Gå til innhold
Arkivverket

[#82996] Gamle sang skatter


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er jo ikke sanger fra skolesangbøker som etterlyses her, men nevner likevel at jeg har to gamle skolesangbøker av Lars Berg fra 1929 og 1930 med noter. Akkurat det tror jeg ikke det er mange i dag som har. Har spilt mange av melodiene på blokkfløyte, og blitt kjent med mange fine melodier der. Der er det mange av sangene som senere har stått i salmebøker, og tror de kommer fra min fars barndomshjem. Har også Skolens sangbok av Mads Berg fra 1952, og fikk selv en da jeg gikk i 5.klasse i ca 1970(utgitt noe tidligere). Lurer på om noen av sangene i innlegg 24 her kanskje står en av sangbøkene av Lars Berg fra 1929 og 1930, men det får jeg nok ikke sett etter om på en stund siden de er nedpakket på grunn av flytting snart.Når det gjelder sangen 'I en sal på hospitalet', så er det to melodier. Denne sangen husker jeg fra min barndom på 1960-tallet og 1970, og det samme gjelder en sang som handlet om en gutt som var syk og ble mobbet. Den begynner slik: Der skogstien bøyer seg mot elvebakken ned, lå en ensom stue i aftensolens fred(?). Gutten far til narr for alle, og det endte visst med at han ble syk og døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

(19) - litt artig at det skulle vere denne songen ein måtte vere 90 år for å kunne; han var mykje brukt i mitt miljø på 1970-talet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har: Per Johan Skjerstad 'Frem fra glemselen - kjente viser fra en svunnen tid'. Norsk Musikkforlag 1975. Der står Tullingen blant alle kjente og kjære skillingsvisene m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Tittelen ovenfor er hentet fra Google, MEN da jeg hentet den i hylla (fant den), begynner tittelen med 'Viser på vandring'. Fra samme forfatter, som har samlet over 2500 viser, har jeg 'Gode gamle viser frem fra glemselen', Gyldendal. 'Visesangboka' fra Norsk Musikkforlag, har også mange kjente sanger og viser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei, dere kjenner kanskje musikktjenesten Spotify? Der kan du hente frem veldig mange moderne, men også noen eldre sanger og melodier fra hele verden. 'Frem fra Glemselen' er representert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Birger  Forsmo

Anne-Lise Hansen, Oslo, Det var et vers som ikke var med: 'Og om du ei har det trangt på jorden, husk da hvordan Jesus hadde det, Ett eksempel han for oss er vorden, må vi følge etter i han spor.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger  Forsmo

'Hvorfor bygger du Noa en båt, som en galning du bærer deg åt. Bygge båten på land, langt fra nærmeste strand, ingen av oss jo det kan forstå.'Det var en sang som min far sang ofte. Akkurat nå har jeg ikke den sangboken.Men der er sikkert noen som har den.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger  Forsmo

Nå har jeg teksten til 'Sangen om Noa', men jeg vet ikke om jeg får lov å legge den inn her. Den er på 13 vers, men bare to linjer på hvert vers. Men ellers så kan jeg sende den pr. mail hvis jeg får mail-adressen.Kan noen si meg om jeg kan legge den inn her?Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har lenge vært på jakt etter en visetekst som min ene tippoldefar brukte å synge :Muligens en gammel skillingsvise? fra omkring 1850?Tiurjegeren het sangen. Og kun deler av teksten er referet av min farfar i hans minnebok.' Når den slår klunken så stander jeg stille. Når den så suser , så er det på tid -den at nedfelde- blandt sine fjelde- ligger den da som en løn for min flid.'Min farfar forteller om sin farfar , skreddermaster Hans Jørgensen, at han brukte å synge viser i skumringstimene.Flere av de gamle viser, har jeg funnet tekster til, men denne om TIURJÆGEREN mangler jeg . Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger  Forsmo

Det hadde vært greit å vite hva slags sanger en søker. Jeg har for eks. en sangbok med 432 sanger pluss to bøker med håndskrevne sanger. Da blir det ikke så lett å vite hvilken sang en søker, hvis en ikke gir en ledetråd.Mvh. Birger orsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til Berit Knudsen. Den teksten du har lagt inn lenke til er nettopp den kilden jeg har til visen om TIURJEGEREN. Boken er digitalisert etter min farfars, ' Barn og Ungdomsminner fra Kristiania og Hedemarken 1860-1880 årene.' Full tekst finner dere under skjønnlitteratur på Biblioteket ved Høyskolen i Borre.Min farfar Håkon Aleksander Jørgensen har omskrevet sitt navn i boken , men beholdt forbokstavene, HAJ. Mulig han hadde planer om å utgi boken .De andre visene som er nevnt på siden i lenken , har jeg funnet teksten til. Mangler bare den nevnte om Tiurjegeren. ( Har forgjeves lett i visearkiv etter denne)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En av de andre visene som er nevnt i lenken som Berit har lagt inn ( i 41),' Salig far min han var en Sjepare han..' har jeg skrevet om i Dis Vestfolds årgangshefter DIZ 2006-02. Disse heftene er digitaliset og søkbare på Dis Vestfolds hjemmeside.Litt artig historie om denne visen og hvordan den ble funnet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.