Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arne B. Kristiansen

[#82489] Arnold Nielsen, Politiebetient i Bergen gm Maren Holch/Holck

Recommended Posts

Gjest Arne B. Kristiansen

Jeg har et lite problem med å finne ut når og hvor han ble født og døde. Med Marthe er det det samme unntatt at hennes dødsfall kan en finne...Det jeg vet er at de ble gift 13/10 1783 i Domkirken i Bergen Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8640&idx_id=8640&uid=ny&idx_side=-52>LenkeHer er familien i 1801: LenkeDe fikk 5 barn mellom 1785 og 1797. LenkeEn kan finne ut at Marthe døde 12/10 1834 i Bergen.Permanent sidelenke: Lenke Dog med Arnold så kan jeg ikke finne hans dødsfall i kirkebøkene i Bergen, selv om det finne i Døde i Bergen 1668-1815.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Arthur Hansen

En mulighet er Arnold Nilson f.1744 på Stang i Askvoll. Han ble gift med ei som het Margrete.Han var sønn til Nils Arnoldson Stang f.1719, d.1789 og Sidsele Gundersdtr. Yndestad d 1805, 81 år gammel.I FT 1801 er Arnold 56 år og gift med Margrete og det kan jo stemme godt! Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Arthur Hansen

Her er han i 1804/5 i Bergen. Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Arthur Hansen

I FT 1801 er hun oppført som Margrete. Har hun dette navnet i tillegg til Marta? Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne B. Kristiansen

Såvidt jeg kan se så er det første og eneste gang hun bruker navnet Margrethe.... Ellers så bruker hun kun Marthe...Et lite rykte sier at hun skal være født på Stord...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Arthur Hansen

Kan det da være henne? Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne B. Kristiansen

Det er nokså sikkert henne, men et endelig bevis får vente på seg...Er det noen som kan i bøkene for Stord og Fitjar om de kan finne noen om familien Holch/holck....???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marianne Holck

Martha Holck var datter av procurator Jens Isaac Holck og hans kone Marthe Roggen. Jens Isaac var født 10.11. 1716 i Fredrikstad og døde på Iversøen i Fitjar Sogn, begravet 28.1 1776. Han var sønn av Oluf Holck og Ellen Jensdatter Rosendahl. Jens Isaac og Marthe ble gift 12.7 1746 i Fitjar kirke på Stord. Marthe ble døpt 13.2 1719 i Bergen, og ble gravlagt 23.5 1795 i Bergen. Hun var datter av gjestgiver i Engesund Jochum Jochumssøn Roggen og Anne Christensdatter.Opplysningene er hentet fra Stamtavle over oberstløitnant Ole Holcks slægt, av Harald Holck(1948. Her angis at Arnold Nielsen var fra Stavanger, f.ca.1749.og at han døde 2.2 1813. Marianne

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne B. Kristiansen

Takk for det Marianne.... hadde tenkt å sende en melding til en slektning av deg som har et bidrag inne på Dis-treff om dette.....Har du kjennskap til om det finnes en slektsbok eller artikkel om slekten Roggen...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Arthur Hansen

Når det gjelder denne Arnold som skulle være fra Stavanger, så er det også Stavanger i Stongfjorden i Askvoll og her var det en Arnold Nilson f.1744 ble født i (Stang)og som ble gift med ei Margrete (som kan være feilskrevet for Marta) iflg. Askvoll bygdebok. Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg kan også nevne at i Askvoll bygdebok står det Stang (Stavanger) Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg kan også nevne at i Askvoll bygdebok står det Stang (Stavanger) Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne B. Kristiansen

Takk for det Johan Arthur....Skal få tittet i bygdeboken med tid og stunder... Dog et lite spørsmål er fra hvilken kilde bygdeboken har sin informasjon fra...??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johan Arthur Hansen

Det står ingenting om kilder i Askvoll bygdebok, men jeg kan tenke meg at opplysningene fra FT 1801 kan være en mulighet der det står Margrete i stedenfor Marta. Mvh. Johan Arthur Hansen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne B. Kristiansen

Akkurat... Dette er dessverre en litt negativ side ved mange bygdebøker, kildhenvisning mangler... Eller at det er småfeil, utelateleser osv.... Og for å gjøre ting verre, de er jo som oftest det en slektsforsker bruker som primærkilde, selv om det strengt tatt er en sekundærkild og knapt nok det... Dog mange bygdebøker er praktarbeider....Jeg får foreta en fadderanalyse og se hva den kan gi meg... samt lete etter skiftet...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.