Gå til innhold
Arkivverket

[#82639] Hvem var Ellen Pedersdtr. som fikk 2 barn u.e. med Hans Jørgen Johansen Madvig?

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Dette er kanskje dåpen til Johannes Mathisen i Talvik: LenkeDa er det kanskje en mulighet for at det er de som jeg nevner giftet seg i Talvik 27.mars 1796?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei igjen, Rigmor.Jeg har heller ikke funnet noen annen vielse som passer enn den du viser til i 7 og 26,legger den inn fra KB, Johannes Mathisen Korsfjord og Elen Pedersdatter, Høyre side Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9750&idx_id=9750&uid=ny&idx_side=-83>LenkeNår det gjelder Elens opphav er jeg ikke kommet et hakk nærmere svar. Slipper likevel ikke helt tak i denne tidligere og delvis forkastet p.g.a alder Elen LenkeDenne Elens foreldre,Peder Olesøn og Elen Pedersd. dør, såvidt jeg har forstått i 1781 og 1779, og etterlater seg barna Ole, Peder, Karen, Elen, Marith, Anna, Ragnilde og Kiersten.( Faddertilknytning?)Kildeinformasjon: Finnmark fylke, Finnmark sorenskriveri, Skifteprotokoll 68 , 1771-1796, oppb: Statsarkivet i Tromsø.Merknader: Gammelt register bakerst.Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Hilde :o)Takker så mye for at du fortsatt prøver å hjelpe meg å finne ut av det.Jeg har nå skrevet inn Elen Pedersdatter, som f. ca. 1751-1761. Med forklaring: Elen Pedersdatters fødselsår og fødested usikkert.17.september 1751 blir det født en Elen Pedersdatter i Kjøllefjord av foreldrene Peder Olsen og Elen Pedersdatter, Ved hennes dåp Dom 16 p. Trin nevnes fadderne: Jens And. Bay, Niels Lars, Ragnhild Olsd., Eva Mathiæd. og Aase Svendsdatter.Denne Elens foreldre dør hhv. 1779-1781 og etterlater seg barna Ole, Peder, Karen, Elen, Marith, Anna, Ragnilde og Kiersten.( Faddertilknytning til hennes egne barn?)Ved tellingen 1801 bor Elen Pedersdatter på Hopseidet, Kjøllefjord, (Tana) Finnmark. Hun oppgis ved tellingen å være 44 år og i sitt 1.ekteskap. (f. omkr. 1757)Elen Pedersdatter døde i Kjøllefjord (Hopseidet?) 5.mars 1803. Hun oppgis da å være 42 år. (f. ca 1761) (Hennes mann Johannes Mathis Zara oppgis å være 45 år ved tellingen 1801 og 43 år gammel når han dør i 1803.)Jeg slutter ikke å undres over at den betydelig eldre danske bødkeren Hans Jørgen Johansen Madvig f. 1732, kunne få hele 3 barn født utenom ekteskap med Elen f. ca. 1751-1761.Synd at øynene mine har sviktet så mye at jeg ikke klarer å se så mye ut av skiftet etter Hans Jørgen Madvig I 1792.Takknemlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Hei Rigmor, kanskje du får tydehjelp på skiftet etter Hans Jørgen Johansen Madvik (10)hvis du legger det inn i eget tema med spørsmål om det? Jeg har vanskelig for å lese denne gamle skriften jeg og dessverre,men vet det er mange her som er gode på tyding...Ønsker deg en god søndag:) Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Klarte ikke alt i skiftet, men han har tydeligvis erkjent farskapet, 'ær nu bekiendt sanhed', og får løn et år for barnet. Dette gjelder det siste barnet, de andre har hun nok fått for før. Det var sånn de gjorde det i den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Berit :o)Jeg får kanskje prøve som Hilde foreslår å legge ut et eget spørsmål vedrørende skiftet. Jeg ser at det nevnes noe om billedhugger på Hans Jørgen Madvig også og det hadde vært artig å vite mer om ham. Som tidligere nevnt bor Elen Pedersdatter og Hans Jørgen Madvigs sønn Hans på gården Toskefjord i Kjøllefjord, som fosterbarn og tjener hos Morten Olsen 41 år (Søefinn lever af fiskeriet ) og kona Marit Johnsdatter 44 år. Hans Hansen oppgis ved tellingen å være 15 år.Samme sted bor også en Aaneth Persen 47 år, gift med Karen Olsdatter 39 år. (Muligens søster av Morten Olsen?) Aanet er kanskje han som er fadder ved dåpen til Hans? [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=57276&merk=57276#ovre>Lenke Ved dåpen til Hans Hansen Madvig var disse faddere: Ole Olss., Anoth Peders., Peder Peders., Elen Olsd. og Marith Pedersd.Broren Joseph bor som tidligere nevnt Tana, Kjøllefjord, som fosterbarn hos Niels Nielsen Siri 35 år (lever av reinsdyravl) og kona Karen Rasmusdatter 33 år. Han oppgis å være 11 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Vergene ved morens skifte var for Hans: Morten Olsen Laxefjord, Kjøllefjord Joseph: Niels Nielsen ?, Tana Marthe: Thore Guttormsen, Russefjord, TanaDette kan kanskje gi et hint om hvor moren kom fra, det var ofte slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å lete rundt det, men finner liksom ikke ut av det. Som nevnt i innlegg 32 var det en Anoth Pedersen som var blandt fadderne når Hans Hansen Madvig ble døpt og det er en Aaneth Persen som har bosted samme sted hvor Hans befinner seg som fosterbarn i tellingen 1801, men med Joseph ser jeg ikke sammenhengen.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :o)Jeg fikk svar av Tore S. Falch i tråd nr: 82718, da jeg spurte om hjelp vedrørende skiftet etter Hans Jørgen Madvig.Han skriver følgende: Skiftet ble foretatt etter ''afg. Bødker Hans Jørgen Madvig, der forhen har opholdt sig i Kiøllefiords Sogn men ved døden afgik paa Kielvig''. Det listes opp mange eiendeler (bl.a bøker) som ble solgt på offentlig auksjon den 17.juni. Blant dem som har fordringer i boet, er Elen Pedersdatter ''som er besvangret af den afdøde hvilket er en bekiendt Sandhed, har tilgode halv Fosterløn for barnet for et aar''.Det står også at ''Da det har været Skifte Forvalteren ganske ubekiendt hvem der skulde være Arvinger efter den afdøde, siden han i Ugivt Stand er hendød har han derom Corresponderet med Kiøbmd Jens Christian Buck hos hvem Madvig har været en lang Tiid og erholdet hans Svar af 5te d.M., saalydende under No.3''. I dette svarbrevet står bl.a. at ''afdøde bødker Hans Jørgen Madvig er fød paa Bornholm og skal have en Broder i Kiøbenhavn som er Konstner i Billedhuggerarbeide, og viidere ved ieg ey.''Jeg kan ikke se at skiftet inneholder flere opplysninger om avdødes familieforhold.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.