Gå til innhold
Arkivverket

[#82653] Oppland/V. Toten/Kolbu 1913. Sider sperret. Hvorfor?


Gjest Heljar Westlie
 Del

Recommended Posts

Gjest Heljar Westlie
LenkePå denne siden ligger det et A4 ark over deler av siden. Siden før denne er sperret for innsyn pga personvernDette er bare et av flere sider jeg har møtt på innen tilsvarende tidsperiode. Hvis det er 1 post som muligens er ømfintlig, ev for hvem?, hvorfor er da i dette tilfelle 2 sider utilgjengelige? Hva er lovhjemmelen for sperring?Håper linken funker. Gjelder Oppland/Kolbu MINI 1913 døpte side 10-11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er det løse vedlegget som her er problemet - legg merke til at den sperrede siden er indeksert 'løse vedlegg 1963'.Først må jeg påpeke at dette er et eksempel på en uheldig måte å mikrofilme/skanne ei side med et løst vedlegg. Dette burde vært gjort annerledes, ved at man mikrofilmet/skanna sida to ganger - *uten* vedlegget og *med* vedlegget (eventuelt en tredje gang med baksida av vedlegget).Programvaren for visning av kirkebøker har automatisk sperring av bilder som er indeksert med sidekategorien 'løse vedlegg' dersom årstallet er 1930 eller senere, bilder som er indeksert med sidekategorien 'konfirmerte' dersom årstallet er 1935 eller senere, osv. Det er altså ingen individuell vurdering av hvert bilde som ligger bak, når standardbeskjeden 'Etterspurt side er ikke tilgjengelig på Internett grunnet personvern eller andre klausuler' kommer til syne for brukeren.Så spør du om hva som er lovhjemmelen for sperring. Nå er det slik at Arkivverket ikke er påbudt å legge ut noe på nett, og da har vi frihet til å innrette oss slik det er praktisk for oss, så lenge vi ikke legger ut noe som kommer i konflikt med personvernloven. Arkivverket har derfor, med utgangspunkt i personvernloven, valgt visse rutiner/begrensninger for hva som legges ut på nett. Datatilsynet er kjent med disse rutinene og har ikke hatt noe av betydning å anmerke.Som nevnt ovenfor, styres sperringa av enkeltsider automatisk på bakgrunn av sidekategorien ('løse vedlegg', 'fødte og døpte', 'konfirmerte' osv.) og årstall. Løse vedlegg kan inneholde alt fra meget sensitive opplysninger til opplysninger som på ingen måte er sensitive. Det kan derfor erkjennes at det ikke er nødvendig å sperre alle løse vedlegg fra 1930 eller senere, men dette er altså den praktiske løsningen i programvaren.I noen tilfeller, når opplysningene på løse vedlegg åpenbart ikke er sensitive, har vi valgt å 'overstyre' programvaren ved å tilbakedatere de løse vedleggene. Jeg har tittet på det løse vedlegget der her er snakk om, og jeg finner ikke grunn til å tilbakedatere dette.Etter denne lange utredningen kan jeg berolige med at saken har en forholdsvis enkel løsning: Vi holder på med å sammenfatte lister over kirkeboksider som mangler, og som derfor skal skannes i statsarkivene. Den aktuelle sida (side 12) kan skannes på nytt i den forbindelse - uten vedlegg. Vi regner med å komme i gang med dette arbeidet på nyåret, men det er tusenvis av enkeltsider som skal skannes, og siden må indekseringstabellene våre oppdateres manuelt, så arbeidet vil med sikkerhet pågå gjennom hele 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.