Gå til innhold
Arkivverket

[#83099] Isak Johansen Fagernes i Vinger, død i Sverige


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Isak Johansen fra Fagernes i Vinger, døpt 1. juni 1755 i Vinger (sønn av Johan Persen og Anne Maria Olsdatter), ble gift 30. des. 1787 i Grue med enka Berte Bergersdatter fra Øvre Skavhaugen i Elverum, men født på Koppang og døpt i Stor-Elvdal 1. nov. 1740. Ingen barn sammen.Ved 1801-tellinga hadde de et bosted under Hemmer-Sætre i Elverum. Det er ikke flere spor etter dem i Elverum.I Vinger bygdebok bind 3, under Fagernes, er det oppgitt at Isak døde i Sverige i 1806. Jeg kjenner ikke Eyvind Lillevolds grunnlag for denne påstanden. Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk for det, Finn.Hvor har du dette fra, og i hvilket prestegjeld ligger disse stedene? Nyttig å vite med tanke på å finne igjen begravelsen hans i svenske kirkebøker.Du vet ikke tilfeldigvis om Berte Bergersdatter er død i Vinger? Eller kanskje hun er død i samme prestegjeld som Isak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Jeg har en kontakt som jeg bruker når jeg står fast i områder på svensk side. Kontakt meg på (fisollie()online.no) så skal jeg sende deg et kartutsnitt av Sverige som viser disse to torpa.Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Har fått oversendt kart samt utfyllende opplysninger fra Finn.Det viste seg at Isak ble gravlagt i Eidskog i 1806. Opplysningen om at han døde mellom de torpa stammer fra kirkeboka for Eidskog 1766-1813, s. 521.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.