Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jim Vold

[#83137] Flere søkefelt

Recommended Posts

Gjest Jim Vold

For tiden bruker jeg fritid til å søke etter døve personer forbindelse med å få bedre bilde av hvordan døve levde i gamle dager med å se hva slags jobb de hadde. Jeg er med i et historielag hvor vi skal skrive om døve i gamle dager.I folketellingene er det ofte man kan finne frem døve person. Noen av årgangene er det lett å finne frem. Men det er ikke mulig med 1910-folketelling. Jeg håper det blir mulig å sette inn søkefelt: sykdomstilstand slik det blir meget lett for meg å finne frem til døve. Vil det bli lagt inn dette søkefeltet jeg ønsker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Da vi i sin tid la ut 1900-tellingen hadde vi et møte med Datatilsynet. De viste til Personopplysningsloven, og de definisjonene man hadde på sensitive opplysninger der:'8) sensitive personopplysninger: opplysninger om a) rasemessig eller etnisk bakgrunn, eller politisk, filosofisk eller religiøs oppfatning, b) at en person har vært mistenkt, siktet, tiltalt eller dømt for en straffbar handling, c) helseforhold, d) seksuelle forhold, e) medlemskap i fagforeninger.'Folketellingene kan fortelle om etnisk bakgrunn og helseforhold. Slike opplysninger har vi vist, men ikke gjort søkbare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.