Gå til innhold
Arkivverket

[#83062] polititidende, oppslag?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei. Jeg viser til mitt spørsmål i debattforumet tidligere i dag.Jeg ser at det er gjort oppslag i dette 'tidsskriftet' tidligere. Derfor spør jeg om følgende:Vår svenske oldefar har jeg funnet mange spor etter, i ulike politidistrikt, gjennom bøter og fengselsopphold. Han er rikelig representert i bøteprotokoller og ulike soningsanstalter. Jeg tenker å se på hans historie i Norge som et eksempel på de svenske 'rallarene' som kom til Norge og deltok i oppbyggingen av landet, men selv levde et miserabelt liv. Derfor har jeg lyst å tette noen tomrom i hans livshistorie.Hans navn var Carl / Karl Erik Henriksen / Henriksson / Fransén / Frantzén. Det varierte hvordan han skrev sitt navn, og hvor mange av sine for- eller etternacvn han brukte til enhver tid.Han var født 21.08.1861 i Järnboås, Örebro, Sverige, men i ulike sammenhenger varierte han fødselsår med 1865, 1868, 1872, 1875 blant annet.Jeg mangler data om mannen mellom 1895, når han skal være kommet til Norge, og 1899. Han finnes dømt 20.04.1899 i Oslo politidistrikt, her som Karl Frantzen. Er det slik at det går an å bla seg bakover etter henvisning i polititidende? I så fall ville jeg gjerne fått vite noe om Karl Erik Hneriksen Frantzéns første bevegelser i Norge. Jeg antar at han er dømt for drikking og gateuorden også i sine første år her.Han skal være dømt i Rakkestad, Askim, 29.01.1901.Videre i Larvik 03.02.1903. Men hva gjorde han mellom 1901 og 1903?I Larvik bøtelegges han også 06.10.1911. Skulle gjerne visst noe om hans bevegelser fra 1906 frem til 1911. Trolig var han en tid tilbake til Sverige, da han rømte fra kone(gift 1904) og barn f. 1905 i Norge.I Skien bøtlegges han 03.12.1919, men hva han gjorde året før vet jeg ingenting om.Skien 01.03.1927 for beruselse, men årene fra 1925 til 1927 er tomme.Ellers vet jeg at han i 1931 dømtes 04.02.31 for drikking, men årene fra 1927 frem til 1931 er tomme.I 1932 ble han uttransportert fra riket. han døde etter et omtumlende liv som bostedsløs vei- og anleggsarbeider hjemme i Järnboås i 1941.Er det lovlig/ mulig for dere å gjøre noen oppslag på denne mannen for meg? Om ikke dere gjør såpass mye på en henvendelse, har dere personer som gjør slikt for privatpersoner mot betaling, slik jeg har benyttet meg av ved et annet Statsarkiv?Siden det eventuelt blir en del å svare, kan jeg motta dette på etendre alfakrøll online punktum no, men svar her i forumet er helt greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ser ikke ut til at han opptrer så ofte i Polititidende. Jeg har sjekket registrene 1915-1934, og finner ham som Karl Erik Henriksen Frantsen i 1923 (39 B63 og 40 D2), og i 1932 (63 C26).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

OK, takk for sjekken. Hadde håpet på 'treff' i årene før 1903, men ikke sikkert han ble bøtelagt så ofte da.mvhErling T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dette er de tidligste registreringene jeg har fått på mannen, fra Polititidende:I Polititidende nr. 32/1904 - C-13 finner vi Karl Erik Henrikson Franzen, f. 21/8-61 som utvist fra riket den 18/4-1904 (??) i henhold til lov av 4/5-01 (Kristiansands politikammer).I Polititidende nr. 80/1904 - B-1 finner vi opplyst at Karl Erik Hendriksson Franzen, f. 21/8-61 ble arrestert 2/10-1904 for betleri og den 8/10 samme år innsat i Nedenes tvangsarbeidsanstalt for å utholde 2 måneders tvangsarbeid (Arendals hjelpefengsel).Om du har mulighet til å slå opp, og se om han finnes før dette også, hadde det vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiBare ett lite spørsmål:Måtte du søke på forhånd om å få se dette på Statsarkivet ?Har noe fra 1905-1909 som jeg skulle sett på men fikk nei på Nasjonalbiblioteket i Oslo(klausulert for alltid)Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Søkte ikke på forhånd, spurte i skranken, de hadde den oppfatning at de var tilgjengelige frem til 1930, altså 80 års klausul. Da gjorde jeg meg bruk av den muligheten, uten å problematisere noe nærmere. Høres ut som det er samme holdning som Yngve har. 1905-1909 skulle da være greit tilgjengelig.Men årene etter 1915 manglet alfabetisk register på personene, noe som var greit å ha på de eldste utgavene.Er det register i de nyere utgavene hos deg, Yngve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Yngve: Vil du skjekke Gunhilde Marie Jørgensen f.17.08. 1878 i Arendalsområdet (Landvik).hun finnes i 1908 54-D-4, 1910 19-D-5, 1912 21-D-4, 1913 68-D-5.Fant henne ikke i 1914.Har du mulighet til å sjekke om hun finnes i 1915 til 1921, siden dere har register i motsetning til SAO?I 1920 ser hunut til å ha blitt gift med vår oldefar Karl Erik Henriksson Franzén, og hun kaller seg heretter for Marie Henriksen. Hun finnes sammen med han i Polititidende i 1923, det du sjekket opp for meg forleden.Jeg blir på arkivet i Oslo onsdag 15/12... så fint om du kan sjekke dette ganske snart. Da kan jeg lete henne opp i eventuelle fangeprotokoller her.mvhErling T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.