Gå til innhold
Arkivverket

[#83141] Jørgine Olsdatter gift i Nes Hedmark 1865.


Gjest Bjørn Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Angeland

Jørgine datter av Ole Halvorsen giftet seg med Kristian Børresen. Lenke Finner Jørgine og Kristian som gift i FT 1865. Imidlertid finner jeg ikke dåpen til Jørgine. Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Takk for innspill Else. Kan du lese hva navnet på gården er? Er ikke sikker på om det står Kjellhjelleie??? Kan dette gi noen pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ved vielsen mener du? Det står nu Hjelthjelt eie på Jørgine der. Jeg skal titte litt på faddere til Kristian og Jørgine sine barn for å se om det gir noen pekepinn, forøvrig er Nes bygdebok enig med meg om at Kristian Børresen var gift med Jørgine f på Senstad eie. Uten at det blir mer sikkert av den grunn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Tror nok det kan være rett ja, faddere for Dina f 1868 er Børre Klungseth eie m.kone. Dette kan være stefar og mor til Jørgine, Børre Pedersen og Berte Jørgensdtr som bodde i Klungseth-amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bare hyggelig, forøvrig finner du mye om Berte Jørgensdtr i Nes bøkene del 4,noe rett og noe feil :-) Som du ser er Jørgine hennes femte leijemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Else Kari har rett. Faren til Jørgine, Ole Frantzen, skindfellmager flyttet fra Hielmstad i Øier til Ringsaker 24.11.1856 med attest fra Øier datert 12.01.1855. Han var da en gift mand. Han har nok flere uekte i Ringsaker....da som enkemand... Her er hand dåp: Foreldre Frantz og Goroe Hielmstad. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Kjempebra Hans. Da løste du dette mysteriet for meg. Merkelig at faren til Jørgine er oppgitt med tre forskjellige navn. Ole Fransen, Ole Johannessen og Ole Halvorsen. Ikke rart at en kan bli forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Litt av en type han Skindfellmakeren, kanskje det inngikk i prisen å teste skindfellene... Han er gift 1823 i Øier med Karen Mortensdatter og har barn der. Han er gift mand da han får Birgitte uekte 1856 på Lundeeie med Kari Andersdatter.Så får han Peder 1858 uekte på Langgaard i Ringsaker med Agnete Pedersdatter. Da er han enkemand og bosatt på Aske på Nes. Så får han Ole Johan uekte 1869 Foreier, Ringsaker med Birthe Olsdatter. Dette er hans 3. og barnemoderens 5. leiermaal.Så 66 år gml. gifter han seg 21.06.1869 med nettopp Birthe Olsdatter 35 år og får Kristian 1871 på Elvsvebakken i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Men. problemet nå er mora til Jørgine Olsdatter på Nes, Berte Jørgensdatter..Iogmed at Jørgine ble f. 11.12.1843 så er det ikke mer enn to å velge mellom...den ene i 1803 dør og søsteren f.1808 reiser til Sørum i 1829, død på Østre Svestad i Blaker 15.04.1885. Er hun utenfra tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Hvis vi skal ta med opplysningene vi får i Nes boka, som jo av og til stemmer :-) så var Berthe datter av Jørgen Jørgensen og Johanne Jonasdtr Nylendet, som du ser får Berte fem barn utenfor ekteskap, jeg vet om iallefall Kristian 1832 og Jacob 1835 som hun fikk med Johannes Kristensen fra Land, det ble lyst for dem i 1834 men vielsen ble aldri noe av. Deretter fikk hun Jørgine i 1842 med Johannes Jacobsen Lie, Denne Jørgine dør 12 uger gml. Og så altså Jørgine med Ole Fransen.1866 gifter hun seg med enkemann Børre Pedersen.Da mangler det vel egentlig et barn til, har ikke lett etter det. Jørgen Jørgensen var fra Ringsaker, mulig Berte er født der,det står at hun er f 1806 har ikke sett etter dåpen hennes. Faren dør allerede i 1825 moren gift på ny med Tore Bjørnsen fra Nes i Hallingdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Litt at en informasjonsmasse å fordøye dette. Skal legge det inn slik at jeg selv får oversikt over dette. En gammel sannhet er at jo fler svar en mottar, jo fler spørsmål må stilles? Igjen mange takk Else og Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Tror jeg nok heller til at hun het Johanne Jonasdtr i stedet allikevel, kalles det ved skiftet i 1843, vielse nr2 i 1825 samt i ft 1801, da under Søndre Herstad. Det var nok bare presten i Ringsaker som hørte feil, og skrev henne som Johnsdtr.Da skal jeg ikke fylle på mer 'masse' før du har fordøyd dette :-) God kveld Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jada, men hun er døpt 10.05.1805 Østbyeie. Noe er alltid feil i Nesbøkene. Kari f. ca. 1803, nei f. 1801 på Nes, Johannes f. 1811, nei 1810 Ringsaker. Jørgen Jørgensen f. ca. 1774 (Rødningen, Ringsaker) NEI. Han er f. på Nes.Johanne Jonasdtr. f. ca. 1774. Hun er døpt 16.07.1775 Winjueie. Foreldre Jonas Olsen og Kari Erichsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Da er det altså dette som er Jørgen da ?Lenke Tenkte meg nok det kunne være en forbindelse mellom Jørgen Jørgensen og den ugifte Berthe Jørgensdtr 50 år,som bor sammen med dem under Søndre Herstad i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Angeland

Det er nok Jørgen ja. Begynner nå å få litt oversikt. Skjønner at jeg bør gå på biblioteket å få lånt noen bygdebøker. Min søken her startet med Kristoffer Olausen Høistad født 31.08.1896 i Skredderstuen, Nes. Han var gift med Berthe Pedersdatter født 22.08.1902 Vien Eie, Nes. Takk til deg igjen. Kommer nok ut med flere spørsmål før jeg er ferdig, da jeg ikke har arbeidet noe med Berthes aner ennå. Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.