Gå til innhold
Arkivverket

[#82800] 1910 Arne Larsen 1865.10.12 Rakkestad funnet!


Gjest Vigdis Skaar Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Oldemors bror ble funnet i dag på første publiserte dag av 1910-tellingen, jippi! Og jeg fant ham via fødselsdatoen hans - det er en glimrende ting med det nye systemet. Han var født 12. okt. 1865 i Rakkestad, og er akkurat med i tellingen der. Men har vært sporløst borte i ft-1900. Nå har jeg funnet årsaken til det: han var skrevet Knut, og ikke Arne. En etterkommer? har rettet dette ser jeg. Kanskje du ser dette du som rettet, og da kunne det vært gøy med kontakt.Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holtan

Hei hei.Arne Larsen er far til min oldemor Olga Alette. Jeg strevde også lenge med å finne i 1900-tellingen. Fant han til slutt fordi at jeg visste navnet på kone og barn.Så det var jeg som rettet det:-)) Han var forøvrig en stor mann, og gikk under tilnavnet 'storearne'.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Hei, så flott at du så dette! Store-Arne, ser man det! Jeg har funnet litt om det vi må anta var hans far Lars Janson, han var jo svensk. Og jeg har en del om hans mor Anne Arnesdatter.Har du dødsåret til Arne? Og har han flere barn enn dem i 1900 og 1910? Noen sønn?Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holtan

Hei igjen. Jeg vet ikke om flere barn enn dem vi finner i folketellingene, og jeg vet at de fikk bare jenter. Jeg har også blitt fortalt at eldstedatteren døde tidlig. Hun var syk(vet ikke hva)og bodde sammen med foreldrene til hun døde. Min mormor bodde der som ungjente og stelte henne. jeg spurte min mor om hun vet når Arne døde. Hun husker ikke årstallet, men han døde på 50-tallet. Jeg skal ta kontakt med min mors onkel Arne:-) og spørre han. Han sitter med mye informasjon. Jeg vet at han også har bilder av 'storearne'.Jeg har akkurat startet med denne grenen av familien bakover i tid, så jeg har ikke mye om dem. Men jeg har fått med meg at Anne Arnesdatter døde tidlig, rette etter Arnes konfirmasjon. Jeg kommer tilbake med mer når jeg har snakket med 'onkel' Arne.Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Skaar Nygaard

Takk skal du ha. Anne Arnesdatter f 3 juni 1833 Krosbyplass, døpt 23 juni Os i Rakkestad. Hun er den eneste av mine formødre som fikk 3 barn med tre ulike menn uten å gifte seg med noen. Jeg tror hun hadde et ganske vanskelig liv og slik ble vel oppveksten til de tre barna også. 1)ANNE MARIA f 22 apr 1853 som hun fikk med soldat Ole Larsen lenke til 1910-telling Lenke året er blitt feil i tellingen. 2) MAREN OLINE f 19 des 1858 og døpt 13 mars 1859 i Varteig som Anne fikk med Gustav Arnesen Rud i Os. Maren er min oldemor, hun giftet seg 1876 og flyttet til gård i Skiptvet og fikk 12 barn, 11 levde opp og ble voksne, derav min mormor Mina. Maren døde 24 mai 1939. 3) ARNE som hun fikk med gift møller svensken Lars Janson .Anne Arnesdatter døde av kreft 3 sept 1880, begr 13 sept 3 uker før Arnes konfirmasjon. Maren og Anne Maria er også konfirmerte i Rakkestad. Så trist for barna, og derfor er det VELDIG hyggelig å lese i dag at alle tre giftet seg og fikk egne familier. Anne Maria fikk forresten barna sine på Torp i Borge fra 1880-årene, se 1900 Borge gift Martin Matiassen.Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.