Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Guest Aase Hjelde

[#82661] Nordmenn i Peru før 1940

Recommended Posts

Guest Aase Hjelde

Er det noen som kjenner til nordmenn som har har emigrert til Peru (før 1940)? Eller kjenner du til etterkommere av nordmenn i Peru?

Guest Berit Knudsen

Om du ser på reisemål for emigranter fra Oslo så finner du Peru i Indiania, Peru(men hvor?) og Peru S.amerika.

Guest Aase Hjelde

Det skal være Peru i Sør-Amerika.

Guest Berit Knudsen

Glem det med prisene,for det stemmer nok ikke når jeg ser nærmere på det.

Guest Aase Hjelde

Tusen takk for hjelpen. Søket fortsetter, så jeg er fortsatt interessert i å få tips om noen der ute kjenner til norske emigranter til Peru.

Guest Jan Engedahl

Jeg kjenner til en Edvard Pedersen fra Drammen som havna i Peru. Hvet ikke sikkert når han dro, men har god margin til 1940. Har ikke data her jeg er nå, men kan eventuelt komme tilbake til saken.

Guest Aase Hjelde

Takk for tipset. Og jeg er selvfølgelig interessert i det du måtte finne ut om ham.

Guest Jan Engedahl

Før jeg eventuelt legger noe serlig arbeide i dette, kunne det være interessangt å hvite. Hvorfor denne interessen/hva skal det brukes til?

Guest Jan Engedahl

Før jeg eventuelt legger noe serlig arbeide i dette, kunne det være interessangt å hvite. Hvorfor denne interessen/hva skal det brukes til?

Guest Aase Hjelde

Etter mange års interesse for Peru, har jeg fått lyst til å grave litt i historien til norske emigranter til landet. I den forbindelse har jeg også knyttet meg løselig til et prosjekt som Universitetet i Oslo har startet der de ser på norsk emigrasjon til Latin-Amerika fra 1820 til 1940.

Guest Reidar Oddløkken

Hei! Vet ikke om jeg husker feil, men mener å ha lest en gang om et område eller en dal i Peru hvor befolkningen er lyse i hud og hår og ser ut som nordmenn? Og likner overhodet ikke på innfødte peruvianere.

Guest Oddbjørn Johannessen

Det er vel ikke utenkelig at enkelte norske sjømenn kan ha blitt igjen i Peru i forbindelse med den omfattende 'guano-farten' på 1800-tallet?Litt om denne farten her:Lenke 2000-2009/2000 Guanohandel på 1800-tallet.pdf

Guest Oddbjørn Johannessen

Lenken til pdf-dokumentet virket ikke, dessverre.Det var meningen at den skulle gå til artikkelen 'Guanohandel på 1800-tallet' av Kolbjørn Skipnes, Stavanger Museums Årbok, årg. 110 (2000), s. 93-132, utg. 2001.

Guest Aase Hjelde

Takk for tipset. Jeg kan sikkert finne artikkelen på en annen måte.

Guest Reidar Oddløkken

Og lurer på om det var Vi Menn som hadde om dette jeg nevner i 12 for noen år siden, men husker ikke når det var.

Guest Aase Hjelde

Takk til Reidar for tipset om artikkelen i Vi Menn.

Guest Reidar Oddløkken

Jeg vet ikke hvor lett det er å finne igjen slikt som en ikke husker tittelen på, men husker at disse 'ariske' folkene i en dal i Peru ble betegnet som et mysterium hvor de hadde dette nordiske utseendet fra?

Guest Kathe Tove Røed

An. innlegg 7 - det skulle ikke tilfeldigvis være Edvard Pedersen Temtemoen som endte opp i Peru vel? I så fall er jeg veldig interessert i historien.

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.