Gå til innhold
Arkivverket

[#82776] Folketellingsvake


Gjest André Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest André Martinsen

Mens vi venter ...Hva forventer du eller gleder du deg til å finne i 1910-tellingen? Har du kanskje også en uløst sak som du håper at tellingen gir svar på?André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Populære Dager

Gjest André Martinsen

For min del blir 1910-tellingen spesiell. Sju av åtte oldeforeldre er tilstede i 1910-tellingen, i motsetning til kun to i 1900-tellingen. Dette gjør at kildene kommer nærmere oss selv. Vi får et gjensyn med mennesker som vi faktisk har kjent. Jeg har forøvrig ingen uløste saker eller mistanke om at hemmeligheter kommer frem i dagslyset, men jeg er ganske sikker på at denne folketellingen byr på nye morsomme eller nyttige opplysninger til slektsboken. Kanskje kommer det frem at tippoldemor hadde vært en tur i Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Veldig nyttig å ha gjort seg opp formeninger om hva en kan eller bør finne. Jeg venter heller ingen store overraskelser, men jeg er spent på omfanget av tilleggsopplysninger for økososiale beskrivelser. 1910 er i så måte mye, mye nærmere min egen forestillingsverden enn 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For min del så blir det spennende å se hvor mannas far Leif Emil Kristensen var i 1910. Det er påstått i forbindelse med giftermålet i 1920 at han var konfirmant i Trondheim i 1910, men han er ikke å finne som konfirmant der eller i Strinda i 1910 eller 1911. Så han var sikkert et annet sted. Hans bror Alfred Laurin(født 1884) vet jeg som voksen bodde på Østlandet og at han hadde en datter Mary, men det er også jeg vet om han. Så jeg håper å finne mer om Alfred og hans familie i 1910. De andre søsknene av Leif Emil vet jeg noe mer om, men vet heller ikke hvor de var i 1910. Vet heller ikke hvor i Trondheim disse søsknenes mor Laura Jensine bodde i 1910. De andre av mine besteforeldre og oldeforeldre med søsken tror jeg at jeg har kontroll på hvor de var i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

For min del så blir det spennende å se hvor mannas far Leif Emil Kristensen var i 1910. Det er påstått i forbindelse med giftermålet i 1920 at han var konfirmant i Trondheim i 1910, men han er ikke å finne som konfirmant der eller i Strinda i 1910 eller 1911. Så han var sikkert et annet sted. Hans bror Alfred Laurin(født 1884) vet jeg som voksen bodde på Østlandet og at han hadde en datter Mary, men det er også jeg vet om han. Så jeg håper å finne mer om Alfred og hans familie i 1910. De andre søsknene av Leif Emil vet jeg noe mer om, men vet heller ikke hvor de var i 1910. Vet heller ikke hvor i Trondheim disse søsknenes mor Laura Jensine bodde i 1910. De andre av mine besteforeldre og oldeforeldre med søsken tror jeg at jeg har kontroll på hvor de var i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har kontroll på alle direkte linjer i 1910 (i 1900 også, for såvidt), men det er sidelinjer som jeg bare har en vag forestilling om, eller ingen i det hele tatt, etter 1900, så de kan det bli interessant å prøve og spore opp.I tillegg skal jo 1910-tellingen inneholde mer enn 1900-tellingen, og vil dermed kunne tegne et tydeligere bilde også av de jeg kjenner fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

For meg blir det spennende, som forrige taler (6), å finne sidelinjer som jeg savner. Men i tillegg er jo folketellingen et øyeblikksbilde som viser hvem som levde sammen i 1910, og det vil fargelegge flere av historiene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Ikke for å virke pessimistisk, men tror det kan komme til å gå veldig tregt på sidene den første tiden, håper jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Jeg håper og regner med at 1910 folketellingen vil hjelpe meg å løse en god del gåter, spesielt hvor min oldefar holdt til. Vil også finne alle mine oldeforeldre i denne tellingen så det blir rart å se de man har kjent selv om det ikke var for så lenge for min del da :-). Regner også med å finne barn av nær slekt som jeg ikke har fått jobbet med siden mange har gått bort. Blir nok lite søvn på meg i natt ^^.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Første søk for meg vil nok være tippoldemor Anna. Hun flyttet fra Trondheim like etter 1909, og endte etterhvert opp i Kabelvåg hvor hun døde i 1919. Lurer på hvor på denne strekningen hun var i 1910. Men nettet i heimen er nedbrutt, så noen vake til over midnatt blir det ikke for min del. Kanskje like greit, egentlig... For morgendagens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

For meg blir det mest spennende å finne ut hvor min farfar var, han var født i Lenvik, og kom til Alvdal senest i 1913 - men om han var i Lenvik / Troms hele tiden fra 1900 til 1913 vet jeg ikke. Jeg har også noen gammelonkler og -tanter som jeg håper å finne mer om i 1910-tellinga - blant annet Kaspara Sofie som var lærerfrue i Lebesby i 1900. Hun og mannen Kristian SØrensen fikk minst 3 barn i perioden 1900 - 1910 som jeg vet svært lite om (for to av dem ikke engang navnene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Dette er så flott, huller kan tettes og besteforeldre kan 'hilses på' i familiesammenheng. Dukker sikkert opp noen nye bosteder også. Jeg gleder meg:)Mvh HIlde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line O. Eide

Min mormor ble i følge kirkeboka født i 1901, men hun sa 1902 og det er det som står i andre offentlige papirer og på gravsten. Spent på hva som står i 1910...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Ellers må jeg bare få gratulere med nok en utmerket tjeneste! Hastigheten er foreløpig helt upåklagelig.Nå går jeg og legger meg og kikker nok litt til i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Fabelaktig! Tusen takk, lenken i (22) førte til rett sted. Hadde prøvd å ta bort 'www' et par ganger uten hell, men nå fungerer det som det skal =)mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.