Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#83035] Søk i flere databaser i samme kommune/fylke/landsdel

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg vet dette har vært diskutert før, og jeg vet om landsomfattende søk - men vil det bli mulig å søke gjennom flere databaser etter person(er) fra et selvvalgt geografisk område?Jeg kan bruke min hjemby som eksempel. For Trondheim er det nå 89 forskjellige databaser, i tillegg kommer folketellinger som ligger under hele landet, og annet som går mer på landsdelen.Hadde det vært mulig å få til en mellomting mellom enkelt søk i en bestemt database, og det landsomfattende søket som finnes nå? Hvis jeg vil finne en Lars Hansen, født omkring 1870, i Trondheimsområdet - vil jeg gjerne få opp et søk på landsdel - eller kanskje kommuner angitt av meg.Vil noe slikt vært mulig - eller blir dette for tungt for datasystemet?

Gjest Anette Skogseth Clausen

Dette er et behov flere med deg har uttrykt. Det er derfor tatt høyde for det i den nye løsningen for Digitalarkivet, men enn så lenge er det kun folketellingen fra 1910 som ligger der.Det kommer ikke til å bli iverksatt endringer i søkefunksjonene i dagens Digitalarkiv.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.