Gå til innhold
Arkivverket

[#82886] Dorthea Helgesdatter Sohus - flere opplysninger om henne


Gjest Oddbjørg Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørg Brænd

Jeg har fått en forespørsel fra Amerika om Dorthea Helgesdatter Sohus. Hun er en uekte datter av Helge Olsen Eide (1770-1855) fra Tolga. Hun må antagelig ha utvandret til Amerika. Mange av hennes slektninger gjorde det. Antagelig må hun være gift Sohus (Sørhus?). Jeg har ikke noe fødselsår på henne, og jeg har ikke greid å finne henne i ministerialboka for Tolga. Hennes eldste halvsøslen er født i 1795, så hun må være født før den tid. Hvem var hennes mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørg Brænd

Dette er nok riktig far - Helge Olsen fra Nordre Eidet. Hans førstefødte i ekteskapet med Ingeborg var Kirsti Helgesdatter født i 1795. Men han skal ha en eldre datter, Dorthea med en annen kvinne, før han ble gift med Ingeborg. Har prøvd å lete i ministerialboka for Tolga i perioden 1795 og tilbake i aktuell tid - Helge var født i 1770. Men har ikke greid å finne noen aktuell kandidat. Finner noen som heter Dordi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.