Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jörgen Ingman

[#83089] Birte Henrike Olsd Staksvoldsagen i Nes-AK 1865. Var/när dog hon?

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Kristoffer Kristensen (f. 1796) och hustru Birte Henrike Olsdatter (f. 1812) var torparpar (husmenn) på Staksvoldsagen i Nes-AK och här i FT1865 har äldsta sonen Ole 'tagit över'. Ole är gift och har 3 barn. Kristoffer är föderådsman och frun kallas här Henrikka. Längst ner finns en Ole Hansen som är Birte Henrikes far. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f60236&gardpostnr=40&personpostnr=214&merk=214#ovre>LenkeÅr 1870 dör emellertid sonen Ole ung (34 år) och efterlämnar alltså änka och 3 barn.1872 flyttar Oles änkefru Kaja Gorine med yngste sonen men det står inte vart! Längst ner vänster sida: LenkeDe två äldre barnen blir kvar i området hos släkt/bekanta, jag hittar deras konfirmationer senare.Jag funderade länge på vart Kristoffer och Birte Henrike kan ha tagit vägen sen. De finns nämligen inte avlidna i Nes. Kollade alla 3 socknarna 1865-1900.Kom sen på att kolla vart deras andra barn tagit vägen, kanske hade de flyttat till nåt av dem? De hade en gift son i Skiptvet, en gift dotter i Nes, en ogift dotter (25-årsåldern) som jag inte vet var hon bodde runt 1870, hon flyttade senare till Sarpsborg efter vigsel 1877 i Skiptvet. Sen hade de en ogift son i 20-årsåldern som jag heller inte vet var han fanns, han dök senare upp i Oslo i FT 1900 och 1865 var han troligen tjänstegutt på en gård i Nes.Min teori stämde! I Skiptvet hittar jag Kristoffer avliden 1873 på gården Vidnes där näst äldste sonen Anton bor. Person nr 9 nästan överst på vänster sida:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Ang Henrikkes dödsfall - tänkte att hon kan ju knappast ha gått upp i rök även om det naturligtvis förekom att personer bara försvann. Så jag kom på att kolla dödsmeldingene/dödsfallsprotokollen för Skiptvet och Nes. Började med att kolla att maken stod som änkling även i Skiptvets dödsfallsprotokoll och det gjorde han så då antog jag att den uppgiften stämde eftersom det stod samma i kyrkoboken. Då skulle alltså Henrikke ha dött mellan 01.01.1866 och 07.05.1873.I Skiptvets protokoll hittade jag ingenting MEN däremot i Nes;Den 17:e juni 1870 ska en husmannskone Henrikke Olsdatter ha dött på Barhaugsagen efterlämnande maken Christopher och två myndiga barn.Dock är det ju, om detta är min Henrike, flera uppgifter som är fel: 1) Gården, borde ha varit Staksvollsagen istället för Barhaugsagen. De ligger i olika socknar i Nes och jag har svårt att tänka mig att mitt par skulle ha flyttat dit efter att ha varit föderådspar i FT1865 på Staksvollsagen. Är det skrivfel eller har uppgiftslämnaren blandat ihop dem?2) Om man ska vara petig borde hon stått som föderådskone som i FT 1865, dock var hon ju hela sitt liv husmannskone så den accepterar jag :-) Varför kunde de inte ha skrivit in uppgiften om efternamn på Christopher också :-(3) De hade inte 2 myndiga barn utan 4! Dock stämmer uppgiften att 1 bodde i Kristiania och 1 i Nes (det syns inte på denna bild men stod längre till höger). De tredje bodde i Østfold och det 4:e vet jag inte, kan ha varit Nes, Østfold eller Kristiania.Så det är alltså flera uppgifter som talar emot att det är min Henrike..... MEN det finns också många som talar för att det är rätt trots allt. T ex fanns det i FT 1865 endast ett par som hette Henrike Olsd och Kristoffer och det var mitt. Barnen var ju enligt uppgift myndiga så alltså var de gifta 1865 också. Överhuvudtaget var Henrike ett rätt ovanligt namn och i hela FT1865 fanns endast 96 stycken i hela Norge.Vad ska jag tro om detta? Är det min Henrike trots så många fel? Varför var hon inte inskriven i kyrkboken? (Kanske hade hon redan lämnat Nes så hon är begraven på annan plats?) Om det var så att hon redan lämnat Nes kan det ju vara så att uppgiftslämnaren hade dålig koll på familjen eller så kanske den som skrev ner uppgifterna blanade ihop lite, t ex BarhaugSAGEN med StaksvollSAGEN osv..Finns det nån mer källa att kolla som jag missat?Hoppas någon har nån synpunkt vad jag ska göra av detta :-)Mvh, Jörgen

bilete10710.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Nr. 24 i Nes. Dødsfallet til enke Henriette Olsdt, 58 år Barhougsagen, Lenke Noen feil bokstaver i fornavnet hennes, men resten stemmer jo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Jösses, den hade jag helt missat! Vem kunde tro att prästen började om med år 1870 en gång till på nästa sida och sen körde två separata numreringar!!?? Var är logiken? Om det var så att varannan sida hade män och varannan kvinnor hade jag förstått det men här kan jag inte se nån logik..Stort tack Berit för att du har ögonen med dig och hittade denna! Men visst står det husmannskone och inte enke?Då fick jag i alla fall bekräftat att denna Henriette/Henrike dog i Nes socken (Barhougsagen ligger där) och inte i Fenstad socken som Staksvollsagen ligger i. Så då var det ingen felskrivning på gården. Åldern 58 år stämmer i alla fall exakt med min Henrike :-) Hon var född i feb. 1812. Märkligt nog står inget begravningsdatum för nån av dem som dog i juni...Då kommer nästa frågor:1) Är det troligt att man som nästan 70-åring och med en ca 55-årig fru efter att ha varit föderådsman börjar på nytt som torpare i grannsocknen (som man hittills aldrig, mig veterligen, haft speciell anknytning till)?2) Varför överlät paret isåfall husmannsplatsen Staksvollsagen till sonen för att själva flytta till en annan husmannsplats?3) Finns det fler Barhaugsagen än den under Skarning?4) I FT1865 finns INGEN Henriette Olsdatter född omkring 1812 i hela Norge. Är det prästen som skrivit fel eller länsmannen?6) Fortfarande är det förvirrande att i dödsmeldingen står bara 2 barn fast de (om det är min ana) hade 4?Hoppas på fler inspel :-)Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Det er synd, men du har nok rett i at det står husmandskone. Det er flott at du følger godt med.Jeg har prøvd å se i Dagsregisteret i kirkeboka for å se hva presten holdt på med i juni, men skriften er for vanskelig for meg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej igen Berit!Förstod inte riktigt vad du syftade på när du skrev; Det er synd? Att hon var kone istället för änka var ju bra bra eftersom maken dog 3 år senare :-)Mvh, JörgenPS. Jag försökte också läsa dagregistret men det var väldigt tät och grötig stil....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg tror ikke jeg skal si så mye mere i dag. Det blir visst bare feil. Men her kommer en drøss av spørsmål og ting jeg lurer på.Du skrev at sønnen Ole døde i 1870 i Nes? Nå tror jeg at jeg har blitt helt rørete for jeg kan ikke finne dødsfallet hans i kirkeboka for Nes.Fant vielsen til datteren Maren Andrea, men den har du vel fra før, nr.19 LenkeOg jeg fant også vielsen til Berte Christine i Skiptvedt i 1877. Tror hun i 1865 bodde på Smedholen i Næs.Ole har jeg ikke lett etter i og med han bodde sammen med foreldrene i 1865.Men jeg finner ikke noe om Johan Anton f.26/2 1835.Vet du hvem av dem som bodde i Kristiania og Nes i 1870?Jeg bare lurer på om Johan Anton kan være død før 1870, og du sier Ole døde i 1870. Da er de jo bare de 2 døtrene igjen da moren dør.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej Berit!Jättestort tack för att du engagerar dig! Det är alltid värdefullt med inspel från andra! Ofta har jag märkt att det kan vara små detaljer som gör att man får idéer och kommer i andra tankebanor så jag är jätteglad för att du tar dig tid. Märker att du hittat barnens namn också :-)Svar på dina frågor:Nes är ju indelat i tre socknar på den tiden: Nes, Udnes och Fenstad. Staksvollsagen låg i Fenstad och här finns sonen Oles död, nr 10: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5850&idx_id=5850&uid=ny&idx_side=-197>LenkeKristoffer och Henrike hade 6 barn: Ole Kristian f 1835 d 1870, Johan Anton f 1838, Maren Andrea f 1842, Berte Kristine f 1844, Bernt Edvard f 1848 d 1868 och Hans Markus f 1851.Alltså levde 4 1870 när denne Henrike/Henriette dog:Maren Andrea fanns i Nes (Udnes sn) på Danielsrud. Hon är förresten den i syskonskaran som är min ana och henne hade jag också ett 'helsike' att hitta när hon dog, men till sist hittade jag henne hos en dotter i Lillestrøm i FT 1910 tack vare födelsedatum :-), hon kallades då bara Maren Kristensen (maken hette Kristensen)Johan Anton tog efternamnet Wold (efter del av gårdsnamnet StaksVOLD/L) och finns i Skiptvet, här i FT 1865, nr 2119: Lenke Han dog 1898 i SkiptvetBerte Kristine vet jag inte var hon finns 1870 men tror som du att hon är på Smedsbolen 1865 och sen gifter hon sig ju i Skiptvet 1877 (med en 31 år äldre änkling!). Maken drunknar 1884 och sen flyttar hon till Skjeberg (tillhör Sarpsborg idag). Kanske hon bodde hos brodern i Skiptvet redan 1870?Hans Markus finns troligen på gården Grinder 1865 men 1870 vet jag inte var han håller hus, 1885 finns han i Oslo, även han kallar sig då Wold: Lenke Kanske är han där redan 1870 och att det är han som syftas på att han bor i Oslo när Henriette/Henrike dör?Har förresten kollat lite mer i dagregistret för Nes-Nes och ser att det noterats gudstjänst i Udnes och Fenstad vid ett flertal tillfällen liksom förstås i Nes sn. Kan det var så att prästen alternerade i de tre socknarna?Tycker nämligen att handstilen i de tre olika ministerialböckerna ser ut att vara skrivna av samma person. Speciellt siffran 5 och bokstaven d är påfallande lika liksom t ex Christopher och många fler exempel. Sen var den som skrev inte 100% konsekvent för stora A ser olika ut ibland. Men jämför de tre böckerna! Helheten tycker jag är väldigt lika: Lenke Lenke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

PS. Om det är samma präst som skrivit de tre böckerna, kan det vara så att HAN rört ihop Staksvollsagen med Barhougsagen och helt enkelt skrivit fel gårdsnamn och i den ministerialboken som var rätt för Barhougsagen? Eller har min fantasi skenat iväg för långt? Samtidigt såg vi ju hur han rörde ihop 1870-års dödsfall totalt i Nes-Nes bok...Ifall Henrike inte bodde kvar i Nes längre kanske det kunde bli så galet med uppgifterna?Har under kvällen grundligt kollat alla Kristoffer gifta med en Olsdatter (oberoende av förnamn) och det fanns INGET par i Nes i FT 1865 förutom Henrike som kan stämma med tabke på ålder och barn. Då har jag förutsatt att Kristoffer åtminstone stavats med 'risto' i mitten.Har ju också kollat ALLA Kristoffer gifta med en Henriette/Henrike Olsd i Norge i FT 1865 och inte där heller fanns det något annat möjligt par än mitt.Ja, som sagt, detta var en svår nöt med alltför många frågetecken. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

PS igen...Har försökt hitta Hans Markus i FT 1875 i Oslo men utan resultat (om han skulle ha bott där redan 1870 var han isåfall bara 19 år). Men det slog mig att brodern Johan Anton som flyttade till Skiptvet faktiskt stod som utflyttad till Oslo 1858. Visserligen fanns han i Skiptvet i FT 1865 men uppgiften att han fanns i Oslo kanske hängde kvar och den som skrev meldingen inte visste att han dragit vidare?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Fortsättning på denna 'trevliga' julnöt :-)Det är nog ingen tvekan i alla fall att det är samma präst som skrivit i de tre ministerialböckerna för Nes tre socknar. Och svaret på varför 1870-års begravningsbok för Nes socken har två parallella numreringar är nog att det egentligen skulle ha varit varannan sida kvinnor och varannan män, men av nån anledning har prästen 'rotet det til' och blandat dem extra just det året.Nya detaljer:I januari 1867 finns i alla fall paret Kristoffer och Henrike kvar på Staksvollsagen, hon hemmadöper nämligen ett barnbarn som också Kristoffer är fadder till.Sonen Hans Markus står som bosatt i Skiptvet hos brodern i mars 1869 när han är fadder till ett brorsbarn.Och en uppgift som jag hittade helt av en slump! Barhaugsagen är redan bebott av møller Ole Olsen med familj och två tjenestefolk. I april 1870 begravs ett av deras barn, alltså två månader innan Henriette/Henrike begravs. Barn nr 14: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=535&idx_id=535&uid=ny&idx_side=-400>LenkeHär finns de i FT 1865 (Barhaugsagen var ju under gården Skarning): Lenke I bygdeboken för Nes, bind tre ser man att på Sagen (som Barhaugsagen skrivs där) var det flera møllere senare.Är det troligt att Henriette/Henrike och Kristoffer har flyttat till dem som redan har fullt hus? Eller kan det vara så otroligt att familjen flyttat därifrån efter april 1870 och mitt par skulle flyttat in dit tills i juni? Jag håller ingetdera för troligt men, inget är ju omöjligt förtås.... Jag tror att det på nåt vis blivit fel gård registrerad för Henriette/Henrike och följaktligen också då i fel sockenbok eftersom det var samma präst. Det verkar dessutom som att prästen, åtminstone ibland, skrivit in datum för begravningar efter att han fört in de andra uppgifterna, se samma bild igen, t ex i feb är det tydligt att det är en helt annan svärta för begravningsdatumet än för resten för flera av begravningarna.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Är det möjligt att en husmannsplass (Barhaugsagen står som husmannsplass under Skarning i bygdeboken) i sin tur kan ha flera husmannsplasser?Började nämligen fundera på om det kan ha varit så att paret Henrike och Kristoffer kanske blev tvungna att lämna Staksvoll efter att deras son som de bodde hos dog. Han dog ju två månader före Henrike (om det var hon som dog i juni 1870) och det kanske var omständigheter som gjorde att de blev tvungna att flytta? Kristoffer var ju 74 år så det verkar egentligen otroligt, men Henrike var ju bara 58 så kanske hon tog huvudansvaret som husmann ifall de trots allt flyttade till Barhaugsagen? Där fanns ju som jag nämnde redan en stor møllerfamilj, men det kanske fanns fler plasser? Tänkte att både lensmannen och prästen ju skrivit Barhaugsagen och såvida inte de hade nåt samarbete verkar det konstigt om båda skulle ha skrivit fel.Mvh, JörgenMvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Har glömt att nämna en nog så viktig detalj. I bygdeboken står det att Barhaugsagen inte var nån riktig husmannsplass utan en møllerplass.... Ytterligare förvirring :-)Mvh, Jörgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.