Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Oddbjørn Johannessen

[#83047] Bastøy guttehjem - kilder?

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til om det finnes kilder som kan fortelle noe om 'innsatte' på Bastøy guttehjem i perioden ca. 1915 - 1920?Relevant tråd: Lenke (se særlig innleggene 7 og 8).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest erling t. endresen

Jeg henvendte meg til statsarkivet i Stavanger angående en gutt som var på Lindøy guttehjem rundt 1912. De hadde en mappe på han med svært mange interessante (for familiesammenhengens skyld) opplysninger; vergerådstiltak, beskrivelse, vitneavhør fra rettssak m.m. Jweg fikk kopi av det som var aktuelt i den sammenhengen jeg spurte om.Skulle jo tro at statsarkivet i Oslo hadde noe tilsvarende?mvh Erling T.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Else B. Rustad

Riksarkivet i Oslo har vel arkivmaterialet etter Foldin (Bastøy)jfr. denne: LenkeDet finnes dessuten en særskilt kirkebok for Borre, som omfatter konfirmerte fra Bastøy 1922-1964. Kirkeboka er oppbevart ved Statsarkivet i Kongsberg, og er vel klausulert.Mvh Else B.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal dere ha begge to for gode tips!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det finnes også materiale om bl.a. Bastøy i et kontor under Sosialdepartementet, men kanskje ikke så langt tilbake som til 1920.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filmen 'Kongen av Bastøy' ble jo plutselig litt relevant her, selv om det nok er tvilsomt at den personen jeg ettersøker (f. 1909) var på Bastøy så tidlig som i 1915.http://www.kongenavbastoy.no/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Filmen 'Kongen av Bastøy' ble jo plutselig litt relevant her, selv om det nok er tvilsomt at den personen jeg ettersøker (f. 1909) var på Bastøy så tidlig som i 1915.http://www.kongenavbastoy.no/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rettelse (7): Han var født i 1906 - ikke 1909, så dermed er det likevel ikke umulig at han kan ha vært på Bastøy allerede i 1915, siden de yngste av elevene/klientene der ikke var mer enn 8 år gamle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.