Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ole Bjørn Darrud

[#82610] Møllargutens fødsel

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

På et åpent møte arrangert av Sauherad Historielag 18.11. presenterte jeg mine foreløpige konklusjoner. Formålet med dette arbeidet er å bringe debatten om Møllargutens fødsel over i et spor der samtidige skriftlige kilder står i fokus. Til nå har debatten i stor grad vært preget av muntlig tradisjon og spekulasjon. Jeg tar opp debatten her for om mulig å få testet konklusjonene og kanskje få fram flere kilder som kan bidra til å avklare hvor mor til Møllarguten kom fra. Muntlige tradisjoner mottas også med takk. De kan tjene som inspirasjon til å finne nye skriftlige kilder. Ambisjonen er å skrive en artikkel i neste nr. av Genealogen.Sannsynligvis er Møllarguten (Torgeir Augunson) født mot slutten av oktober 1801 på plassen Kåsa under Ryntveit i Sauherad, etter at foreldrene Augun Torgeirson fra Sauarmoen og Gunhild Sigurdsdatter giftet seg 8. oktober 1801. Med andre ord født innen for ekteskap, med knapp margin. Grunnlaget for konklusjonene er utelukkende basert på en gjennomgang og drøfting av samtidige skriftlige kilder. De datoer som står i kolonnen for alder i Konfirmasjonslistene for 1815 og 1816 er sannsynligvis ikke fødselsdatoene til konfirmantene slik mange har trodd. Den påståtte tradisjonen for å døpe opptil 4 år gamle barn i Sauherad (J Hvitsand /Sauheradsoga) finnes det ikke noe grunnlag for i kildene. Ved å sammenholde flere samtidige skriftlige kilder er det sannsynliggjort at kirkeboken i perioden 1797 – 1803, herunder dåpsdatoer, gir det beste utgangspunktet for å finne tilnærmet fødselstidspunkt, fødested og foreldre til barna. Det er sannsynliggjort at gjennomsnittlig limbo (tidsrom fødsel – dåp) i Midt-Telemark omkring/etter 1800 er ca 7 dager, maksimalt 19 dager. Med de kilder som til nå er kjent/analysert kan det ikke konkluderes med hvor Gunhild Sigurdsdatter, Møllargutens mor, kom fra. Det er 2 kandidater i Sauherad i det aktuelle tidsrommet; Gunhild Sigurdsdatter født 1773 på Gunnarsrud under Ånås og Gunhild Sigurdsdatter født 1772 på Bukksåsen under Låvell. Det er ikke noe i kildene (skifter, oppkalling, faddere) som entydig knytter noen av disse som mor til Møllarguten. Kanskje finnes det flere kandidater? Kfr denne tråden vedr. diskusjon om morens opprinnelse: [url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=89469>Lenke og denne tråden i dette forumet: Lenke Konklusjonene så langt er ikke bedre enn tilgjengelig kildegrunnlag og drøftingen av dette. Kommer det fram nye kilder vil konkusjonene selvsagt kunne endres/suppleres.Utvalgte kilder: Møllargutens dåp 1.11. 1801 og foreldrenes giftemål 8.10. 1801: Lenke Møllargutens konfirmasjon 1816 (Ministeralbok):

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Bjørn Darrud

Takk Berit,skal 'aldri' bruke Sauheradsoga som kilde mer... 8-) Selv ikke på indirekte fakta som dette. Det positive er da at jeg har lett etter skiftet 10 år for sent.Jeg går ut fra at det er denne linken du tenker på mhp Anund Sigurdsens begravelse: LenkeMvh Ole Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jonas Jonsson Hove

Har du lest Alf Mostues artikkel i Telemark Historie fra 1988?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Gullbekk

(3) Ja :-), regner med at det er han. Aner ikke hvor den andre kom fra, men hadde som vanlig flere sider oppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Bjørn Darrud

(4) Takk for innspill.Joda, jeg har (lest) den artikkelen fra 1988. Mostue gjør et forsøk på å forholde seg til kildene slik jeg har gjort.Han påstår på side 97 i artikkelen fra 1988 at Gunhild Sigurdsd (22) på Gripastad i 1801 er datter til enken Aase Olsd (60) og at Bergit Sigurdsd (19) og Gro Sigurdsd (10) er Gunhilds søstre.Det ser for meg ut som om Mostue denne gangen har vært litt rask til å konkludere. Det står ikke noe i tellingen 1801 om at Aase Olsd er mor til de 3 Sigurdsdøtrene. Kfr. vedlagte bilde fra tellingen i 1801 på Gripastad.Som det framgår er de 4 nevnte personene tjenestefolk.Jeg fant et skifte etter ei Kari Hansd (kona til Sigurd Larsen)27.9. 1793 [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25659/100?size=gigant&mode=0>LenkeHer er barna deres: Lars 8 Hans 6 1/2 Jon 4 Kiøstol 6 uker * Bergit 12 1/2 Anne 10 * Guro 2 1/2* er nok Sigurdsdøtrene på Gripenstad i 1801. De bodde nok hos morbror Hans Hansen. Ikke noen Gunhild, dessverre, i denne barneflokken.Videre påstår Mostute på samme side at 'ingen av disse (Sigurdsdøtrene) er døpte i Sauherad'. Her tar han nok feil på alle 3 Sigurdsdøtrene.Guro og Bergit er døpt med foreldrene Sigurd Larsen og Kari hansd. Kfr skifte over.Det som er vel så interessant er at Mostue har oversett Gunhild Sigurdsd (på Bukksåsen) som er døpt 26.6. 1772 i Sauherad.

bilete10541.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Bjørn Darrud

Sauherad Historielag har nå lagt ut en tilsvarende oppsummering på sine hjemmesider: LenkeHer er også inkludert korte vurderinger av tidligere publikasjoners kildegrunnlag. Detaljerte vurderinger pr publikasjon (ref. vurderingen her av Alf Mostues artikkel) vil sannsynligvis komme som en del av artikkelen i Genealogen på nyåret.Mvh Ole Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ole Bjørn Darrud

Hei,en av Møllargutens halvsøsken, Lars Augunsen født 1820, ser ut til å gifte seg i Oslo Domkirke 1849 med Ellen Jørgine Nilsd: LenkeNoen som vet om de fikk barn, hvor og når Ellen og Lars døde?Mvh Ole Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.