikeste og mest framtredende prester i Nordland på 1600-tallet.' Bodin bygdebok (bind 1, del 1), s. 227 har ikke de samme opplysninger som Sollied gir om Hans Lauritzen Blix sine søsken og foreldre. Nå skriver Sollied også om en annen Hans Lauritzen Blix med de samme navn på foreldre og søsken som de siterte fra Bodin bygdebok. For ytterligere å komplisere hette begge Lauritzers fedre Mogens. Sollied formidler i en fotnote at de to Hanser er sammenblandet i Danske Kirkehistoriske samlinger (III, 4, side 508 og 543 f). Personene angis der å være identiske, hvilket Sollied viser at de ikke er. For å finne ut av dette skaffet jeg meg i sin tid kopi av referert side i Bodin kallsbok. Av relevans for saken heter det: '1622-1666 5. Mag. Hans Lauritzen Blix var ifølge Indskriften på hans Ligsten født 1596.' I en margtilførsel står det: 'Kalles av Erlandsen urigtigen for Hans Olsen Blix', og i en annen: 'Han var maaskje (?) en yngre Broder af den Mag. Mogens Lauritzen Blix, der efter Erlandsen var residerende Kapellan til Throndheims Domkirke 1617. I saa Fald har han været en Søn af Lars eller Lauritz Monssen, Sognepræst til Undersagner i Jemtland.'Den siste margtilførselen er informativ om kilder til informasjon om Hans slekstforhold. Av slektsopplysningene for Hans som Bodin bygdebok formidler på side 227, er det bare riktig at Hans og Mogens er brødre! Det andre er feil. Feilene skyldes nok at mange granskere har holdt magister Mogens til Trondhjem domkirke som sønn av sogneprest Lauritz i Undersaker, og ikke sognepresten Lauritz til Rödön. Den førstes kone var Kirstin Eriksdatter. Men dette forteller altså ikke kallsboken. Den inneholder bare den riktige opplysningen om at Hans og Mogens var brødre, og den feilaktige opplysningen om Mogens far. De øvrige opplysningene om slektsforholdene i sitatet er basert på andre kilder og omtaler altså feil Lauritz Mogenssøn Blix. Denne gjennomgangen kan tjene som en påminning om betydningen om klare kildehenvisninger.Edvard Bull hadde i 1927 kunnskap om at denne Mogens var sønn til Lauritz i Rödön, det framgår av en søknad Mogens sendte på latin. Oddvar Grønli (Til prestesoga for Jamtland og Herdalen, NST X, s 198-208) har bidratt til å gjenopprette denne kunnskap, og Hasselberg (Bjerme-ætten i Jemtland, Ett beriktigande, NST XIX , s 208 - 212) har innrømmet at han har tatt feil i spørsmålet, og har gjengitt deler av søknaden på svensk. Grønli gjør også rede for at Gullov Mogensdatter var mor til Hans Lauritzen Blix.Til slutt: Vi må lære oss Norges-historia bedre. På denne tiden var Jemtland og Herjedalen norsk. Etter at området ble svensk krevde den svenske kongen lojalitetserklæring av sine nye undersåtter. Det fantes dem som ikke ville skrive under. Slikt var nok heller uvanlig, men ble verdsatt når det forekom.[skrevet i full fart. Intet ansvar for mulige feil ;-}]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Harry/23:) Du oppgir etter min vurdering et svært tidlig (men ikke umulig) f. år på Salomon (1575), tatt i betraktinig at han såvidt jeg vet ble prest i Lied først i 1624 og fikk en sønn Salomon i 1631 (70 år i 1701, lensmann i Leka, NT). Salomon d.e. skal riktig (først ?) ha vært visepastor i Strinda (1619-1624), men jeg har ikke sett ham i noe kall før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Per (31,32,33)Beklager sent svar, men jeg har vært bortreist uten tilgang til PC.Ja, det er riktig at Hans er den Hans Lauritsen Blix som etter sigende døde samme dag som han skulle ordineres som biskop i Viborg i 1666.Jeg greier ikke i farten å finne kilden til fødselsåret jeg har notert på Salomon Lauritsen Blix d.e. Det er jo riktig som du sier at det ser litt tidlig ut, så det kan godt være det er feil. Svein Tore Dahl skriver at han ble immatrikulert i København den 16/6 1616 og var kapellan i Strinda 1619-1624. Henning Sollied sier at Salomon må ha vært adskillig yngre enn sine brødre Mogens f. ca 1567, Erik f. 1570 og Hans (Viborg-bispen), som han imidlertid ikke har notert fødselsåret til, men som 'i ung alder' var rektor ved Viborg latinskole 1605-1606.Mvh Harry A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.