Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Rune Thorstensen

[#82614] Hvor finner jeg gården Valle/Walle,Valde i Nordhordland?

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Hvor finner jeg gården Valle i Nordhordland? I 1701 tellingen ligger den under Hamre Prestegjeld. Er det Lindås/Meland/Hosanger? Og er den beskrevet i noen bygdebok for området?Jeg er klar over gården ved samme navn i Fana/Os, men dette gjelder i Nordhordland og den skal altså befinne seg i det gamle Hamre prestegjeld. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

VALESTARNDSFOSSEN har jeg som østlending selvsagt hørt om. Man skulle jo tro at dette sammensatte stedsnavnet i Hosanger bør stamme fra et gårdsnavn som VALE.Men kanskje jeg er helt på bærtur?IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Om du er på bærtur Iver, så er vel det i så fall noe sent på året. Det er rett at det er et sted som heter Valestrand, men jeg tror ikke dette har noen sammenheng. Begge stedene opptrer i tellingene, og det er ingenting der som tyder på at de ligger i nærheten av hverandre.Men du skal ha takk for at du prøver å hjelpe. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest M. Halvorsen

Kanskje dette er den du leter etter?Mellom bakkar og berg : gard og ætt i Meland bind 3. Gard nr 8 Vollo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Marie Skålnes

Fann dette ved søk: Myrtveit – Valde – Brakstadfjellet, Sjurdal, Myrtveit, 3 timer. Treffet gjeld gåturar i Meland.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Takk for positive bidrag. Jeg holder også en knapp på at det kan være i Meland. Det hørte jo til Hamre Prestegj. Da skal jeg kanskje lage et nytt tema å be om oppslag i Meland bind nr.3. Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Bergesen

Hvis du har tilgang til kartbok for Vestlandet, utgitt av BT, finner Valde i Meland og Valle i Lindås. Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Hei Rune. Ja, jeg hadde det en gang i tiden, men er ikke i stand til å finne den igjen. Den forsvant trolig i flyttingen for to år siden. Jeg får prøve å be om et oppslag i Meland boka først, så får vi se om jeg får napp der. Hvit ikke får vi prøve Lindås. Takk for innspillet.Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Solberg

Hei Rune. Jeg ser i en oversikt jeg har at Valle er nevnt i ættebok for Lindås (Hjelmtvedt 1 og 2A) Jeg har dessverre ikke den boken men den er å finne på Biblioteket i Bergen. Mvh. Dag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Dag. Det var flott.Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

Jeg sitter her med Meland III :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjell Arne.Da er du kanskje så snill å sjekker dette for meg. Ole Monsen Valle i Hamre skal være døpt 10.07.1734 i følge FamilySearch på Valle, Hamre Far Mons Valle. Kan du sjekke om bygdeboken har en Mons på Valle rundt den tiden, og om det i så fall er nevnt en sønn Ole der? Og om det stemmer, hva sier boka om Oles skjebne? Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell-Arne Mellum

VOllo br. 3Mons Magnesson og Brita Jensdtr. levde her fra 1732 til 1742. Se br. 6 ytre Brakstad. Ytre Brakstad br. 6Mons Magnesson f. 1707 på øvre Tveit br. 3, d. 1780 på ytre Brakstad, g. Brita Jensdtr. f. 1708. d. 1774 på Ytre Brakstad.Blandt barnene Ola Monsson f. 1734 d. 1802 på ytre Brakstad, (neste bruker), g. 1761 Kari Andersdtr. f. 1728 på Røyset br. 2 d. 1790 på Brakstad.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hlepen Kjell-Arne. Dessverre var det ikke 'min' mann. Det er en gammel sak jeg prøver meg på igjen. Jeg har hatt den oppe tidligere. Ole Monsen Qvorvaag døde i Bergen i 1810. Det er eneste gangen tilnavnet Qvorvaag er benyttet. Ved hans død ble det oppgitt at han var født 1734 i Hamre Prestegj.Nå har jeg fått luket bort de kandidatene som har dukket opp ved Kenneth Bratlands arbeid med Åsane bøkene, så dette var et lite halmstrå.Men det lykkes altså ikke nå heller å finne svar på hvem Ole Monsen Qvorvaag var.Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Johannessen

og han døde i 1802 ja.... så det først nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Hatvik

Som Rune truleg veit finnes ikkje gardsnamnet 'Qvorvaag' med denne skrivemåten, men namnet bør kanskje lesast som Korvaag/ Kårvåg? Og i så fall var mannen nordmøring: For Kårvåg ligg i Averøy kommune i Møre og Romsdal, tidlegare Kornstad sokn og herad i Romsdals Amt. Som Oluf Rygh (norske gaardsnavne) syner vart gardsnamnet skrive på mange måtar før i tida:''Kaarvaag: Udt. kå2rrvå:jiNN.-- i Kaghurvagom (DN II 105, 1314) i Koghurwaghum (DN IV 175, 1332) i Kafurvaghum (DN V 96, 1336) i Koghurvaghum (DN. II 226, 1345) Kørwe (NRJ. II 68). Kuoruog 1559. Koruog 1590. 1643. Korwaag 1667. Kaarvaag 1723.''og då er ikkje vegen lang frå 'Kuorvuog' til *Qvorvaag* - eller kva?At Qvorvaag ifølgje innførselen i kyrkjeboka anno 1810 skullle liggja i 'Hamer' (Hamre) er i så fall feil, men her må ein ta høgde for at det naturlegvis _ikkje_ er avdøde sjølv som gjev denne informasjonen til prest- og klokkar.Og dersom Qvorvaag eigentleg er Florvaag på Askøy, så er Hamre prestegjeld likevel feil. For Askøy har _aldri_ vore underlagt Hamre, men var under Domkirken i Bergen før 1741. Eg siterer her frå Arkivverket sin eminente soknehistorikk for Hordaland:''Askøy KirkesoknAskøy (Strudshavn) (1741-), Herdla (fr 1970), Laksevåg (1885-1915).Utskilt fra Domkirken 1741. Ble anneks under Fjell 1813, kom under St. Jørgens Hospital 1819, ført sammen med Fjell i 1842, og utskilt som eget prestegjeld igjen i 1871. Laksevåg sokn ble utskilt i 1885.''

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Terje.Jeg har aldri påstått at Qvorvaag = Florvåg. Og den eneste gangen det navnet er brukt, er ved hans død. Ikke ved vielsen i 1759, på Askøy, ikke ved barnedåper, ikke da han var fadder ved barnebarns dåp. Ei heller da han i 1790 og 1800 er kommunikant i korskirken og heller ikke ved 1801 tellingen er det tilnavnet benyttet.Men de bodde noen år på Florvåg, Øyjorden, og det kan forklare at Qvorvaag var feilskrevet for Florvåg.Jeg går ut fra at presten neppe var i stand til å kommunisere med den avdøde, så opplysningen om at han var født 1734 i Hamre prestegjeld må nok stamme fra et annet sted. Kanskje fra hans datter Ingeborg som bodde to hus bortenfor.Jeg takker for forslaget ditt, og skal prøve å følge det sporet.Mvh. Rune Thorstensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.