Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tor Mathisen

[#82935] Severin Pedersen med familie - hvor i 1910 ?

Recommended Posts

Gjest Tor Mathisen

Severin Pedersen var f. 1876 Sørhuglen (Eid sogn) Fjelberg Hordaland i 1876. I 1900 ble han gift i Brønnøy med Karen Bang Olsdtr. f. 1878 Dalosen Hemnes.Barn født i Brønnøy : Kristian 8.Feb 1900 og Sigurd 14.aug. 1901.Familien flyttet så fra Brønnøy - trolig Trondheim - men jeg kan ikke finne dem der i 1910.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg et psr med store navnlikheter, mulig litt feil i fødselsår? LenkeDu får kikke på dette om det er den savnede familie?Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Tor, er du interessert i opplysninger om Kristian Pedersen? Han ble skibsfører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Ja, da kom Carsten meg i forkjøpet :-)Mvh. Gunn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Mathisen

Hei. Takk for god hjelp. Ser ikke ut som om familien fikk flere barn. Ja, Carsten jeg er interessert i flere opplysninger om Severin. Mangler dødsår og sted for han og Karen (Kari).Barna er funnet.Kristian f. 1900 d. 1966 Haugesund. Han ble gift i 1934 i Trondheim (Lademoen). Kristian var sjømann.Sigurd f. 1901 d. 1984 Trondheim. Han ble gift i 1930 i Trondheim (Domkirka).Har ikke klart å komme i kontakt med etterkommere for å finne ut hvor Severin og Karen (Kari) endte sine dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Kristian Pedersen, Haugesund, f.8-2-1900 i Brønøy. Til sjøs 1915 med d.s. 'Figga' (200) av Steinkjer, tilh. Indherreds D/S. Styrm.eks. 1921 og skipsf.eks. 1928 i Tronheim. Styrm. med d.s. 'Unita' og m.t. 'Noreg'. Ble i 1935 fører av m.t. 'Noreg' (12130) av Haugesund, tilh. H.M.Wrangell & Co. A/S. Har senere ført m.s. 'Gard' (12800), m.s. 'Minerva' (9545) og m.s. 'Corona' (9010), alle av Haugesund. - Krigsmedaljen og Rederforb. gullmedalje. - Gift. 2 barn.I jan. 1944 kom m.t. 'Gard' av Haugesund (12800), inn til Gibraltar ved egen hjelp med brukket vevaksel. Den brukne aksel ble i løpet av 6 uker, etter at de engelske marinemyndigheter hadde avslått hjelp til midlertidig reparasjon 'lappet sammen' av skipets besetning, hvor etter skipet fikk tillatelse til å gå i konvoi over Atlanterhavet til New York for permanent reparasjon.Skipet var lite manøvredyktig, da sakte og full fart forover var det eneste maskinen kunne utføre. Dessuten var 2 av 6 sylindre satt ut av funksjon. Skipet kom heldig inn til New York hvor ny vevaksel ble installert. Denne reise med mange og forskjellige påkjenninger, anser jeg for å være den mest nervepirrende og ekstraordinære måte jeg har vært med på å krysse Atlanteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Mathisen

Takk for fyldig info. vdr. Kristian fra Carsten. Står det noe om Severin i den kilden du har ???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Carsten Schanche

Det gjør ikke det dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.