Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#82228] Hjelp til å finne Ole Pedersen sitt opphav

Recommended Posts

Gjest Lars Otto Fredriksen

Inger Brynildsdatter f. 1763 Liland i Lund, datter av Brynild Sigbjørnsen.I Lundboka I s. 164 står det at hun ble trolovet 01.10.1776 og senere g.m. Ole Pedersen. Han var født 1852 i Øvre Temli i Gyland. g.I i Nes 21.08.1774 med Anna Malena Hansdatter Helland.Har sett i Gylandsboka på Timli, øvre. På side 499 finner jeg en Ole f. 27.12.1754, sønn av Peder Olsen Temli og Dorthe Asbjørnsdatter Lian. Er dette den Ole jeg leter etter?Ole er å finne i 1801 tellingen for Flechefjord, Næss sogn, Drangeid under Gaarden Sunde. Her er han husbonde og 49 år og i første (?) ekteskap med Inger Bryngieldsdtr 35 år. Samt deres to sønner Bryngield og Peder.Her nevnes han som i første ekteskap, mens Lundboka sier han har vært gift før. Noen som kan hjelpe å finne bedre kilder gjennom kirkebøker. Er enda ikke helt flink når det gjelder å tyde de eldre kirkebøkene, men blir stadig bedre :-)Ole og Inger flytter senere til Liland i Lund, Rogaland og får flere barn der. Han dør i 1822.Vennlig hilsen Lars Otto.

Gjest Harald Søren Storaker

Eg trur du har funne rett Ole Pedersen, født på Temli. I kirkeboka står faren som Peder Olsen Timerlien [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9407&idx_id=9407&uid=ny&idx_side=-95>LenkeEg trur også opplysninga i FT-1801 om første ekteskap er rett. Det er nok Lund-boka som har blanda sammen Ole Pedersen Temli og Ole Pedersen Røyland. Ole Pedersen Røyland gifta seg 1874 med Anna Malena Hansdatter Helleland Lenke og dei var fortsatt gift i FT-1801 LenkeMor til Inger var Berte Lenke Inger Brynildsen og Ole Pedersen følgte tradisjonelle reglar for oppkalling. I 1804 blei ei datter døpt Berte Dorte

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.