Gå til innhold
Arkivverket

[#83203] 1910-tellingen, datoformat

Gjest Agnar Merkesnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Aas

Hvis noen synes innleggene mine og andres her har vært ukorrekte, så får jeg bare leve med det.Selvfølgelig setter vi alle pris på DAs utleggelser og åpenhet, men DA er neppe på jakt etter bare slikking oppetter ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg har tidligere også blitt bedt om å holde meg unna tastaturet fra samme hold, men om slike oppfordringer blir fulgt er en annen sak. Vedkommende som her burde føle seg truffet bør kjenne sin begrensing og ikke sette seg til doms over demokratiet og ytringsfriheten.Joda, vi og sikkert Arkivverket tåler å lese negativ omtale - men når debattantene rakker ned på andre for å fremelske sin egen fortreffelighet blir det både usmakelig og uspiselig. Noen reklamerere jo dette betydelig heftigere enn andre. God bedring!Ukjent datoformat blir vel en vanesak for de fleste av oss. Noen tar dette fort, andre trenger bare litt mer tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Henning, jeg har skrivekløe og bør knebles sammen med flere andre. Men nå over til deg Otto: Jeg mener at en i BK har valg mellom flere datarepresentasjoner ? I såfall er det ikke vanskelig her heller. Ja, en venner seg til alt. Ser forresten at i FT1900 for dem som er født i 1899, så er datoen dd-mm-yyyy. Oversikten fra Wikipedia var interessant. - Te lags åt alle kan ingen gjera...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Da må jeg til å dokumentere: I brukerhåndboka til Brother's Keeper 6.3 står det på side 64 og 65 henvist til 12 mulige dato-typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Der tar du nok litt feil. Det er vist en del varianter for å taste en dato og hvordan datoen blir presentert. Dette er valg som brukeren selv velger i oppsettet.F.eks. kan intastingen være MMDDÅÅÅ eller DDMMÅÅÅÅ eller ÅÅÅÅMMDD hvis en vil skrive inn dato i fortløpende tallformat og vil presentere det på en annen form i rapportene. Du kan også velge ikke 'omforming' format 0. De andre 12 formatkonverteringene er av variantene nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Otto, Javel, for det står midt på side 64 (based on the data type you have chosen). Jeg skrev vel ingen mening mht å ta feil ? Men gikk da feilaktig ut inne i meg selv og antok at jeg får ut datoene på samme format som jeg tastet inn i henhold til det jeg valgte ved installasjon. I mitt tilfelle type 9 : 15-06-1954.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Ikke at det har noen betydning, men sist versjon av programmet er 6.4.15. Manualen har tittel i Engelsk og Norsk 6.4. Hjelpefilen oppdaterres i henhold til endringer i programmet for både Engelsk og Norsk utgave. Manual vil alltid være en statisk utgave. Det anbefales å bruke F1 på oppdatert program, selv om dette ikke betyr noe for dette punktet.Men nå tilbake til tema '1910-tellingen, datoformat'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kristian Hunskaar innlegg (7): Jeg er meget fornøyd med at du sier at arkivverket vil forsøke å etterkomme vårt ønske om gammeldags datoformat. Som gammel datamann vet jeg at enkelte ting er mere komplisert enn andre ting avhengig av hvilke hensyn man måtte gjøre da man programmerte.Svaret ditt vitner om topp service-innstilling og god vilje til å gjøre det beste. Når det skjer, er ikke det viktigste for meg. Det er mange hensyn å ta innenfor et offentlig budsjett også! Jeg må tenke meg om hver gang jeg klipper ut datoer. (Disse blir sjekket mot kjørkjeboka).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Otto: Tilbake til BK: Hvordan får jeg tak i nye oppdateringer med ny hjelpefil til 6.3 ? Nå etter ett år har jeg fortsatt en manual som stemmer med hjelpefil. Men så var det da dato-editeringer hvor jeg hittil har vært enig med deg i at en kan taste inn dato på en form og få den på skjerm/papir på en annen, og at de vil vurdrere å gjøre det. Er det storm i et vannglass ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.