Gå til innhold
Arkivverket

[#82484] Tolkning av dødsårsak, Næs jernverk 1828


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Min t-t-t-oldefar Søren Johannessen og en noe fjernere slektning, Syvert Hansen - begge ansatt ved Næs jernverk i Holt - døde under tragiske omstendigheter 4. august 1828. I kirkeboka er dødsårsaken innført slik:'død ved at ligge i et med giftagtige Dunster opfyldt Værelse' ( Lenke , nr. 60 og 61).Så er spørsmålet: Hvordan skal dette tolkes? Det jeg umiddelbart tenkte da jeg leste det, var at de hadde drevet med milebrenning, og blitt kvalt av kullos. Milebrenninga foregikk jo gjerne et stykke til skogs, og arbeiderne sov naturlig nok ofte på stedet. Det som likevel er litt underlig, er at Søren Johannessen i andre sammenhenger er titulert hammersmed - og selvsagt kan han ha hatt ulike funksjoner til ulike tider ved verket.Er det noen her i forumet som kan tenke seg andre scenarier enn milebrenning her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om denne lenken går inn så er her nevnt at det kunne oppstå farlig gasser om Mila var for tett ? http://www.mollis.no/tjeremile/TjereStartSide.htmKullosforgiftning høres logisk ut ( giftige Dunster )Mvh. Gunn ( som fortiden oppholder meg i Bengtsfors) Nær et område der det fortsatt vises milebrenning hver sommer i skogene her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Oddbjørn!I tillegg til kolos (CO, karbonmonoksid), kunne det òg vere CO2-forgiftning, karbondioksid, som fortrenger oksygen i lufta. Begge to like skummelt og dødeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Søren og Syvert har altså lagt i et rom hvor det var giftige gasser. Hvorfor lå de der mon tro? Vet vi hva slags yrke hadde Syvert Hansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da - lenken virket. Takk for den - og takk også til Gunnar.Det er nok det mest logiske at de er blitt forgiftet i forbindelse med milebrenning - selv om begge noen år tidligere var hammersmeder. I perioder der det var lav produksjon hendte det at spesialarbeiderne i masovnen og hammersmiene også måtte gjøre annet forefallende arbeid (skogsarbeid, vedhogging m.v.). Nå var jo korrekt milebrenning også en form for spesialarbeid, så det er likevel litt oppsiktsvekkende om de skulle ha vært satt til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Knut (4) - vi skrev visst innleggene våre samtidig. Som nevnt i (5) var begge hammersmeder - men kan altså også ha blitt satt til annet arbeid. Dersom ulykken skyldes milebrenning, kan vi jo forestille oss at de har overnattet i ei koie nær mila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror jeg konkluderer med at det nok må ha vært i forbindelse med milebrenning Syvert og Søren omkom.Et eksempel fra Ingeborg Fløystads avhandling _Arbeidsmandens Lod. Det nødtørftige brød. Arbeiderlevekår ved Baaseland/Næs jernverk_ (1979) kan underbygge denne antakelsen. På s. 119 (bd. I) kan vi lese at om 'produksjonen var liten, måtte de (masovns- og hammerarbeiderne) også utføre diverse annet arbeid'. Og hun nevner masovnsarbeider Tevis Jansen som et eksempel på dette: 'Foruten arbeid som malmbanker når masovnen var i drift, utførte han gruvearbeid, malmrosting, vedhogst, arbeid ved milebrenning, reparasjoner i masovnen, veiarbeid, elvearbeid og annet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeborg Fløystad

Kom tilfeldigvis nå til å se at du henviser til meg, Oddbjørn. Jeg tror ikke de to som hammersmeder hadde noe med milebrenning å gjøre. Og fordeling av arbeidsoppgaver i 1720-åra, da produksjonen var liten sammenliknet med seinere når verket gikk for fullt,og 1828 kan ikke sammenliknes. Dessuten står det at de ble forgiftet i et værelse, det kan ikke knyttes til en mile. Kan de ha brent noe i en ovn som har spredd en giftig gass ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for korreksjonen, Ingeborg. Nei, jeg ser jo et det kan være risikabelt å sammenlikne over en tidsavstand på hundre år.Du kan nok ellers ha rett i at ordet 'værelse' ikke passer så godt på ei milebrennerhytte - og da er vi for så vidt tilbake til utgangspunktet. Om det er slik at de har oppholdt seg i et rom der en ovn har stått og ulmet, blir det nok vanskelig å komme over spekulasjonsstadiet m.h.t. hvor det kan ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.