Gå til innhold
Arkivverket

[#82884] Folketellingen 1910 for Bergen, og en sådan ukjent onkel.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Ekteparet Jentoft Emil Olsen og hustru Anna(min morfar og mormor) bor i Geble Pedersensgt 19 i Sandviken.Jeg registrer 2 barn, dog har manntallsføreren byttet om på datoer Harald Olsen er ikke fødd 8/7 1910 men 13/6 1905. Men så dukker en Norvald Olsen opp fødd 13/6 1905, men han må være fødd 8/7 1910. Men jeg kan ikke finne denne gutten døpt i Sandviken kirke, og jeg har aldri heller hørt min mor fødd i 1920 nevne denne gutten.Jeg mener å ha hørt om Bergens komunale arkiv, som har registreringer over fødsler i byen, stemmer dette? Dette var noe helt nytt, som jeg må finne ut av. Gode råd mottas med stor takk.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk Rune, lenken gikk bare til 17 mars 1910. Men jeg husker at jeg for noen år siden var i kontakt med noe som jeg tror heter Bergens komunale arkiv. Alle fødsler ble inn raportertpå den tiden, enten av jordmor, eller av en annen person. Denne saken som jeg her prøver å nøste opp i, forundrer meg i aller høyeste grad.Og jeg vil prøve om jeg kan komme til bunns i den.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk til begge to, jeg fant utav dette Arne, men han nevnes ikke som døpt i 1910.Og det stemmer, for familien flyttet til Wilhelmmineborg, i det gamle barakkene der ute i Sandviken. Var det bybrannen i 1916, som var årsaken til at disse barakkene ble bygget? Har dere kjennskap til dette?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Ja, det var bybrannen som vår årsaken til barakkene ble bygget. Etter Byleksikonet var det 30 husvillebrakker med i alt 229 leiligheter. Det siste huset ble revet i 1960.Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anne julie engmo

Ser av folketellingen at denne gutten,Norvald,ikke er født i Bergen,men Sogndal Lenke Kanskje en ide å lete der etter dåpen ? Vet ikke om dine besteforeldre bodde der iløpet av årene de var gift ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Domkirken tenkte jeg aldri på Rune, siden adressen var Geble Pedersensgt, så trodde jeg at Sandvikskirken var rett kirke, kansje Mariakirken. Når det gjelder Sogndal, paret ble viet ved Stedje kirke i Sogndal i 1909, og kom samme året til Bergen, Harald, er fødd i Sogndal men den 13/6 1905, feil i innføringen. Mange takk for utmerket hjelp.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.