Gå til innhold
Arkivverket

[#82296] Glassarbeider Ole Andreas Hansen Biri til Skørvik Glassverk i Sverige


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for nye opplysninger.Mari Albertina hadde flere barn. Fra Anbytarforum:Ytterligare en dotter till Brita Maria f. 1862 i Stöde moder med barnen.Petrus f. 1883 i Stöde moder.Anna f. 1890 i Stöde moder.Jonas f. 1886 i Stöde moder.Anna Katrina f. 1885 i Stöde moder.enl. folkräkningen 1890.I Norge er kirkebøker og noen folketellinger åpent tilgjengelig i Digitalarkivet. Er det slik i Sverige og Finland?mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

I Finland finnes det to databaser med kirkeboksmateriale, men ingen av dem er komplette. Arbeidet med å legge ut materialet pågår ennå. HisKi databasen inneholder transkriberte kirkebøker og er søkbar på navn eller yrke Den finner du her [url="http://hiski.genealogia.fi/hiski/1bictu>http://hiski.genealogia.fi/hiski/1bictu. I den andre databasen finner du avfotograferte originalkilder http://www.digiarkisto.org/sshy/index_eng.htm. Billedkvaliteten er etter min (begrensede) erfaring med denne databasen svært variabel.I Sverige kan du finne Folkräkningen 1890 for følgende län: Västerbotten, Norrbotten, Jämtland, Värmland og Västernorrland på denne adressen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk for nyttige henvisninger, Anne.Foreldrene til Ole Andreas Hansen f 5.6.1780 (1), er Ole Hansen f ca 1752 og Kari Olsdatter f ca 1754. Jeg vet at Kari døde 30 jan 1821, begravet 6 feb 1821, enke, inderst, bopel Hoffseie i Biri Prgjld.Men vet man noe mer om deres opphav? mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Jeg har dessverre ingen opplysninger om Ole Hansens og Kari Olsdatters opphav. Jeg prøvde å kikke litt på det nå ved hjelp av kirkeboksavskriftene på Gjøvik Toten slektshistorielags hjemmeside, Der fant jeg vielsen på Biri 25.11. 1777. Han er kalt Ole Hansen på Glassfabrikken,hun Kari Olsdatter Roshoug. Caut. er Iver smed og Christian Gunlach.Iver smed var smed på glassverket og het Iver Olsen. En mulighet er at han er Karis bror. Iver smed og kone er faddere for flere av Oles og Karis barn.Jeg er ikke lokalkjent på Biri og finner ingen gård som heter Roshoug i folketellingene.Er du sikker på at du har funnet riktig Kari Olsedatter begravet i 1821. Dette må vel være begravelsen til Ole Hansen Lenke nr.14. Han døde 26.7.1821 og ble begravet 1.8. Dermed kan ikke Kari være enke i januar 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

I G. E. Christiansen: De gamle privilegerte norske glassverker og Christiania Glassmagasin – Bind II side 326 om Skjører Ole Hansen - på vann og brød, står det:Kortspill, fyll og spetakkel var det en god del av. Det hendte rett så det at arbeiderne dagen etter en rangel ikke var arbeidsdyktige. En av dem, apotekerglasspusteren W. Brown, gikk berserk i 1785 og truet de andre på livet; han fikk tukthusstraff i Kristiania. Et annet tilfelle samme år gjaldt skjører Ole Hansen, som ble dømt til 14 dagers lensmannsarrest på vann og brød for fyll og pliktforsømmelse, som kostet verket en rekke ødelagte smeltepotter og 7rd og 55 sk i utgifter til bygdelensmannen.Da staten overtok Biri Glassverk 1819 finner vi blant pensjonistene: Fhv. skjører Hansens enke 67 år gl. Pensjon 1spd og 24 sk pr måned. Dette trodde jeg var skjører Ole Hanssens kone, Kari Olsdatter.Var det flere Ole Hansen ved glassverket? Hva slags liste har du link til i (30)? Trodde kirkebøkene var brent til 1814?Ved FT-1801 er det 2 Kari Olsdtr i rett alder. En på gården Hovf - 47 år. Og en på Biri Glassverk - 47 år. Kari død 30 jan 1821, begravet 6 feb 1821, enke, inderst, bopel Hoffseie. Det passer jo med hun på Hovf i 1801. Det tyder på at du har rett, Kari på Biri glassverk 1801 dør 1812 på verket.Men, hva med enken og pensjonen 1819? Giftet Ole seg om igjen, eller var det to Ole Hansen skjører på glassverket? Ja, dette ble spennende, ikke lett. Mvh Thorbjørn M,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ole Hansen og Kari Olsdatter fikk en datter Maren Dorothea døpt 14.6.1782, ved FT-1801 Karn Dorthe 19 år , bor hjemme på Biri Glassfabrikk, ugift.Finnes det flere opplysninger om henne?mvh Thorbjørn M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solrun Holien

Hun ble også kalt Dorthe Hansen. Hun giftet seg med glassarbeider Jacob Christiansen. Hans foreldre var Christian Jacobsen Sigstad og Lisbeth Christiansdtr. De fikk 3 barn : Hans Jørgen, født 1814 Biri glassverk, Lisabeth, f. 1819 i Tune og Kari, f. 1821 i Biri. Jacob Christiansen døde i Biri i 1823. Alle 3 barna ble konfirmert i Biri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ja dette var ikke lett. For å ta det enkleste først: Lista jeg har link til i innlegg 30 er genealogen Lassens utskrift av kirkeboka for Biri. Den ligger umder Skanna kirkebøker på Digitalarkivet. Lassen skrev stort sett bare opp personer med slektsnavn. Men det hender som i tilfellet med Kari Olsdatter i 1812, at han også tok med verksarbeidere med patronymer. Når det gjelder dødsfallene vet jeg neimen ikke hva som er riktig. Jeg har funnet mange feilaktige personopplysninger i Christiansens glassverkshistorie. Men lista over pensjonister skulle en vel tro er riktig skrevet av.Hvis vi ser på 1801-tellinga, var det to stk. Kari Olsdatter på glassverket da. I tillegg til 'vår' Kari Olsdatter vvar det en Kari Olsdatter, 52 år som var gift med plegeren på glassverket, Christoffer Andersen.'Vår Kari passer best i alder med hun som døde 1812, men alderen ved dødsfall er jo ofte unøyaktig oppgitt i kirkeboka.Ole Hansen er jo dessverre et svært vanlig navn. Det står ikke at han som døde i 1821 var skjører, så det kan selvfølgelig være en annen glassverksarbeider. Jeg har skummet skiftemateriale raskt for å se om jeg kunne finne et skifte som kunne avgjøre saken. Har foreløpig ikke funnet noe, men jeg kan ha oversett det.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Da er visst mysteriet løst: Jeg fant en avskrift av dødsfallsmeldinger fra Biri som jeg i sin tid fikk av Biri-eksperten Liv Marit Haakenstad. Der står det at Ole Hansen døde 25.7.1821, enken Beret Olsdatter, første kone Kari Olsdatter. Barna er listet opp: 1. Ole (myndig) bor i Sverige 2. Hans Jørgen (m) bor i Trondheim 3. Olavus (m) bor i Trondheim 4. Karen gift med Jacob Christiansen Biri verk 5. Anne Maria gift med Amund Olsen snekker i Trondheim.Det kan altså ikke være tvil om at dette er 'vår' Ole Hansen. Beret Olsdatter giftet seg på nytt 28.2.1822 med Petter Olsen, arbeider på Verket.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Så flott Anne! Da er det problemet løst.Men et nytt problem har dukket opp! Anne Maria ble gift med Amund Nilsen (regner med Olsen i (35) er en skrivefeil) og de flyttet jo rundt og endte ved Aasnæs Glasværk i Namdalseid. Deres giftemål har vi lett etter, men regnet som tapt pga at kirkebøkene brant. Så kommer denne Lassens avskrifter opp og der finner jeg 1809:Amund Nilsen Hunds-verket, enkemand,og pige Anne Maria Hansdatter fra Biri Glasverk, viede 9/2 (forlover Fredrik Olsen og Caspar Braun). Lenke Hundsverket er vel det nye glassverket til Caspar Kauffeldt ved Gjøvik. Men enkemand? Jeg har trodd at Amund Nilsen er fra Ambjør Lille i Snertingdal f 1780 og den som selger sin part i gården til broren i 1808. I det skifte står det ikke noe om at han er/har vært gift, heller ikke i skiftet 1806 når han arver sin part fra en eldre bror.Er enkemand Amund Nilsen Hundsverket 1809 'min mann' fra Ambjør Lille i Snertingdal? Eller tar saken en uventet vending ... mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Solrun til opplysningen rundt Maren Dorothea. Anne Minken bekrefter jo dem i innlegg (35). Glassarbeiderfamilien etter Ole Hansen blir bare større. mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Fra et av skjøtene til Ambjør Lille:No.2 Skjøde.Underbekræftende Lars Nielsen Lille Ambjør i Snertingdahlens Anex til Birie Præstegield, erkjender herved at have solgt og afhendt, ligesom jeg herved, med min Hustrues Villie og Samtycke, sælger og afhænder, fra mig og mine Arvinger til min Kiære Broder Amund Nielsen, hans forventende Hustrue og Børn, halve Deelen af min eiende og tilhørende Gaard Lille Ambjør, beliggende som meldt i Birie Præstegjeld under Matr No 114, med Bøxel og Herligheder, dens halve skyld 4re Skind for den Suma 1000rdr skriver 1000rdr for hvilken Summa han mig haver giort vedbørlig Reede og Rigtighed.Saa skal forbemeldte halve Gaard med dens halve Skyld som anført, med alle dens til og underlig-gende Herligheder, der nu tilligger og med rette tilligge bør, det halve af Ager og Eng, Skoug og Mark inden og udengierds, det halve af alle slags Huuse paa Gaarden og underliggende Eiendomme af hvad Navn nævnes kand intet undtagen, til Fiælds og Fiære, men alt i alle deele, det halve af denne Gaards Eiendom, som meldt følge og tilhøre Kiøberen Amund Nilsen, med forventende Hustrue og Børn til uigienkaldelig Odel og Eiendom, af mig og mine Arvinger uanket og upaatalt i Alle Maader giørende sig samme saa nyttig og gavnlig som han og de bedst veed og kan efter Loven. Herforuden er Kiøberen pligtig at svare det halve af Føderaaden til min Moder Aase Egidiusdatter aarlig saalænge hun lever, ifølge Contract af 1te Martii 1793, men derimod i fald min Broder Egidius Nielsen skulde trenge til nogen understøttelse, skal jeg og min Kone selv forsyne ham til hans Dødsdag, mod at jeg, Kone og mine Arvinger i saafald han kommer til at nyde nogen Understøttelse af os eene og alleene, at beholde, hvad han sig maatte efterlade, naar han anstændig er besørget til Graven. Ligeledes er Kiøberen forbunden at svare mig og Kone Lisbet Mekkelsdatter aarlig saalenge vi Leve, det halve af, den Dags Datoe oprettede Føderaads Contract. For dette Kiøb og Salg er og forbliver jeg Kiøberens fulde og faste Hiemmelsmand efter Loven, og i Fald den solgte halve Gaardsdeel skulde med Odelsret vorde indtalt, da saadan Odelsmand pligtig at erstatte Føderaadet til min Moder efter Lovlig Taxt for hvert Aar samme af Kiøberen har været ydet og han at nyde det halve af denne Føderaads Taxt. Lige-som og saadan Odelsmand bliver forbunden at erstatte Føderaadet til mig og Kone, for saa mange Aar samme til os har været svaret, som er andsat i Taxt i FøderaadsContracten for 80rdr hvor af be-meldte Kiøber af den halve Gaard, nyder for hvert Aar de 40rdr. At om dette Kiøb og Salg intet skriftlig i Forveien er forfattet, der burde skrives paa Stemplet Papiir, hverken af os, eller af nogen paa Vores Vegne, det bekræftes af mig Selger og af Kiøberen, som om forlanges med Eed kan bekræftes.Dette Skiøde udstædes saaledes, under min Haand og Segl, samt 2de til Vitterlighed, paa LensmandsStædet Svennes den 27de Juni 1806. Som Selger Lars Nielsen Ambiør med iholden Pen Til Vitterlighed Som Kiøber Knud Nielsen Ambjør med ført Pen (L:S) (L:S). Knud Haav (L:S) og Syver Skenderlien (L:S). Det jeg lurer på er ordlyden :'Kiøberen Amund Nilsen, med forventende Hustrue og Børn'. 'forventende hustrue' betyr det at han snart skal gifte seg - (har dame), eller betyr det bare at hvis han skulle bli gift en gang i framtida ..?mvh Thorbjørn M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Fant følgende på Gjøvik-Totens slektshistorielags side: 1808: Den 5. Oct. bragte Amund Nielsens Kone fra Glas Værket en død-fød Datter til Verden.En Marit Halvorsdatter fra Hunds glasværk begraves 16.10. 1808, 27 år. Det kan kanskje være Amund Nielsens første kone, men det er jo bare en gjetning. Har ikke funnet noen vielse i Vardal. Trolig er ekteskapet inngått på Biri og ikke tatt med i Lassens utskrift.Angående skjørerenka i pensjonistoversikten. Det er nok enka etter skjøreren Lars Hansen Klanke som døde i 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Glemte å skrive at opplysningene om Amund Nielsens dødfødte barn er fra kirkeboka for Vardal. Du finner dem her og også den mulige kone nr.1s dødsfall Lenkemvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Du verden hva du finner ut! Så flott, da ser det ut som opplysningene matcher.Saaledes udstædes dette Skiøde, under ved lovlig Bekræftning, af Haand og Segel, samt 2d til Vitter-lighed, fra Svennes den 24d Martie 1808. Sælger Amund Nielsen Ambjør med ført Pen. (L:S). Kiøber Lars Olsen Brenden med ført Pen. (L:S). Til Vitterlighed A Lysgaard (L:S). Knud Hoff (L:S).Amund selger parten sin i gården Ambjør Lille 24de mars 1808. Dine opplysninger passer nå godt inn i historien til Amund og kanskje betyr 'forventende hustru' at han har ei på gang.Så vidt jeg husker var det i 1808 veldig dårlig stelt på Biri Glassverk, alle ble oppsagt og måtte søke på nytt på sine stillinger. Kunne han ha vært på Biri først i 1808, giftet seg, og så blitt med Caspar Kauffeldt til Hunn, og så vendt tilbake til Biri etter at barnet og kona døde? Han gifter seg på nytt 9.2.1809 på Biri med Anne Maria I 1810 er de jo på Eidsverket i Høland og han sier at han kommer fra Biri Glassverk. De kaller sin føster sønn Casper. Det må vel være etter Caspar Kauffeldt? Casper er jo ikke i familien og et ytterst sjeldent navn i Norge rundt 1810. mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

I ei liste over personer ved Biri glassfabrikk fra 1769 nevnes vedtørker Hans Halvorsen med hustru Kari Hansdatter og en sønn Ole (Hansen) ankommet her til hytten primo august. Hans Halvorsen 'Fabrikken' døde 23.7.1788, 79 år gammel.Ole Andreas Hansen giftet seg i Biri 15.11.1803 med Anne Maria Stalberg døpt 3.11.1786. Ole Andreas hadde egentlig tenkt å gifte seg med Helene Sophia Jachwitz fra glassverket. De ble 'indskrevne (i kirkeboka) 14.10.1803, men Forbindelsen blev hævet før Lysningen, først ved hendes Modsigelse(?) og siden ved hans Samtykke'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solrun Holien

Her strømmer opplysningne på. Flott. Jeg har funnet 6 barn etter Ole Hansen og Kari Olsdtr.; 1. Ole f. 1778, d. 1780 2. Ole Andreas f.1780 3. Karen Dorthe (Maren Dorothea) f. 1782 4. Hans Jørgen f. 1785 5. Anne Maria, f. 1790 6. Olaus, f. ca. 1795Hans Jørgen giftet seg med Marie Cathrine Wentzel. Han var glassblåser ved Gjøvik verk 1809 og 1812. Bodde på plassen Bratstien i 1814, var husmann på Huskelhus i 1817. I 1819 flyttet de til Overgård i Beitstad prestegjeld. Der var det også glassverk. Vet ikke sikkert om han arbeidet på verket, men han overtok i allefall plassen Langøra. Like over elva lå plassen Mastermelen der søstera Anne Maria og Amund Nilsen bodde eller kom til å bo. De hadde kommet til Overgård 2 år tidligere. Olaus Hansen har meldt innflytting til Beitstad prestegjeld i 1820, 26 år gammel, fra Biri glassverk for å arbeide på Åsnes glassverk. I 1828 giftet han seg med Elen Jakobsdtr. Åsnes. I 1840 er det igjen registrert innflytting på Olaus Hansen, 41 år, og kona fra Holmegaard glassverk i Danmark. Både Hans Jørgen (10 barn) og Anne Maria (9 barn)har stor etterslekt. Men jeg vet ikke om Olaus hadde barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Terje og Solrun for opplysningene.Kanskje vi kan komme videre bakover, prøve å finne vielsen til Hans Halvorsen, og dåpen til Ole.Anne Maria: Jeg har funnet at Anne Maria hadde 10 barn. (2 x Hans Jørgen, den første ble bare 16 dager). Har funnet noe informasjon om de fleste, unntatt Ole Andreas Amundsen. Han ble født 28 juni 1821, dpt 29 juli 1821 på Frøvarp på Elvalandet Vik sogn i Fosnes. Foreldre Ammund Nilsen og Anne Maria Hansdatter. Husmnd under Frøvarp.Elvalandet er ei øy i Namsenfjorden. Det betyr at Amund og Anne Maria bodde ei tid (ett par år?) utafør Namdalseid. Ole Andreas er konfirmert i 1837 i Elden kirke nr 12 Ole Andreas Amundsen Nord-Aune, fødested i Frøvarp i Fosnæs, 16 1/4 aar, hmd Amund Nielsen og Anne M Hansdtr. Den siste observasjon på Ole Andreas er som fadder på Anne Gurine Caspersdatter 8.3.1846, som han er onkel til. Anne Gurine er min oldemor. Hvor ble det av Ole Andreas? Marit Halvorsdatter fra Hunds glasværk som begraves 16.10. 1808, 27 år gammel. Fant en Marit dpt 2.11.1780, far Halvor Nilsen Røstøe og mor Gunhild Halvorsdatter.Ellers har jo Anne fått de fleste puslebrikker på plass med sine opplysninger om Amund og Anne Maria rundt 1808-1810. Det var fantastisk. Jeg kjente ikke til disse kildene, derfor har jeg begynt å titte gjennom militære ruller på Riksarkivet for perioden 1795-1820 for om mulig finne spor etter Amund, men så langt,ingen spor. Tenkte det var mulig å finne ut når de forlater Eidsverket i Høland og dukker opp ved Ise Glassverk Skjeberg (før 1813?), og når de ankom Jevne Glassverk Fåberg (før 1815 ?). mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Til innlegg (33), Hans Jørgen Jacobsen 27,5 år (f 16.2.1814) meldt utflyttet fra Glassverket den 28.6.1842 til Beitstaden - For at søge Arbeide. Sammen med broren Hans Jørgen flytter også søsteren Kari, 21 år, tjenestepige, Glassverket til Beitstaden.Finner Kari meldt innflyttet i juli 1842 fra Biri Glassverk, men hva står det i opgiven hensigt? Og hvor ble det av Hans Jørgen? LenkeDa må man søke videre i Beitstad.Lisabeth f 3.2.1819, har jeg ikke funnet etter konfirmasjonen 1834 Biri.mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

Til innlegg (36): Amund Nilsen lille Ambjør f. 1780 var i 1825 bosatt Fredrikshald (Halden), men døde barnløs før 1846. Kilder: Skifter og dødsfallmeldinger for Biri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solrun Holien

Kari kom til Beitstad prestegjeld for å arbeide som tjenestepike på Wigen, Vikan. Det ble drevet handel der på den tida. Kan ikke finne henne i Beitstad ved folketellinga i 1865. Derimot er det ei Kari som kan stemme med henne på Granum i Vardal i 1865. Kanskje kan en finne vielsen. Kari på Granum sitt eldste barn er født ca. 1843.Elisabet Jakobsd., 47 år gml, f. i Biri er i 1865 i Aust-Agder, gift med sagbruksarbeider i Asdalskogen, Øyestad, Vrengen i nærheten av Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Har akkurat rukket å sette opp den nye veggen, Anne Marias famile, så ramler den første ned, Amund er ikke fra lille Ambjør. Her er vi avhengig av gode handverkere (hjelpere) og det er jo webdebatt, det! Terje hvor fant du opplysningene? Er det under Skannet Skiftemateriale på Digitalarkivet? Den ene opplysningen er fra 1825 den andre rundt 1846. Fant du dem på samme sted? Hvem er det skifte etter?Solrun, vi får sjekke om dette er riktige spor. Hun Kari på Granum står at hun er født i Vardal, mens vår Kari er født på Biri Glassverk. Men det kan jo være rett dame for det.Til innlegg (33) Lisabet f 1819 Tune. Hvor er Tune?. mvh Thorbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solrun Holien

Til innlegg (47). Kari på Granum var nok et bomskudd. Fant vielsen 29.03.1841, altså før vår Kari dro nordover. Og denne Karis far er oppgitt til å være Jacob Nielsen, ikke Christiansen.Til innlegg (48). Dåpen er registrert i ministerialboka for Tune, Sarpsborg, Østfold. Der var glassverket på Ise i drift fra 1810. Det skal visstnok ha blitt lagt ned før 1816. Men ved Lisabeths dåp i 1819 var alle fadderne fra Ise glassverk. Faren var husmann på Isetorp under gården Ise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk Solrun.10 okt 1810 får de skjøte på eiendommen hvor glasshytta skal ligge og verket kom i gang i 1811, men først 2 år seinere var det full drift. Det beskjeftiget da 7 faste arbeidere og 12 dagleiere. ...Etter Napoleonskrigen var det meget vanskelige tider og Ise Glasshytte ble nedlagt samtidig med Eids Glassverk i Høland i 1818, og da jobbet det 19 personer ved Ise Glasshytte. De etablerte glassverk på Biri, Jevne, Gjøvik osv klarte seg bedre.Kilde: Østfoldarv III 1954 – 55 Side 51: Einar Mæhlum: De gamle glassverk i Østfold.Ise Glasshytte ble nedlagt i 1818, men de kan jo ha bodd der ei tid etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.