Gå til innhold
Arkivverket

[#83286] Sveinhaug på Ringsaker

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Vi i den lokale diskusjonsgruppen har diskutert hva Halvor Børresen kan ha hatt med seg inn i ekteskapet og gjetter på at Nøkleby må være eiendom Halvor bragte med seg til Busvol. Dersom det er riktig, kan det være en indikasjon pa at Halvor var fra Stange. I motsetning til sin tidligere antatte bror, bragte Halvor eiendom inn i ekteskapet. Halvor var kanskje allerede en holden mann da han giftet seg. Oluf eide i følge skattelister INTET! Litt pussig det dersom de hadde vært brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Dette er hva jeg har notert om hva Halvor eide:I 1658 bruker Halvor 8½ huder i Busvold; han eier 6 huder, Kronen 1½ huder og Kirken 1 hud. I skattelista 1658 står Halvor Børgesen Busvold for Kjæstad 4 huder, Skarset 1 hud, Skjelset lille i Vallset 4 skinn, Dal vestre 1 sold korn, Gaustad på Romerike ½ skpd korn, Spangberg i Stange 1 hud (1 hud og 4 skinn i 1669 og 1679 - 10 år etter at han var død(!), men overtatt av arvingene til Peder Simensen Elton på Næsten i 1688) og Møkleby (idag Nøkleby) i Stange 1 skpd og ½ fjerding korn (som i 1643). Busvold er ikke med i denne lista. Hvordan Halvor har skaffet seg 1 sold korn i Dal vestre i Romedal er usikkert, men det er vel helst kjøpegods. Tidligere finner vi det samme godset hos Oluff Hafsall, Vang i 1615 , Inngeborrig Haffsall i 1624 , sogneprest Christen Steffensen Bang i 1635. I 1668-69 eide Halvor Busvold '10½ lpd med bygsel. Dette siste hadde tidligere tilhørt Petter Jenssens prebende'. Etter Halvors død går godset til hans datter Gønner Halvorsdatter gift med Bård Knutsen Gålås store.I 1643 eide Anders Busvold og svigersønnen 8 skinn i Spangberg i Stange, i 1658 eier Halvor Børgesen 1 hud, og i 1669 eier han 1 hud og 4 skinn i gården. Etter Halvors død går godset til eldste datteren, Guro Halvorsdatter, og videre til sønnesønnssønnen Ole Kristofersen Næsten på Spangberg . Med hensyn til Nøkleby eier Halvor Busvold 1 skpd ½ fjerding med bygsel over ½ hud (= 1 fjerding) som Stange kirke eier. Etter Halvors død går godset til sønnen Børge Halvorsen på Flisaker. I forbindelse med at det i 1658 skulle skrives ny matrikkel møtte Halvor Busvold på tinget og viste fram hjemmel på 6 huder i Busvold og 4 skinn i Skjelset lille i Vallset. Sammen med Halvor Eriksen Lindstad vestre, som brukte Bryni søndre fra 1657 til 1694, hadde Halvor Busvold pant i Bjertingstad i Vallset.Men det sier jo ikke noe om hva han brakte med seg av eget gods.Forøvrig greier jeg ikke å få ut av 'huggu' at flere uavhengige, men ukontrollerte, forfattere forbinder ham med Sveinhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

I forrige innlegg fikk jeg ikke med alt jeg hadde om godset til Halvor Busvold, så jeg gjør et nytt forsøk:I 1643 eier Anders Nilsen Busvold og svigersønnen, Halvor 6 huder i Busvold, 4 huder i Kjæstad, 4½ fjerding i Møchelby = Myklebyr (Storgården) (nå Nøkleby) i Stange, 1 hud i Skarsett, 1 hud i Storødegården, og 8 skinn i Spangberg i Stange. Skatten var da 8 rdl 2 sk. Hvordan Anders eller Halvor hadde skaffet seg godset i Nøkleby og Spangberg, vet vi ikke, men Nøkleby hadde tidligere tilhørt: Asbiørnn Myckleby (vestre) eiger 15 lispund Malt og Suennd Frisuold (også Stange) eiger i Møckleby 1 fiering biugmiell (i 1615), Assbiørnn Møchelby Odell 10 Lpdt og Karren Friswolldt i Myckelbye Odell 1 frg (i 1624).I 1643 eier som nevnt Anders Busvold og svigersønnen 4½ fjerding (= 1 skpd ½ fjerding) i Møchelby. Dette er trolig pantegods. Stangeboka sier nemlig at Engebret (Henriksen) er oppsitter 1634-43, og hans enke, Kirsti Halvorsdatter, 1644-53. 27. mars 1667 er det skifte etter Kirsti, brt 35 rdr, gjeld 70 rdr, dessuten jord 1 skpd og ½ fjerding i gården, pantsatt. Fra 1654 er deres sønn, Henrik Engebretsen (født ca 1618) oppsitter. Alt er bondegods unntatt ½ hud som Stange kirke eier . Godset i Spangberg hadde tidligere tilhørt Erick Huseby (nordre) og Christopher Saxlund fra Stange 4 skinn hver i 1615 og Amund Husebye (nordre) medt sine Medt Arffuinger 8 skinn i 1624.I 1658 bruker Halvor 8½ huder i Busvold; han eier 6 huder, Kronen 1½ huder og Kirken 1 hud. I skattelista 1658 står Halvor Børgesen Busvold for Kjæstad 4 huder, Skarset 1 hud, Skjelset lille i Vallset 4 skinn, Dal vestre 1 sold korn, Gaustad på Romerike ½ skpd korn, Spangberg i Stange 1 hud (1 hud og 4 skinn i 1669 og 1679 - 10 år etter at han var død (!), men overtatt av arvingene til Peder Simensen Elton på Næsten i 1688) og Møkleby (idag Nøkleby) i Stange 1 skpd og ½ fjerding korn (som i 1643). Busvold er ikke med i denne lista.Hvordan Halvor har skaffet seg 1 sold korn i Dal vestre i Romedal er usikkert, men det er vel helst kjøpegods. Tidligere finner vi det samme godset hos Oluff Hafsall, Vang i 1615 , Inngeborrig Haffsall i 1624 , sogneprest Christen Steffensen Bang i 1635 . I 1668-69 eide Halvor Busvold '10½ lpd med bygsel. Dette siste hadde tidligere tilhørt Petter Jenssens prebende ' . Etter Halvors død går godset til hans datter Gønner Halvorsdatter gift med Bård Knutsen Gålås store.I 1643 eide Anders Busvold og svigersønnen 8 skinn i Spangberg i Stange, i 1658 eier Halvor Børgesen 1 hud, og i 1669 eier han 1 hud og 4 skinn i gården. Etter Halvors død går godset til eldste datteren, Guro Halvorsdatter, og videre til sønnesønnssønnen Ole Kristofersen (IV) Næsten på Spangberg . Med hensyn til Nøkleby eier Halvor Busvold 1 skpd ½ fjerding med bygsel over ½ hud (= 1 fjerding) som Stange kirke eier. Etter Halvors død går godset til sønnen Børge Halvorsen på Flisaker.I forbindelse med at det i 1658 skulle skrives ny matrikkel møtte Halvor Busvold på tinget og viste fram hjemmel på 6 huder i Busvold og 4 skinn i Skjelset lille i Vallset. Sammen med Halvor Eriksen Lindstad vestre, som brukte Bryni søndre fra 1657 til 1694, hadde Halvor Busvold pant i Bjertingstad i Vallset. Børge Halvorsen overtok dette i 1669.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nils Aksel du sier i innlegg (27): Forøvrig greier jeg ikke å få ut av 'huggu' at flere uavhengige, men ukontrollerte, forfattere forbinder ham med Sveinhaug.Denne følelsen noe som lignet sinne opplevet jeg første gang med slektshistorie da Tore Vigerust kvistet slektstreet til oss som stammer fra Bratt-familien og brøt forbindelsen bakover til Hårfagre-ætta. At det gikk an å være så frekk? Men ikke alle tror på det bruddet og kanskje vil den forbindelsen aldri bli borte? Ringsaker sin nye bygdebok, gitt ut til jul 2010 opprettholder fortsatt forbindelsen. Boka er trykket og spredd i stort antall! Nye slektstre produseres med kongelig blod.Å avlyse en slektsforbindelse skaper alltid reaksjoner. Vi fikk også noen stygge reaksjoner i høst da vi avlyste forbindelsen mellom Kråkvik og Mustad og plasserte Lisbet Oudensdatter Tordenstjerne sitt opphav til å være på Skyberg. Som en sa: 'Hvorfor kalte hun seg det da?'Skal jeg best beskrive den følelsen det gir å drive slektshistorie? Det blir som å løpe o-løp (uten å bli svett). Den gleden det er å finne en post og skuffelsen du får ved å bryte løpet!Nei, det er viktig å bidra til at slektstavlene blir riktig. Noe av det du spesielt ser nytten i, er dugnader. Det å fokusere på ei slekt eller en person.Så er det mange som nettopp har glede av disse dugnadene. Se hvor mange tusen besøkende vi har hatt på disse dugnadene våre om Ringsaker i høst. Men det har også på mange måter vært drepende stille. Else Kari, Ole Kristian og Hans er det jo som har dratt lasset. Ellers har det vært drepende stille, men vi regner med at det er rettet opp mange slektstavler. Det er bra.Nå er det Halvor Børresen sin tavle som vi ønsker å rette opp. At han har mange etterkommere i Ringsaker er nok rett, men forfedre? I hvertfall ingen vi vet om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Egentlig burde man vel lage en ny debatt på Børre Halvorsen. Men hvordan i all verden kunne han greie å plassere seg på Flisaker? Kunne han ha en nær slektning på nabogården Vinju? Johanne Børgesdatter i tillegg til at han som etterkommer av Bratt-familien hadde slekt på flere garder i Veldre! Kan johanne børresdatter være fra Stange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Veldre bygdebok - som ikke er til å stole på - sier at Børre Halvorsen fikk avkall fra Oluf Børresens barn. Dersom dette er til å stole på - hvorfor skulle han ha avkall uten at de var nære slektninger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg synes vi må trekke en konklusjon på Halvor Børresen på Busvol. Hva vet vi? En Halvor Rønne eide samme gods som Halvor Børresen Busvol om enn ikke eksakt samme mengde. Halvor Rønne kan være hvem som helst, men han kan også være Halvor Børresen Busvol. Vi vet heller ikke om denne Halvor på Rønne bodde i Stange eller Romedal. Imidlertid KAN det synes som om navnet Børre har større tilknytning til Stange enn Romedal!Børre Nøtsle eide jord i Spangberg. Kan være nærskylt Halvor Børresen Busvol. Gamle slektstavles sier han er far til Halvor Børresen - inntil noen trodde at det var mulig å analysere seg til hans opphav - uten kilder!.Vi vet ikke opphavet til Halvor Børresen Busvol. Vi vet imidlerrtid nok til å si at han IKKE er fra Sveinhaug, men vi vet ikke noe om han er i slekt med folket på Sveinhaug heller. INTET tyder på at det er noen forbindelse til Sveinhaug.Vi mener at opphavet til Halvor Børresen Busvol finnes innen nåværende Stange kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Re: 'INTET tyder på at det er noen forbindelse til Sveinhaug.' Den påstanden er vel i sterkeste laget, Thor. Da sier du at Bjarne Morthoff og Jacob Sverre Løland (Romedalsboka, bind II og V,1), Ivar Skappel (HST VII) og forfatteren av 'Anetavle for Lars Storlien og søsken' i HST II (s. 59) har tatt en slik forbindelse ut av tomme lufta. (Siden Skappel forsøkte å MOTbevise en forbindelse, må han jo først ha kjent til at noen hadde påstått en slik forbindelse.(:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det første jeg må spørre om: Hvem skrev av etter hvem? En bitte liten flik av dokumentasjon? Men denne dokumentasjonen har vi ikke funnet. Jeg har intet å forsvare i denne saken, men mye å spørre om. Det dreier seg om mine forfedre. Jeg vil mye heller stryke folk fra lista enn å ha noen der som til de grader er så lite dokumentert. Det finnes intet fnugg av dokumentasjon på at Halvor Børresen har forfedre fra Sveinhaug. Dette blir jo verre og verre. Det hjelper ikke hvor mange 1900-tallspersoner man legger i vektskålen. Man må nok legge en kilde der skal det hjelpe.Det er ikke meningen å være ufin, men korthus....... Det egner seg ikke når man skal dokumentere slekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er mulig at denne debatten ikke har pågått lenge nok, men foreløpig har det ikke vært noen innlegg her som understøtter Sveinhaug-forbindelsen. Nå er det vel 600 lesninger av denne debatten. Jeg regner med at flere av dem har langt mere å fare med enn meg. Men det har vært helt tyst! Ikke et pip av dokumentasjon av Sveinhaug-forbindelsen!!Den historiske kunnskapen har øket mye siden Sveinhaug-forbindelsen dukket opp. Kildene er blitt lett tilgjengelige. Vi har gått 10-15 år lenger tilbake i tid enn det Nils Aksel har lagt ut i innlegg 29 som er et godt innlegg og en fin dokumentasjon på hva de eide da! Vi finner ikke det vi ønsker oss. En dokumentasjon på at det vi har trodd er rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er sikkert mulig at jeg uttrykker meg altfor skråsikkert - men jeg må si skråsikkert om hva da? Det eneste jeg ber om er en kilde. Fyren henger i lufta. Men mye taler for Stange! Det er ikke meningen å være uspiselig. Mitt ønske er å provosere fram dokumentasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Innlegg (29) Der nevnes at Sven Frisvoll eier i Nøkleby. Da kan det være kjekt å minne om at det også var en Bøger Jensen på Frisvoll f ca 1627. Hans opphav og hva han eide er ukjent for meg, men han het altså Børre og godset kan tyde på at han er i slekt med Halvor Børresen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Fra Stange bb under Nøtsle avsnitt 'Kort slektstavle.' har jeg sakset:Borger Nøtle eier 1615 5¼ skinn odel i Løvbakke. Halvor Huseby eier samtidig ¼ skinn odel i Løvbakke. I 1624 eier Borger Nøtle og Halvor Huseby odel 11 skinn i Løvbakke og Halvor Veflingstad 3½ skinn. Disse 3 er antagelig av samme slekt. Borger Nødsle og Halvor Huseby muligens brødre, og det er sannsynlig at de stammer fra Torgard (Torger) Veflingstad som er 'god' lagrettemann 2/11 1523 (Dipl. Norv. I nr. 1064). Halvor Husebys sønn er Torger Halvorsen Væstad.Det er interessant å lese dette. Vi kjenner ikke kildene til alt dette, men legger merke til at navnet Halvor er mye brukr- Dersom Halvor Huseby og Børre nøtsle er brødre, så er de vel sønner av Torger.Kunne være kjekt å få en kommentar til det.Om Børre og Halvor ikke er brødre, så kan de være svogere. De eier ikke samme verdi i f eks Løvbakke og det kan tyde på at den som eide minst kan ha hatt en søsterlodd!Er det noen oppfatning på det.Dersom Børre Nøtsle er far til Halvor Børresen, så kan Halvornavnet komme fra morsiden?Imidlertid er det riktig å slå fast en gang for alle at Børre er gammel nok til å være far til Halvor Børresen! Jeg har sett at noen stipulerer Halvor Børresens fødslsår til ca 1604 og kona til ca 1615.Dersom Halvor Børresen er identisk med Halvor Rønne, så var han helt i oppstart av sin yrkeskariere da han var på Rønne, men det er et virrvarr med Halvor i dette området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Thor, Jeg fikk en ide til å undersøke nærmere Bjarne Morthoff og Jacob Sverre Lølands påstand i Romedalsboka under Busvold: 'Halvor .... kalles da faktisk Sveinhaug noen steder'.Halvor var lensmann i Romedal (i det minste 1644-47). Er det ikke da godt mulig at han nevnes i en eller flere av sakene som finnes i Hedemarksarkivet - uten å være part i saken? På Digitalarkivet nevnes nemlig bare partene. Se Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For meg er det utenkelig at en lensmann i Romedal omtales som Sveinhaug. Uansett hvor han var fra, hadde han i likhet med andre, også Oluf på Flisaker, intet fast etternavn. Det vi ser på som etternavn, så de på som adresse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Sveen

I Odelssk.1647/48 står Halvor Busvold oppført med: Nøchelbye 4 1/2 fj.- Spanberg 1 hud 4 skinn. Anders Busvold med: Busvold 6 huder, Kierstad 4 huder, Skaarset 1 hud, Storødegaard 1 hud. Spangberg og Nøchelbye må komme fra Halvor da Anders i årene 1630-42 ikke skatter av disse gårdene. Det interresange her er at Halduor Rønne skatter av Nøchelbye 4 1/2 fj. og Spangberg 1/2 hud i Båtmssk.1640/41, Det Samme som Halvor Busvold skatter av i 1643. Dette kan tyde på at Halvor Rønne er samme person som Halvor Busvold.I Båtmssk.1640/41 er det kun to bønder som skatter av Spangberg, det er Børge Nøttle og Halvor Rønne.Børge Nøttle sitt gods i 1640/41 (Båtmssk)er: Løvbakke 1/2 hud og Spangberg 8 skinn. I odelssk.1649/50 er det Ole Alfsen Lille Ree som skatter av Løvbakke 1/2 hud, han var gift med Ingeborg Børgesdtr. hun kunne være en datter av Børge Nøttle. Den andre 1/2 hud i Løvbakke er det Halvor Husebyes sønn Torger som skatter av i 1649/50.Ut i fra dette er det vel lite som tyder på at Halvor Busvold var fra Sveinhaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takk Ole Kristian. Joda, det er en del som må rette oppatt slektstavla. Sareptas krukke blir aldri tom. Eller som jeg sier når det publiseres ny forskning, altså ikke slektsforskning: 'Stol aldri på EN forsker. Vi vet ingen ting!'. Overført til slektshistorie - det er de manges innsats som lager resultater. Bak det vi har kommet fram til mht Sveinhaug, har Ole Kristian ligget bak og pusjet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Tidspunktet for når godset i Nøkleby og Spangberg gikk fra Halvor Røne til Halvor Busvold passer godt med når Halvor Busvolds eldste datter Goro ble født - hvis vi kan stole på alderen 83 år oppgitt ved begravelsen i Stange 26.12.1724 (Lenke). Halvor Røne kan i så fall ha blitt gift til Busvold ca 1641.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Vi har lenge trodd det måtte være slik Nils Aksel, men en kan ikke si at godset er god nok dokumentasjon, men nærmere sannheten kommer du vel aldri?? :-))Vi kommer ikke til å lete mere og anser at vi nådde målet: Å bevise at han ikke var fra Sveinhaug og at han ikke var gift med tanta si,Men Johanne Børresdatter som vi startet med, vet vi ikke mere om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.