Gå til innhold
Arkivverket

[#82627] Frøstrup af Arendal


Gjest Liv Marit Haakenstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Jeg leter etter opphavet til Lars Jørgen Frøstrup, født ca. 1766. Da han gifter seg i 1797, står det 'af Arendal'. Se her [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061201010475.jpg>Lenke. Den samme opplysningen finnes også her Lenke. Er det noen som kjenner hans opprinnelse?I 1801 er han i Bamble - se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Gløersens dødsfall i Norge 1763-1825:Margrete Frøstrup, f.Mørck, død i Langesund 9-3-1820, 47 år, gift 23 år og 2 mnd. med gj.lev. Lars J.F.Paul Frøstrup, død i Langesund 1-11-1820, 84 år. Sønn: Lars J.F.Paul i 1801Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Frøstrup'ene i Arendal kom opprinnelig fra Jylland. Jeg kan ikke på stående fot få plassert Lars Jørgen Frøstrup, men legger ved en lenke til en ertikkel av Carl Klitgaard, der at par Frøstrup'er er nevnt: LenkeKlitgaard er nok den enkeltperson som har forsket mest i den jysk-norske migrasjonen på 1700- og 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Poul Larsen Frøstrup, som er nevnt i Klitgaards artikkel, kan jo være en mulig farskandidat for Lars Jørgen Frøstrup - til tross for litt alders-divergens i forhold til oppgitt alder ved død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Vi finner Poul Frøstrup, 66 år gammel, i ft. 1801 for Austre Moland. Han bodde da på Østre Mørfjær i Tromøy sogn (dvs. ved Neskilen, tvers over for det nåværende industristedet Eydehavn). Kona, Ide Jørgensdtr., er også med i tellingen (67 år). Vi får ellers vite om Poul Frøstrup at han 'har en liden plæt jord, har tilforn været læhnsmand, og nu uden emploj'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Poul Larsen Frøstrup giftet seg 30. desember 1765 i Austre Moland med Ide Jørgensdatter. Bostedet var nok Neskilen, der Poul var lensmann. Jeg har funnet to døtre: Anne Tonette, døpt 19. februar 1766, og Helvig Marie, døpt 10. juli 1774 - begge i Tromøy. Kirkelige handlinger for beboerne i Neskilen er ført dels i kirkebøkene for Austre Moland, dels for Tromøy. Det gamle ladestedet Neskilen konkurrerte med Arendel mht. flere 'by'-funksjoner, og hadde dessuten en relativt stor gruppe gruvearbeidere. Noen av de viktigste jernmalmgruvene for jernverkene i Aust-Agder - og også for Fossum, Bolvik og Fritzøe jernverker - lå her.Mellom de to døtrenes fødsler er der definitivt plass til en Lars Jørgen (oppkalt etter farfar og morfar), men jeg har foreløpig ikke funnet dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er flere steder i Danmark som heter Frøstrup, men det mest sannsynlige opphavsstedet for Poul Larsen Frøstrup, er nok Frøstrup i Thy (Tømmerby sogn) - midt mellom Fjerritslev og Hanstholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Skulle sjekket 'Arendal byes historie', der står flere Frøstrup'er i registeret. Får se om jeg rekker det i morgen, om ingen andre kan i dag...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den mest kjente er nok Bror Brorsøn Frøstrup (f. 1774), som i sin tid var byens mest kjente prokurator (figurerte også ofte som aktor i underretten). Han fikk følgende skussmål av forfatteren og juristen Conrad Nicolai Schwach, som i 1820-årene også oppholdt seg i Arendal. Han skriver i sine usedvanlig frittalende erindringer:'Ikke i Byen selv, men paa et Sted kaldet Kloppen, strax ovenfor Blødekjær paa Veien til Christianssand boede Broder Frøstrup, en Jyde og dansk Jurist som førend jeg kom til Stedet i flere Aar havde været den eneste Sagfører mellem Christianssand og Skien (...). Frøstrup var en Mand av tarvelige Kundskaber og temmelig raae Sæder'.Jeg har ellers notert meg at Frithjof Foss er noe mildere stemt i Arendal Byes Historie (som Jarl refererer til i innlegg 12, men som jeg dessverre ikke har for hånden her og nå):'Bror Brorsen Frøstrup (...) var den siste ægte Type for den gamle Procuratorstand her i Byen. (...) Frøstrup var en meget søgt Sagfører, og der stod et stort Ry af hans Skarpsindighed og Lærdom, men Traditionen beretter ogsaa, at han vidste at tage sig vel betalt for sine Tjenester af saadanne Clienter, som havde Raad til at betale, og at man maatte lægge Pengene paa Bordet, for at faa tale med ham'.Jeg er imidlertid svært usikker på om det var noen slektsforbindelse mellom Bror Brorsen Frøstrup og Poul Larsen Frøstrup. Sistnevnte var, som vi ser, en generasjon eldre.Det kan jeg muligens få sjekket i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt tilbake til Carl Klitgaard. I en annen artikkel, 'Nogle selvejer- og skudehandlerslægter fra Han-herrederne' (http://www.thistedmuseum.dk/Historisk Årbog/Årgang 1943/Klitgaard, C Nogle selvejer og skudehandlerslægter fra Han.pdf) nevner han en Anne Frøstrup (1770-1848), som hadde slekt i Arendal. Hun var datter til sognedegn Chr. Nielsen Frøstrup i Ugilt sogn. Her er et relevant utdrag fra artikkelen:'Jens ”Svendsen” Sørensen Bondrup, f. 1760, d. 1798, Skudehandler i Blokhus (1787). Gift 1791 med Anne Frøstrup, f. 1770, d. 1848, Datter af Sognedegn Chr. Nielsen Frøstrup, Ugilt, og Anne Marie Ottesdatter Bondrup, der var svagelig i flere Aar, havde ingen Børn, og i Henhold til Testamente af 1793, kgl. konfirm. 1798, blev Anne Frøstrup hensiddende i uskiftet Bo. Hun ægtede 20 1799 Enkemand Mathias Wagaard Yde til Kettrupgaard i Ingstrup Sogn, f. 1769, d. 1801, og derefter ægtede hun 30 1805 Jesper Bartholin Sommer, f. 1768, d. 1831, som med hende fik Kettrupgaard117), der efter hende tilfaldt hendes Slægtninge i Arendal. [362]'------------Jeg vet jo ikke om alt dette er interessant for deg, Liv Marit, men kanskje du likevel kan bruke det til noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå tatt en sjekk i Arendal Byes Historie, og så vidt jeg kan se, er det bare prokurator Bror Brorsen Frøstrup (1774-1860) og hans etterkommere som er omtalt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Tusen takk! Jeg er først og fremst interessert i Lars Jørgen Frøstrup og hans opprinnelse. Men nå har jeg mye å jobbe ut fra.Må sortere alle papirer for å få full oversikt nå.Hilsen Liv Marit Haakenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Poul Frøstrup, som vi nå vet må ha vært Lars Jørgen Frøstrups far, er nevnt i et dansk brev fra 1803 (Hans Schmiths Brever, Digitalpensjonatet: [url="http://digitalarkivet.uib.no/dok/digitalpensjonatet/ajohan/schmith/>Lenke). Det gjelder brev nr. 161, datert Kiøbenhavn, den 11 Novembr 1803 - og det dreier seg der om at Poul Frøstrup angrer på et salg av de husene han har eid i Neskilen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.