Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rigmor Waler Iversen

[#82440] Hjelp med tyding i kirkebok for Kjelvik i Kistrand

Recommended Posts

Hei :o)Det gjelder par nr. 2. Permanent sidelenke: Lenke Kan noen fortelle meg hva som står etter Ungkarl Anders Aslaksen Poini fra Elvesby i .... Lapmark og Berit Josdtr. af Karasjok, samt hva som står etter forlovernes navn: Jo Andersen Vert? s? og Peder Nielsen Skolemester?Er det noen som samtidig vet hvor Elvesby er?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

''5te Søndag efter Trinitatis copulerede paa Kistrand - Ung karl Anders Aslaksen Poini fra Elvesby i svensk Lapmark og Pigen Berit Jos Dtr af Karasiok. - Sponsores Jo Andersen Vest & Peder Nielsen Skolemester.''

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Og kan Poini være det samme navnet som vi idag kjenner som Boine?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for hjelpen Tore :o)Ja, kanskje det menes Älvsby. Det kan kanskje også stemme med at han var fra svensk Lapmark?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tore S. Falch

Her er familien - og her får vi bekreftet at Poini = Boine - Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen Tore :o)Jeg sliter vettet av meg med disse forfedrene til min svigersønn, men har et håp om å komme i mål til slutt.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Wulff

Anders Aslaksen Boine (1773-1827) var fra Utsjok siida i nåværende Finland.Tidligere ble Utsjok kalt Arrisby på norsk. Utsjok eller Uhcejohka betyr Lilleelv på norsk. Muligens henspeiler «Elvesby» på dette. En ting er 100 % sikkert, det er IKKE snakk om Älvsbyn i Sverige.I forbindese med utgivelse av slektsbok for Porsanger-områder er jeg interessert i å komme i kontakt med etterkommere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.