Gå til innhold
Arkivverket

[#82935] Severin Pedersen med familie - hvor i 1910 ?


Gjest Tor Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Mathisen

Severin Pedersen var f. 1876 Sørhuglen (Eid sogn) Fjelberg Hordaland i 1876. I 1900 ble han gift i Brønnøy med Karen Bang Olsdtr. f. 1878 Dalosen Hemnes.Barn født i Brønnøy : Kristian 8.Feb 1900 og Sigurd 14.aug. 1901.Familien flyttet så fra Brønnøy - trolig Trondheim - men jeg kan ikke finne dem der i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

Hei. Takk for god hjelp. Ser ikke ut som om familien fikk flere barn. Ja, Carsten jeg er interessert i flere opplysninger om Severin. Mangler dødsår og sted for han og Karen (Kari).Barna er funnet.Kristian f. 1900 d. 1966 Haugesund. Han ble gift i 1934 i Trondheim (Lademoen). Kristian var sjømann.Sigurd f. 1901 d. 1984 Trondheim. Han ble gift i 1930 i Trondheim (Domkirka).Har ikke klart å komme i kontakt med etterkommere for å finne ut hvor Severin og Karen (Kari) endte sine dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Kristian Pedersen, Haugesund, f.8-2-1900 i Brønøy. Til sjøs 1915 med d.s. 'Figga' (200) av Steinkjer, tilh. Indherreds D/S. Styrm.eks. 1921 og skipsf.eks. 1928 i Tronheim. Styrm. med d.s. 'Unita' og m.t. 'Noreg'. Ble i 1935 fører av m.t. 'Noreg' (12130) av Haugesund, tilh. H.M.Wrangell & Co. A/S. Har senere ført m.s. 'Gard' (12800), m.s. 'Minerva' (9545) og m.s. 'Corona' (9010), alle av Haugesund. - Krigsmedaljen og Rederforb. gullmedalje. - Gift. 2 barn.I jan. 1944 kom m.t. 'Gard' av Haugesund (12800), inn til Gibraltar ved egen hjelp med brukket vevaksel. Den brukne aksel ble i løpet av 6 uker, etter at de engelske marinemyndigheter hadde avslått hjelp til midlertidig reparasjon 'lappet sammen' av skipets besetning, hvor etter skipet fikk tillatelse til å gå i konvoi over Atlanterhavet til New York for permanent reparasjon.Skipet var lite manøvredyktig, da sakte og full fart forover var det eneste maskinen kunne utføre. Dessuten var 2 av 6 sylindre satt ut av funksjon. Skipet kom heldig inn til New York hvor ny vevaksel ble installert. Denne reise med mange og forskjellige påkjenninger, anser jeg for å være den mest nervepirrende og ekstraordinære måte jeg har vært med på å krysse Atlanteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.