Gå til innhold
Arkivverket

[#82775] Kjøpmann Rasmus Christian Bordeng, Drammen. Hvor kom han fra?


Gjest Grethe Fjeldstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Fjeldstad

Kjøpmann Rasmus Christian Bordeng ble begravet på Strømsø i Drammen 27 mai 1818, 35 år gammel. Han var gift med Dankertmine Christiane Preus. Hvor kom han fra? Han står ikke oppført i FT 1801. Jeg finner ingenting under innflytter i Drammen. Kan noen hjelpe? Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er et skifte der ekteparet Christian og hustru Preus er nevnt: Lenke Dessverre sier det ikke noe om hans opphav. Kilder ser ikke ut til å ha med Rasmus-navnet ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved søk på Fam. S. finner jeg to barn i ekteskapet født i Drammen, Carl Wilhelm August Bording 1812: LenkeOg en søster f. Sophie Amalie f. 1817 ?Vet ikke om det kan finnes noen spor etter opphavet ved barndåpene?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det spørs om det er mulig å finne denne dåpen fra litt usikker kilde her? LenkeEllers ser det ut til at det er svært mange i Danmsrk som bruker Bording navn- Både Rasmus og Christian finner vi ved søk på Fam.s.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men i DA er det vel en feilregistrering (innlegg), hvor det står at sønnen heter Conrad Christian Emil. I kirkeboka står det Carl Christian Emil.. Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 11 (1815-1829), Fødte og døpte 1815, side 2-3. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8469&idx_id=8469&uid=ny&idx_side=-3>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Fjeldstad

Takk for alle svar. Han er min tipptippoldefar etter datteren Sophie Amalie Constance. Jeg har lett etter flere barn, men finner ingen bortsett fra broren. Det kan ha vært dødfødte før første levendefødte. Skifte som forteller at ' icke allene fordi han hadde tabt sin Fornuffts Brug, men endog nu blevet saaledes afsindig, at hans person på det nøiagtigste maate bevogtes' sier mye om datidens sykdomstermer. Danmark-sporet er vel muligens riktig, forsøker der. Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner dette i f.t. 1801 for København: København, København (Staden), Øster Kvarter, Øster Kvarter, Matr. 397, 1161, FT-1801, A5021Christian Larsen 49 Gift Husbonde Kjøbmand Mette Cathrine Smidt 25 Gift Hustru Morten Larsen 12 Ugift Søn Jacob Larsen 9 Ugift do [søn] Karen Margrethe Larsen 13 Ugift Datter Maren Larsen 11 Ugift do [Datter] Marie Larsen 4 Ugift do [Datter] Else Larsen 1 Ugift do [Datter] Søren Petersen 24 Ugift Logerende Kontoir Betjent Christ. Bording 18 Ugift do [Logerende] do [Kontoir] Dreng Magnus Pedersen 37 Ugift - Gaardskarl Jens Jensen 36 Ugift - Kudsk Ane Kirstine 18 Ugift Tjenestepige Kirstine Christophersen 22 Ugift do [Tjenestepige]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Fjeldstad

Jeg takker Grethe for opplysningene fra FT 1801 i Danmark. Christian Bording har samme fødselsår, så muligheten for at det er den samme personen er store. Jeg får fortsette i Danmark. Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.