Gå til innhold
Arkivverket

[#82906] Finner ikke disse i 1910


Gjest Hans Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Myhre

Faren Johan Andersen er i Asker sedvanlig bosted Grorud(fra Seffle i Värmland) Det stemmer, men hva med kone og barn i 1910????? Alette f. Olsen 25/10-1870 og barna Aslaug Bergliot 23/2-1909 Grorud Hjørdis Mathilde 28/11-1900 Ø. Aker (Grorud) Brynild Elida 3/10-1906 Grorud Jeg forstår ikke hva jeg gjør galt, greier ikke å finne dem på deres bosted Haslum, Grorud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er interessant å merke seg at Karl Johan Andersen er registrert som bosatt på Haslum, til tross for at han på Underland i Asker er registrert som midlertidig tilstedeværende (Lenke). Han burde vært registrert som fraværende på Haslum.Videre ser vi at fødselsdatoen avviker med ett år de to forskjellige stedene. Er det fødselsdatoen oppgitt på Underland, formodentlig av ham selv, som stemmer?Endelig ser vi at han regner seg selv som adventist, mens kona har oppgitt 'Uttraadt intet samfund'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Sorry, fortsatte å søke, denne gang på datteren Aagot og da slo det inn.Skjønner at 1910 blir vanskelig..det er feil årstall på flere i denne familien. Håper dette ikke er det vanlige i tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kristian, det er datoen i Asker 17/1-1868 som er rett. Siden er er så mye feil med datoer... er det innskrivningen som det er gjort feil med? Eller er datoen en blanding av selvoppgitte korrekte datoer og feilavskrifter? Slik det ser ut nå med noen få tester ligger det an til at søk på korrekte datoer ikke gir tilslag i veldig mange tilfelle. Da er datoen like gal som oppgitt alder i de andre tellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg fikk i går referert en undersøkelse som RHD har gjort for ett prestegjeld, der de har sammenliknet opplysningene i FT1910 (originalen)med kirkebøkene. Det er da funnet avvik for rundt 20 % av personene. Bortsett fra der avvikene var noen få dager, var de to vanligste avvikene én måned og ett år.Jeg kan ikke avvise at det også kan være noen registratorfeil, men RHDs undersøkelse tyder på at det virkelig er mange feil mht fødselsdatoer.Jeg vil tro at avvikene skyldes at opplysningene er gitt muntlig til telleren, som så har misforstått/hørt feil/forvekslet/hatt dårlig korttidsminne der han har sittet og fylt ut skjemaene - trolig i all hast, allerede mentalt på vei til neste husstand. Noen ganger har sikkert opplysningene om fødselsdato blitt formidlet av mellomledd, fordi rette vedkommende ikke har vært i huset når telleren har banket på.Slike feilkilder slår tydeligst ut på fødselsdatoene, fordi ett siffer feil er en 'katastrofal' feil som vi lett avslører i ettertid.Muntlig gitte opplysninger vil også være årsaken til mange stavemåter som vi ellers oppfatter som feil. Ikke overraskende fant jeg min fars tante Mary registrert som 'Merry'. Ikke så rart, siden det var slik min familie har uttalt navnet i alle år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

ette betyr at desto raskere denne merknadskorrekturrubikken er på plass desto raskere kan evt. direkte korrekturfeil rettes. I tillegg kan alle andre merknader som har betydning bli i Merknadsfeltet og være fremtidige brukere av tellingen til nytte og glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det var som jeg trodde og har funnet ut ja. Min bestefar i Bodø har både feil etternavn og feil dato. Dvs. hele familien har feil etternavn. Jeg skal ikke bruke denne telllinga noe særlig så det er det samme for meg, likevel ergerlig med at mange kommer med masse ros. Der er ikke fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.