Gå til innhold
Arkivverket

[#82377] Jacob Isaksen f. 1835 Karungi, Finland, far Isak Johannessen. Kan noen hjelpe?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jacob Isaksen skal være født i Karungi i Finland 10.09.1835. Han giftet seg på Karlsøy i Troms den 17.06.1866 med Karen Ovidia Danielsdtr. Hun var født på Kvammen i Karlsøy av foreldre Daniel Widding Heggelund Christophersen og Anna Elisabeth Andreasdtr.I forbindelse med vielsen i 1866, er Jacobs far oppgitt til Isak Johannessen Antillas eller Martimas.Se vielse nr.3, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9726&idx_id=9726&uid=ny&idx_side=-143>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Jacob f.10.sep 1835 i Karunki døpt 13.sep. Foreldre Isak Antila og forl. Maria Greta Eriksdtr.Gift 2.mars 1836, Karunki, Isak Johss. Antila og Maria Greta Eriksdtr. Dillman (el. Saarijärvi). Kilde: Hiski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

ARMASSARI: Antila Isak JohanssonFödd: 1790- 6-23 i Lappträsk, Karl Gustavs f.s. (s. 402, s. 110, s. 79, s. 83, s. 73)Noteringar: (g. Martimo Isak Johansson) (Karl Gustavs f.s. Sverige AI:1 1784-1820 s. 402 Antila gård nr 4 3/16 skattemtl i Lappträsk Isaks föräldrahem, Y.R. 1815-1824 s. 79 inhyses på Martimo gård i Övre Helsingbyn, Ylitornio, Finland Från s. 110 inhyses i Nedre Helsingbyn, Karunki Rippikirja 1830-1837 bild 89 s. 83 Inhyses i Karunki, Finland från Finska Övertorneå 1831, 1838-1851 bild 75 s. 73 inhyses i Karunki, Finland I Anteckningskolumnen 'Flyttade till Norge?')Far: Antila Johan Isaksson 1766- Mor: Niva Eva Samuelsdotter 1767-1798 Martimo Anna Greta EriksdotterFödd: 1798-12- 8 i Helsingbyn, Hietaniemi f.s. (f.b, s. 58, s. 105, s. 110, s. 79, s. 83) Död: 1832- 8- 4 Begravd 1832-12-23 i Karunki, Karunki f.s. Finland 'drängen Isak Anttilas hustru, av koppor, blev 30år' (HiSki, s. 83)Noteringar: (g. Antila Anna Greta) Barn döda i unga år: Maria Greta f.d. 1819 Född Martimo Isaksdotter i Martimo, Hietaniemi f.s. (f.b,d.b) (Hietaniemi f.s. AI:2 1801-1814 s. 105 Martimo gård i Armassari, Övre Helsingbyn, Y.R. 1815-1824 s. 58 Martimo gård i Övre Helsingbyn, Ylitornio, Finland Anna Gretas föräldrahem) Far: Martimo Erik Nilsson 1758-1834 Mor: Ahma Margareta Hansdotter 1760-182?Dillman Maria Greta Eriksdotter Född: 1811 (s. 83, s. 73) Noteringar: (eller Saarijärvi Maria Greta Eriksdotter) Vigsel 1836- 3- 2 i Karunki f.s. 'Han dräng hon piga' Barn döda i unga år; Mattias f.d. 1837, Petter Olof 1838-1839 i Karunki (HiSki, s. 83)Karl f. 1843- 2-18 Döpt 1843- 2-21 u.ä. i Karunki Mor: Hustru: Antila Maria Greta Ersdotter (HiSki, s. 73) Brita Caisa f. 1844- 8- 8 Döpt 1844- 8-11 u.ä. i Karunki Mor: Hustru Antila Maria Greta Eriksdotter (HiSki, s. 73) http://www.distans.org/anor/anor4/armassaari.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Dette var overveldende. Hjertelig takk for svært interessante bidrag fra dere begge. Dette var mer enn jeg turde håpe på.Jeg hadde imidlertid problemer med å se sammenhengen i lenken i innlegg nr. 5 vedr. Maria Greta Eriksdotter f. 1811. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg fant etter hvert ut hvordan jeg skulle finne frem i lenken i innlegg nr.5. Men jeg har ikke vært i stand til å finne ut noe mer om Maria Greta Eriksdtr. Dillman og hennes opphav. Hun skal altså være født rundt 1811. Jeg hant vielsen i 1836, men kan ikke se at det står noe om hvem hennes far var der.Se tredje post ovenfra på høyre side.LenkeKanskje noen kan finne ut hvem denne Maria Greta var?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg fant etter hvert ut hvordan jeg skulle finne frem i lenken i innlegg nr.5. Men jeg har ikke vært i stand til å finne ut noe mer om Maria Greta Eriksdtr. Dillman og hennes opphav. Hun skal altså være født rundt 1811. Jeg hant vielsen i 1836, men kan ikke se at det står noe om hvem hennes far var der.Se tredje post ovenfra på høyre side.LenkeKanskje noen kan finne ut hvem denne Maria Greta var?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen Harald. Da var vel dette i grenseområdet mellom Finland og Sverige den gang. Og da er det vel kanskje i Sverige jeg må lete etter hennes opphav?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

1811-8-14 Koiraniemi Maria Greta Eriksdotter Sarijerv Eric Pehrsson / Anna Greta Nilsdotter Koutojärvi Hietaniemikilde: Fødda i Hietaniemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg takker og bukker.Utfra stedsnavnene så var vel kanskje Hietaniemi finsk? Og hvor kan jeg evt. finne ut mer om denne familien? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Noen som har en ide om hvor jeg kan lete etter flere opplysninger om Eric Pehrsson og Anna Greta Nilsdotter?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Prøv med en etterlysning på ANBYTARFORUM.Eric Pehrsson Sarijärv og Anna Greta Nilsdtr. gift 2. mai 1812.Barn: Abram 1809-11-28, Maria Greta 1811-8-14, Eva Cathrina 1812-12-2, Eric 1815-5-5, Jacob 1816-7-14.Kilde: Rötter - födselsbok 1800-1849 / lysning- och vigselsbok (Hietaniemi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for fin hjelp Harald. Jeg har etter hvert klart å få info via innlegg i The Finlander Forum og direkte pr. mail fra Sverige i går. Så det meste begynner å falle på plass. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fått litt, men sliter med Anbytarforumet. Vi skal nemlig fra Finland til Sverige. Jeg kan sende deg en mail Harald på det jeg har så langt.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.