Gå til innhold
Arkivverket

[#82639] Hvem var Ellen Pedersdtr. som fikk 2 barn u.e. med Hans Jørgen Johansen Madvig?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg holder på med min svigersønns aner og håper på hjelp med disse.Hans Jørgen Johansen Madvig dpt. 10.august 1732 Svaneke, Bornholm Øster, Bornholm, var sønn av Johan Adolph Hansen Madvig og Margrethe Clausdatter Thiesen.I juli 1765 flyttet Hans Jørgen Johansen Madvig fra København til Tana i Finmark, der han var Bødtker ved Tana handel på Gullholmen. Her treffer Hans Jørgen Madvig en Ellen Pedersdatter, som han med ca. 6 års mellomrom fikk 2 sønner med: Hans f. 1785 og Joseph f. 1791. Begge sønnene nevnes som 'uægte' når de døpes i Kjøllefjord- Lebesby. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=2025daap>LenkeHans Jørgen Johansen Madvig døde i Kjelvig, Kistrand 8.juli 1792 og ble gravlagt 11.juli 1792. (I kirkeboka ser det ut som presten har skrevet at han var 67 år når han døde. Ifølge fødsels/dåpsår var han 61 år.) Permanent sidelenke: Lenke Det var skifte etter Hans Jørgen Madvig 23.november 1793. Permanent bildelenke: LenkeJeg er ikke så god til å få med meg hva som står i dette skiftet. Jeg ser at det nevnes noe om Billedhugger og nr.3 Ellen Pedersdatter nevnes på side 435a, ang. lønn til barnet? Hun nevnes også på side 436a., --- skyldig til Barnets oppdragelse? Jeg stusser ved at det står til barnet/barnets oppdragelse, da det jo er snakk om to sønner. Er det noen som i korte trekk kan fortelle meg noe mer ut fra dette skiftet?Hvem var Ellen Pedersdatter, som fikk sønnene Hans og Joseph med Hans Jørgen Madvig? Jeg har lett og lett for å finne ut av henne, men uten resultat.Jeg finner en Pige Ellen Pedersdatter, som omkom på sjøen 9.april 1792, 28 år gammel, (f. omkr. 1764) men da kan det vel ikke være den samme Ellen Pedersdatter som nevnes i skiftet i november 1793? Permanent sidelenke: LenkeJeg finner ingen Ellen Pedersdatter som bor med sønnene Hans og Joseph ved tellingen 1801 Sønnen Hans Hansen (Madvig) f. 28.august 1785 er muligens han som ved tellingen 1801, 15 år gml., bor som tjener på Toskefiord, Kjøllefjord: LenkeHans Hansen Madvig ble konfirmert i Kjøllefjord i 1805 og han oppgis da å være 19 år gammel og har bosted Toskefiord, Kjøllefjord. Sønnen Joseph Hansen (Madvig) f. 26.mars 1791 er muligens han som ved tellingen 1801 bor på Fieldfinnere Fischaae, Tana, Kjøllefjord, som fosterbarn hos Niels Nielsen Siri 35 år (lever av reinsdyravl) og kona Karen Rasmusdatter 33 år. Han oppgis å være 11 år: Lenke Sønnen Hans Hansen Madvig er min svigersønns ane, ble gift i Vardø kirke 15.juli 1814 med Gunhild Saraksdatter f. 21.mai 1796 i Syltevikfjord i Vardø herred. (dpt. i Kjøllefjord 7.juli 1796) og broren Joseph inngikk ekteskap samme dag og sted med Ellen Andersdatter. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, jammen ser det sånn ut Hilde :o)Jeg har ikke lett etter flere barn enn Hans og Joseph, for min svigersønns mor hadde bare skrevet opp at det var bare disse to.Tusen takk for det :o)Jeg glemte å legge inn dåpen til Hans og Joseph fra kirkeboka. Hans Hansen Madvig. Faddere ved dåpen var: Ole Olss., Anoth Peders., Peder Peders., Elen Olsd. og Marith Pedersd. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9780&idx_id=9780&uid=ny&idx_side=-28>LenkeJoseph Hansen Madvig. Faddere ved dåpen var: Per Gunners., Jon Jons., Erich Josephs., Beret Olsd. og Ane Josephsd. Permanent sidelenke: LenkeKonfirmasjonen til Joseph har jeg ikke funnet, men her er konfirmasjonen til Hans 18.oktober 1805: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Hilde :o)Nei, det har jeg ikke gjort. Men det kan jo så absolutt være Elen Pedersdatter (f.ca. 1757) med datteren Marit, som har fått navnet Marthe ved tellingen.Jeg lette etter en Marit Hansdatter med mor Elen, burde vel ikke vært så sneversynt.Takk for at du prøver å hjelpe meg Hilde :o)Mvh hilsen og *smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg finner ingen Marit eller Marthe, som blir født u.e. i Kjøllefjord med mor Ellen Pedersdatter, som passer annet enn den Hilde linker til i innlegg 2. Marit Hansdatter er muligens hun som konfirmeres 17 år gammel i 1800 (synd det ikke står noe om bosted) Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9780&idx_id=9780&uid=ny&idx_side=-47>LenkeJeg finner ikke ekteskap inngått mellom Ellen Pedersdatter og Johannes Mathisen i Kjøllefjord. På Familysearch finner jeg en Johannes Mathiasen og Elen Pedersdatter, som blir gift 27.mars 1796 i Talvik, Finnmark.Sønnen Mathis, som oppgis å være 5 år ved tellingen finner jeg ikke i kirkeboka, men han er oppført her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Jeg har Mathis` dåp fra kirkboka her, Rigmor. Ca midt på v.s Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Kjøllefjord, Lebesby, Omgang, i Lebesby, Ministerialbok nr. 1 (1751-1816), Fødte og døpte 1796, Konfirmerte 1753-1758, side 56. Permanent sidelenke: LenkeMvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk enda en gang Hilde :o)Hmmm... Har vært på den siden flere ganger uten å se det. Forstørret det nå og da så jeg det.Jeg har en følelse av at denne Elen Pedersdatter kan være den samme som er moren til Hans og Joseph, men om hun er det, er det jo rart at guttene er plassert andre steder?Mvh hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk for at du la ut korrekt link for meg Hilde. Jeg så det først nå at den jeg hadde lagt ut ikke gikk an å navigere i.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Bare hyggelig, Rigmor. Kikket litt mer på denne i går, men noe avgjørende svar fant jeg ikke, bare enda flere løse tråder :) Kanskje skiftet kan gi litt mere håndfast...Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det er visst mange løse tråder å nøste i i min svigersønns slekt :o) Kjempegodt er det å få så mye fin hjelp. Det er jeg så glad for.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Midt på side 435a i skiftet(10) ser jeg Hob(p)s- eidet nevnt, samme gård som vår kandidat til Elen i FT 1801 (4)? Også bosted ved sønnen Mathis konf 1815,så vidt jeg husker.Vet ikke hva som kan vris ut av det, veldig kjedelig å ikke klare å lese alt som står...!Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Kikket litt på fadderene ved Hans og Mariths dåp, og spant litt rundt om det muligens kunne være Ellens søsken.Nå er det jo veldig vanlige navn, og lite gårdsnavn å ta tak i, så det behøver ikke bety noe, men legger likevel inn dette til vurdering. Finner så denne familien, foreldre Peder Ols og Elen / Eli Pedersd, med mye navnelikheter. Legger merke til at faren kalles Eidet ( Samme som Hop(bs-eidet?) i 1756.(Datter Ellen er født 1751, så det blir feil ift FT 1801) [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=2025daap&medbilete=&sokpostnr=1#a0>LenkeFinner også en Peder Ols Hob død 1789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Ja, det ser ut til at det kan være flere av de som befinner seg på Hopseidet ved tellingen 1801, som kan ha vært faddere ved dåpen til Marit, Hans og Joseph. LenkeVed Marits dåp var fadderne: Ole Pedersen, Elen Jonsdatter, Marith Pedersdatter og Berit Nielsen.Ved Hans dåp var fadderne: Ole Olsen, Anoth Pedersen, Peder Pedersen, Elen Olsdatter og Marith Pedersdatter.Ved Josephs dåp var fadderne: Per Gunnersen, Jon Jonsen, Eric Josephsen, Beret Olsdatter og Ane Josephsdatter.Det kan vel kanskje tyde på at moren Ellen Pedersdatter hadde en tilknytning til Hopseidet.Noe underlig er det jo at Ellen Pedersdatter får 3 barn med samme mann uten at de var gift. Det var vel ikke akkurat vanlig på den tiden.Får krysse fingrene for at noen som er stødige på å lese skifteprotokoller kanskje kan fortelle i korte trekk hva som står der.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :o)Ja, det ser ut til at det kan være flere av de som befinner seg på Hopseidet ved tellingen 1801, som kan ha vært faddere ved dåpen til Marit, Hans og Joseph. LenkeVed Marits dåp var fadderne: Ole Pedersen, Elen Jonsdatter, Marith Pedersdatter og Berit Nielsen.Ved Hans dåp var fadderne: Ole Olsen, Anoth Pedersen, Peder Pedersen, Elen Olsdatter og Marith Pedersdatter.Ved Josephs dåp var fadderne: Per Gunnersen, Jon Jonsen, Eric Josephsen, Beret Olsdatter og Ane Josephsdatter.Det kan vel kanskje tyde på at moren Ellen Pedersdatter hadde en tilknytning til Hopseidet.Noe underlig er det jo at Ellen Pedersdatter får 3 barn med samme mann uten at de var gift. Det var vel ikke akkurat vanlig på den tiden.Får krysse fingrene for at noen som er stødige på å lese skifteprotokoller kanskje kan fortelle i korte trekk hva som står der.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, her kommer i hvert fall jeg til kort. Prøvde å se om jeg fant navnene Hans og Joseph, men gjorde ikke det, så vidt jeg kan se og det er jo ikke stort :o)Det jeg derimot mener å se er at det nevnes en datter Marith, som oppholder seg i Kobvigen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

På side 249 b er nevn konens barn utenfor ekteskap.Hans Hansen 15 år hos Morten Olsen Lakefiord? i Kiøllefjord sogn.Joseph Hansen 12 år hos Nils Nilsen Siri fieldfind i Thanens sogn.Marthe Hansdtr 22 år tjener hos Thore Guttormsen i Thanens sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk Anne :o)Da vet vi at det er rett Elen Pedersdatter. Jeg så ikke på side 249b., for jeg trodde det var en ny person som kom nederst på side 249a.Det var kjempeflott!Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Her er dødsfallet til Johannes Mathisen Zara, som oppgis å være 43 år når han dør. Født ca. 1760Det stemmer ikke med oppgitt alder ved tellingen 1801. Kan det være Elen Pedersdatter som står på linja over Johannes, som døde 42 år gammel tro? Født ca. 1761(Høyre side) Permanent sidelenke: LenkeDet er tidligere nevnt en Elen Pedersdatter, som blir døpt i Kjøllefjord 1751 med foreldre (Fjeldfin) Peder Olsen og Elen Pedersdatter. Elen vil i tilfelle ha vært over 45 år når hun får sønnen Mathis i november 1796.Kan noen fortelle meg hvor Talvig/Talvik ligger i forhold til Kjøllefjord? Jeg tenker på ekteskapet som blir inngått i Talvik 27.mars 1796 mellom Ellen Pedersdatter og Johannes Mathisen, ettersom jeg ikke finner vielsen i Kjøllefjord.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Kan det være at Elen og Johannes døde med bare en måneds mellomrom.... Tror skiftet i innl 18 gir svaret.Det kan faktisk se ut som det er etter dem begge. Jeg synes kanskje det står 'etter vel begravne Johannes Mathisen og hustruen Elen Pedersdatter' 248b og 'de afdødes i ækteskap.... sønn Mathis' 249b.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Ja, jeg lurer veldig på det Hilde. Etterat jeg fikk betennelse på øynene for et år siden er synet mitt sterkt nedsatt, så jeg klarer desverre ikke å få lest det.Om det er Elen som dør da, er hun født omkr. 1761 og folketellingen viser i såfall feil alder på både henne og mannen.Mvh og *Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.