Gå til innhold
Arkivverket
Gjest per evensen

[#82877] Hvordan finner jeg ungkarl Ole Halvorsen, födt 1842

Recommended Posts

Gjest per evensen

Under dåp i kirkebok for Tönsberg 1881 - 1890 står det på side 2 nr 9 1881: f 27/2,hjemmedöpt 3/4,stadfestet 3/7 1881 Petra Eleonora uekte.Foreldre:enke Pauline Pedersdatter Tobiassen og ungkarl arbeider Ole Halvorsen.Hun födt 1857.Han födt 1842,bosted Kammegaten. Jeg har lett i de kilder jeg kjenner til,men ikke funnet opplysninger om Ole Halvorsen. Kan noen hjelpe meg?Mvh Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torodd Kinn

Som Per seier i (1), står det i ministerialboka at han var fødd i 1842.Men i klokkarboka som Ann-Mary viser til i (2) står det at utlagd barnefar var 'Soldat Ole Halvorsen, skal være i Straf for Tyveri, 23 Aar, Ungkarl'Om det siste er rett, skal han ha vore fødd ca. 1857-58.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torodd Kinn

Dessverre er det nokså mange med namnet Ole Halvorsen fødde ca. 1857-58 i FT1865.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Solveig Håklev

Ifølge overskriften i kolonnen for f.år er faren f.1857 og moren 1842

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest per evensen

Mange takk for hjelpen! Jeg vet ikke riktig hvem jeg skal stole på her - prest eller klokker? All hjelp mottas med takk!Mvh Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Som Solveig (5) påpeker; Ole Halvorsens fødselsår i ministerialboka er 1857, mens klokkeren skriveren 23 år (dvs født ca. 1857-1858). Her er det ingen uoverensstemmelse.Å finne fedre til barn født utenfor ekteskap, kan være vanskelig når navnene er vanlige. Her er du tross alt heldig, i den forstand at barnefaren er straffet for tyveri. Da bør han være mulig å finne i en rettsprotokoll. Kanskje Statsarkivet på Kongsberg kan hjelpe?Å lete i kirkebøker og folketellinger med de opplysningene du har så langt, blir fåfengt, så jeg ville straks henvendt meg til Statsarkivet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest per evensen

Mange takk for godt tips. Skal benytte meg av det!Mvh Per

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.